تاریخ: ۰۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۱۳۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل هفتگی تغییر مالکیت ها در بورس؛

بررسی خرید وفروش های بازیگران حقیقی و حقوقی در نخستین هفته تابستان

می متالز - معاملات هفته نخست تابستان ۹۹ با انتقال بیش از ۲۱۸۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد.
بررسی خرید وفروش های بازیگران حقیقی و حقوقی در نخستین هفته تابستان

به گزارش می متالز، بورس تهران در حالی معاملات نخستین هفته تابستان را با رشد ۱۵.۴درصدی شاخص کل آغاز کرد که در این هفته عملکرد بازیگران بازار سهام قابل توجه بود؛ بر این اساس معامله گران خرد در ۴روز ابتدایی هفته در نقش خریدار  ظاهر شدند، این امر در روز چهارشنبه به سمت پرتفوی حقوقی های بازار تغییر مسیر داد. به این ترتیب در مجموع هفته بیش از ۲هزار و ۱۸۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر سبد سهام معامله گران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

رشد بیش از ۱۸۹هزار واحدی نماگر اصلی بازار سهام در هفته منتهی به ۴تیرماه در حالی رقم خورد که رونق ایجاد شده در بازار سبب شد تا سهامداران خرد به خریدهای پرحجم خود ادامه داده و در تمامی روزهای هفته، خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند. بررسی جزئیات خرید و فروش های صورت گرفته در هفته گذشته نشان می دهد که آخرین روز خردادماه با رشد ۳.۳درصدی نماگر اصلی به پایان رسید و به این ترتیب بورس تهران موفق شد با ثبت بازدهی ۱۴۷.۷درصدی در فصل بهار، با اختلاف بسیار زیاد پیشتاز دیگر بازارهای سرمایه گذاری موازی شود. در این روز سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص خرید ۷۷۲میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند.

بورس تهران در نخستین روز تابستان نیز با رشد ۲.۴ درصدی به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صعود کرد. این روند سبب شد تا بیشترین میزان خالص خرید سهامداران خرد در مقیاس هفتگی ثبت شود که با انتقال ۶۶۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بازار همراه شد. در جریان معاملات روز دوشنبه (دوم تیرماه) نیز سهامداران خرد به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و در این روز نیز بیش از ۶۴۳ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. هر چند در جریان معاملات روز سه شنبه کمی از میزان خرید سهامداران خرد کاسته شد ولی بازهم حقیقی ها بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. در نهایت نیز ۳۳۰میلیارد تومان نقدینگی به سبد معامله گران خرد منتقل شد. این در حالی است که در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته، مسیر تغییر مالکیت پس از ۹روز متوالی، معکوس شد. بر این اساس در روز چهارشنبه حقوقی ها به حمایت از بازار اقدام کرده و خالص خرید ۲۲۰میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. به این ترتیب برآیند جابجایی های صورت گرفته منجر شد تا در مجموع هفته ۲هزار و ۱۸۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شود.

بررسی صنایع مورد توجه بازیگران نیز نشان می دهد که در این هفته بیشترین خرید حقیقی های بازار در نمادهای سرمایه گذاری بود. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این گروه به بیش از ۵۰۶میلیارد تومان رسید. در ادامه این روند نیز گروه خودرویی با اختلاف اندک به عنوان دومین صنعت مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. این گروه نیز خالص خرید ۴۵۰میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، استخراج نفت و گاز و کانه فلزی نیز از دیگر صنایه مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته بودند که هر کدام خالص خریدی در حدود ۲۰۰میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است حقوقی های بازار بیشترین حمایت را از دو گروه دارویی و سیمانی داشتند. این امر سبب شد تا خالص خریدی در حدود ۱۵۰میلیارد تومانی به خرید سهام گروه دارویی تعلق گیرد. در همین راستا ۱۲۰میلیارد تومان نقدینگی نیز به پرتفوی سهامداران خرد گروه سیمانی منتقل شد.

چه نمادهایی در کانون توجه بودند؟

بررسی نمادهای مورد توجه معامله گران نیز نشان می دهد که سرمایه گذاری بوعلی با ثبت خالص خرید ۳۲۰میلیارد تومانی، بیشترین خرید را از سوی سهامداران خرد در هفته گذشته تجربه کرد. در میان نمادهای فلزی نیز فولاد مبارکه در کانون توجه قرار گرفت و در نهایت ۲۶۰میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران خرد «فولاد» منتقل شد. گروه بهمن نیز در میان نمادهای خودرویی، بیشترین خرید را تجربه کرد که در نهایت با خالص خرید ۲۳۰میلیارد تومانی روبرو شد. در سمت مقابل «شسپا» بیشترین خرید را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد که با انتقال بیش از ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های بازار همراه شد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد