به گزارش می متالز، ربیعی در مراسم کلنگزنی گفته بود: «زمان بهرهبرداری این فاز را طوری مشخص کنید که بنده وزیر باشم تا دوباره برای بهرهبرداری به اینجا سفر کنم و پیشبینی ما تکمیل این فاز در مدت سه سال است» ولی وی بعد از چند سال استیضاح شد و پروژه حتی آغاز بهکار نکرد و اسفند ۹۷ این بار با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگزنی شد.
در زمان تعطیلی پروژه بارها وعده آغاز بهکار آن از زبان مسوولان ملی و استانی شنیده شد اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد و فاز ۴ سیمان دورود فقط روی کاغذ «پروژه» بود اما اسفند ۹۷ بهار امیدواری در دل مردم این شهرستان زنده شد تا به مطالبه دیرینه خودشان برای احداث فاز جدید کارخانه کهنسال برسند.
در فاز ۴ قرار است سیمان خاکستری با ظرفیت یکمیلیون و ۷۳۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال تولید شود و مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (شرکت شستا) و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم کلنگزنی دوباره این فاز گفته بود: با توجه به اینکه سیمان موضوعی راهبری و زیربنایی در توسعه به شمار میآید باید تلاش کنیم تا تولیدات این محصول را افزایش دهیم.
وی با تاکید بر تکمیل فاز ۴ سیمان دورود بهعنوان یک مطالبه مردمی افزود: در اجرای این فاز علاوهبر اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی نیز پیگیری میشود.
شریعتمداری یادآور شد: شهر دورود با اسم سیمان همزاد است؛ مردم در این منطقه با وجود سختیها و مشکلات زیست محیطی سیمان اما همچنان به این صنعت و کارخانه احساس خوبی دارند.
وی اضافه کرد: مبالغ موردنیاز تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی تامین شده و تسهیلات مورد نیاز به بانک رفاه داده شده و باید به سرمایهگذار منتقل کند.
این صحبتها درحالی مطرح شده که تیر ماه ۹۸ نجاتی، مدیر پروژه و عضو هیأت مدیره کارخانه سیمان دورود اعلام کرد که هنوز تسهیلات دریافت نکردهاند و به ایسنا گفت: تمام مجوزهای لازم را دریافت کردهایم و پروژه در حال حاضر مانعی ندارد اما تسهیلات بانک رفاه هنوز به مرحلهای نرسیده که بتوانیم آن را دریافت کنیم و انتظار تسریع در روند کار تسهیلات داریم و پروژه به طور جدی شروع شده است.
مشکلات قدیمی بین بانک رفاه و شستا در این پروژه هم نمود پیدا کرد و مانع کار شده و مسوولان استانی بارها از این موضوع گلایهها کردهاند.
سید موسی خادمی، استاندار لرستان با تاکید بر رفع مشکلات فاز ۴ کارخانه سیمان دورود گفت: در ساخت فاز جدید این کارخانه خیلی وقفه افتاده و باید با رفع مشکلات، روند اجرای پروژه تسریع یابد.
وی با اشاره به مشکلات بین بانک رفاه، شستا و وزارت کار، تاکید کرد: باید با رفع این مشکلات به روند اجرای کار سرعت داده شود، چون احداث فاز جدید، مطالبه مردم شهرستان دورود است.
مجید کیانپور، نماینده مردم دورود و ازنا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص این پروژه دی ماه ۹۸ به ایسنا گفته بود: پس از کلنگزنی مجدد، این پروژه روند خوبی دارد و در حال حاضر فعال است.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد تومان برای این فاز هزینه شده و بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز تامین اعتبار شده است.
کیانپور با بیان اینکه فاز چهار سیمان دورود مطالبه بحق مردم این شهرستان است، خاطرنشان کرد: حدود دو دهه قرار بود این فاز اجرایی شود و پیگیریهای زیادی برای آن انجام و حتی چندین بار کلنگزنی شد اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد که امیدواریم این بار به بهرهبرداری برسد.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: هلدینگهای بالادستی شرکت سیمان دورود مثل شستا، فارس خوزستان و سیمان تامین به طور جد پای کار هستند.
این صحبتها در حالی مطرح شده که فرماندار دورود میگوید در سهم مالکانه این پروژه اختلافاتی وجود دارد!
مجتبی بیرانوند، فرماندار دورود در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: بانک رفاه به تعهدات عمل نکرده و مشکل سهم مالکانه در این پروژه بین این بانک و شستا مشکلساز شده و در طرف مقابل شستا پای کار است و منابع مورد نیاز را تامین میکند.
وی ادامه داد: متاسفانه این مشکل سبب شده که روند اجرایی پروژه به کندی پیش برود و انتظار داریم هرچه سریعتر مشکل موجود رفع شود و روند اجرایی دوباره شتاب بگیرد.
بیرانوند یادآور شد: پس از کلنگزنی دوباره، چند ماه اول پروژه روند خوبی داشت اما پس از آن راضیکننده نبود.
حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد فاز ۴ سیمان دورود از ۱۶ سال پیش تاکنون مطرح بوده که به دفعات کلنگ میزنند اما هنوز در ابتدای کار است.
وی با بیان اینکه کارخانه سیمان دورود از تکنولوژی روز محروم است، افزود: این صنعت در دورود قابل ارتقا است و باید برای آن تلاش کنیم.
گودرزی تاکید کرد: با شرکتهای متولی این پروژه رایزنی میکنیم که مشکلات موجود رفع شود.
حدود ۶ دهه پیش کارخانه سیمان به دورود آمد و فعالیتهای آن همچنان ادامه دارد و بحث احداث فاز ۴ در دو دهه اخیر مطرح بوده اما با اینکه چند بار کلنگزنی شده به سرانجام نرسیده است.