تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۰۹۲۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زیر و بم اقتصاد در بهارستان با حضور دولتی ها و خصوصی ها

می متالز - رییس مجلس در نخستین نطق خود نقشه راه مجلس در حوزه اقتصادی که اعم از مردمی کردن اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی ملت است را ترسیم کرد و در سومین نشست مجلس یازدهم نیز خانه ملتی ها پذیرای مسئولان بخش خصوصی و دولتی برای استماع گزارش وضعیت اقتصادی و فعالیت های آنها بودند.
زیر و بم اقتصاد در بهارستان با حضور دولتی ها و خصوصی ها

به گزارش می متالز، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه "اقتصاد و فرهنگ" در صدر اولویت های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، توصیه کردند.

همچنین محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نخستین نطق پیش از دستور خود در قوه مقننه نقشه راه مجلس را حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم عنوان و بر لزوم  مردمی کردن اقتصاد تاکید کرد و افزود که این مهم با اراده و حضور و سرمایه و فعالیت مستقیم مردم تحقق پیدا می کند و دولت در آن تنها نقش زمینه سازی، ظرفیت سازی و نظارت دارد.

رییس نهاد قانون گذاری کشورمان همچنین امراض اصلی اقتصاد ملّی کشور را رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت های نسبی و تخصصی نبودن تولید، عنوان و از مهمترین دلایل این امراض را، حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پولی سازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است.

براساس این گزارش؛ نمایندگان مجلس یازدهم و در راس آنها رییس مجلس به توسعه اقتصادی اهمیت ویژه ای می دهند و هم و غم خود را بر رفع مشکلات معیشتی مردم گذاشته اند و به این منظور حتی برخی از نمایندگان اقتصادی خانه ملت، در حال تهیه پیشنویس طرح هایی جهت اصلاح امور اقتصادی کشور در حوزه های مختلف هستند، اما با توجه به اهمیت اقدامات دولت و بخش خصوصی در این حوزه سومین نشست علنی بهارستانی ها پس از انتخابات هیئت رییسه با دعوت از مسئولان اقتصادی دولت و بخش خصوصی و استماع گزارش آنها آغاز شد.

 

شافعی: بخش مولد انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد  / طبقه متوسط جامعه در حال تجزیه است

رئیس اتاق بازرگانی ایران در زمان ارائه گزارش خود به نمایندگان با بیان اینکه بخش مولد در کشور انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد، گفت:اکنون غیرقابل پیش بینی بودن فضای اقتصادی و تامین مواد اولیه مهمترین دغدغه تولیدکنندگان است.

 

عبداللهی: کمبودی در حوزه قوانین اقتصادی وجود ندارد/ نگاه لیبرالیستی حاکم بر اقتصاد توجهی به بخش تعاون ندارد

رئیس اتاق تعاون ایران دومین فردی بود که امروز به نمایندگان خانه ملت گزارش داد و با اشاره به اینکه کمبودی در حوزه قوانین اقتصادی وجود ندارد اما نظارت‌ها کافی نیست، گفت: متأسفانه بر اساس نگاه لیبرالیستی حاکم بر اقتصاد کمتر به بخش تعاون توجه شده است.

 

ممبینی: تعداد قابل توجهی از کارگران برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند

رئیس اتاق اصناف نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اصناف نقش موثری برای عبور از اوضاع نامناسب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ایفا کردند، گفت: امروز شاهد این هستیم که تعداد قابل توجهی از کارگران برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند در حالی که در سال جهش تولید حفظ اشتغال و تحریک تقاضا برای خروج رکود موجود در بازار می تواند کمک کننده باشد.

 

دژپسند: بازار سرمایه ظرفیت مناسبی برای تأمین مالی دولت است

وزیر امور اقتصاد و دارایی به عنوان سکاندار حوزه اقتصادی در قوه مجریه وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرد و با بیان اینکه بازار سرمایه در سال گذشته و سال جاری ظرفیت مناسبی برای تأمین مالی اقتصاد بود، گفت: در بودجه سال ۹۹ حدود ۶۱ هزار میلیارد تومان تأمین مالی دولت از طریق واگذاری دارایی‌ها پیش‌بینی شده است.

دژپسند با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را برای مسدود کردن راه‌های ورود کالا و ارز به کشور به کار گرفته، ادامه داد: در شرایط کنونی که دشمن ایران را از نظر صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و تأمین منابع نفتی تحریم کرده باید تمام تلاش‌ها منجر به تأمین مالی باشد برای این امر باید تأمین منابع منحصر به خارج از کشور نباشد و از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده شود.

 

بازار سرمایه فرصت بزرگ در اقتصاد کشور است

همچنبن رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در این نشست، گفت: در حال حاضر یکی از فرصت های بزرگ در اقتصاد کشور بازار سرمایه است و سال گذشته مبلغ تامین مالی در این بازار 260 هزار میلیارد تومان بود، در صورتی که سال 88 این عدد هزار میلیارد تومان بوده است.

 

پارسا: ساماندهی فرار مالیاتی در سال جاری/ تحقق صددرصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور به عنوان یکی دیگر از مهمانان امروز بهارستان با تأکید بر اینکه امسال فرار مالیاتی ساماندهی می شود، گفت: سال گذشته با وجود تمامی تحریم‌ها و مشکلات، تحقق درآمدهای مالیاتی کشور بیش از 100 درصد بود.

 

میراشرفی: تجارت ۱۷۰ میلیون تن کالا در سال ۹۸ علی رغم تحریم ها

رئیس کل گمرک کشور، همچنین در این نشست گزارشی درباره وضعیت صادرات و واردات ارائه داد و گفت: در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات، ۳۵ میلیون تن واردات انجام گرفت و وزن تجارت خارجی حدود ۱۷۰ میلیون تن بود که رکوردی در این حوزه محسوب می شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان استماع گزارش نمایندگان دولت، گفت: در مجلس یازدهم موضوع اقتصادی با تأکید بر حوزه معیشت و اشتغال مهمترین مسئله است و در اولویت قرار می‌گیرد و توقع داریم بخش خصوصی، تعاون، مجموعه اصناف و بخش‌های دولتی با همکاری مجلس پیش بروند.

عناوین برگزیده