تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۱۰۶۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت

می متالز - بازار جهانی هفته گذشته را پرنوسان پشت سر گذاشت. از یک سو سرمایه گذاران نگران آینده رشد اقتصاد جهانی بودند و این مهم سبب تشدید جریانات ریسک‌گریزی میان صاحبان سرمایه شد.
بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت

به گزارش می متالز، این شرایط که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود، با انتشار بیانیه نگران کننده فدرال رزرو تشدید شد و تا روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد. فدرال رزرو پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی آمریکا در پایان سال ۲۰۲۰ به منفی ۶.۵ درصد برسد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، این بزرگ‌ترین انقباض اقتصاد آمریکا در بیش از نیم قرن گذشته است.

به نظر می‌رسد این پیش‌بینی یکی از شاخص‌هایی باشد که عمق صدمات وارده از سوی ویروس کرونا به اقتصاد را نشان دهد. همچنین این نهاد پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی این کشور به ۵ درصد برسد که این مقدار بالاتر از میانگین رشد اقتصادی این کشور است. لحن این بیانیه حاکی از آن بود که نمی‌توان به بهبود شرایط اقتصادی در آینده خیلی نزدیک امیدوار بود. جروم پاول رئیس فدرال رزرو بیان کرد که حتی به افزایش نرخ بهره فکر هم نکرده‌ایم و ممکن است بسیاری افراد بیکار در آمریکا تا مدت ها نتوانند کار پیدا کنند.

در صورت آغاز موج دوم ویروس کرونا، چشم انداز تیره‌تر هم خواهد شد. موضوع دیگری که به جریانات ریسک‌گریزی در بازاهای جهانی دامن زد عدم وجود برنامه‌های حمایتی جدید آمریکا در بیانیه فدرال رزرو بود. در صورت انتشار گزارش‌های ضعیف اقتصادی، فشار فروش افزایش پیدا خواهد کرد.

از این رو، در بازارهای کالایی از جمله طلا و نفت با نوسان بالایی مواجه شدند. به این ترتیب قیمت نفت خام که روز چهارشنبه تا محدوده ۴۰ دلار در معاملات پایانی افزایش پیدا کرده بود، بعد از سخنرانی پاول و نگرانی از روند بازگشت تقاضا، یک روند نزولی را آغاز کرد و تا محدوده ۳۶ دلار نیز افت کرد. در این میان حتی خبر کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا نیز توانست نقش حمایتی خود را به خوبی ایفا کند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در ادامه مسیر نزولی خود از ۲۰۶ به ۱۹۹ دکل در هفته جاری رسید. فعالیت های حفاری ایالات متحده بعد از سقوط قیمت نفت و به صرفه نبودن این فعالیت، کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. کاهش تعداد دکل ها با توجه به کاهش تولید نفت آمریکا در شرایطی که هنوز سمت تقاضا با مشکل مواجه است، از صنعت نفت حمایت خواهد کرد.

طلا نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد. هر اونس طلا که بعد از انتشار داده‌های بهتر از انتظار اشتغال آمریکا تا محدوده ۱۶۷۰ دلار کاهش پیدا کرده بود، در نتیجه ناامیدی سرمایه‌گذاران از بیانیه فدرال رزرو، مجددا مسیر حرکتش به سمت ۱۷۶۰ دلار هموار شد. بر اساس بیانیه فدرال رزرو، احتمال افزایش نرخ بهره با توجه به شرایط فعلی اقتصاد جهانی اصلا وجود ندارد. از این رو در صورت شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا، جذابیت خرید دارایی‌های امن افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو بیشتر تحلیلگران همچنان روند قیمت طلا را صعودی می‌بینند اما هنوز راجع به شکستن قیمت ۱۸۰۰ دلار نااطمینانی وجود دارد.

بر این اساس در صورتی که داده‌های خرده فروشی آمریکا در هفته جاری کمتر از انتظار منتشر نشوند، مانعی در مقابل افزایش قیمت طلا وجود نخواهد داشت.

قیمت فلزات اما روند مشخصی را دنبال نکردند و برخی از آنها مانند مس و آلومینیوم با رشد قیمتی و روی و نیکل با افت قیمت همراه شدند. قیمت سنگ‌آهن نیز در نتیجه نگرانی از کاهش عرضه با رشد قیمتی همراه شد و به ۱۰۵ دلار رسید.

در هفته ای که گذشت بیشتر محصولات در بازار آتی چین به ویژه محصولات پتروشیمی با افت قیمت همراه شدند. افت قیمت در بازار آتی حاکی از چشم انداز منفی اقتصاد جهانی است که با نشست فدرال رزرو تشدید شد. فلزات وضعیت بهتری داشتند و قیمت مس و آلومینیوم با افزایش همراه شد.

همچنین  اوره (فوب ایران) با قیمت ۱۷۸دلار معامله شده است. همچنین نرخ اوره (فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا) ۱۸۶ دلار است. از طرفی نرخ اوره (فوب بالتیک) در هفته گذشته ۲۲۴ دلار بوده است.

به این ترتیب در هفته گذشته هر بشکه نفت برنت با کاهش ۸.۴ درصدی مواجه شد. هر اونس طلا اما با رشد ۲.۷ درصدی همراه شد. در بازار فلزات در برابر رشد ۲ درصدی بهای مس، شاهد کاهش قیمتی آلومینیوم، سری و روی بودیم.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد