به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی در مراسم ورود ۶۵ دستگاه انواع ناوگان ریلی به شبکه سراسری راهآهن با تاکید بر اینکه وزارت صنعت برنامه گستردهای برای افزایش تولید زنجیره فولاد دارد اظهار کرد: این کار باعث تامین به موقع مواد اولیه و افزایش صادرات و تجارت محصولات فولادی خواهد شد.
این در حالی است که بسیاری از قراردادهای تجاری در صنایع مختلف در چند وقت اخیر به دلیل تلاطمات اقتصادی متاثر تحریم ها و شیوع کرونا، دستخوش کمبود بودجه و عدم پیگیری شده اند. معاون فروش ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما در اینباره گفت: دولت در حال حاضر پول ندارد و بجای پرداخت وجه، اوراق اسناد خزانه را به ما می پردازد و در این زمینه هم مشکلی پیش نمی آید.
احسان دشتیانه افزود: تحریم ها هم بر روی روند کار ما تاثیر ژرفی نداشته و اگرچه صادرات شمش، به کشورهای شمال آفریقا متوقف شده اما کشورهای جنوب شرق آسیا، عراق و افغانستان همچنان مشتریان ما محسوب می شوندو به عنوان مثال، میلگرد و آهن را به افغانستان صادر می کنیم.
دشتیانه درباره ادامه این روند به رغم تحریم های اقتصادی نیز گفت: این اتفاق خوب به این دلیل می افتد که صنایع معدنی به بخش خصوصی سپرده شده و کانال های مالی که این بخش با تجار خارجی می تواند برقرار کند، بسیار متنوع و زیاد است. بنابراین در این بخش با مشکل خاصی مواجه نیستیم.
وی درباره کیفیت شمش و ریل های تولیدی ذوب آهن نیز گفت: کیفیت محصولات ما در حد مطلوبی هستند و ما به جز اینکه مصرف داخلی ریل برای شرکت راه آهن را تامین می کنیم، به چین هم صادرات دارم. چراکه این کشور تولیدکنندگان شمش را بدلیل ملاحظات زیست محیطی در فصول پاییز و زمستان محدود می کنند و نیاز خود را از تولیدات ما تامین می کنند.
گفتنی است که نخستین بار درکشور ریل ملی یو آی سی ۶۰ ویژه خطوط سرعت بالا در کارخانه ذوب آهن اصفهان به تولید انبوه رسید و راه آهن نیاز خود به تولید ریل را به این طریق بومی سازی کرد. دو نوبت، محموله این محصول فولادی استراتژیک به میزان بیش از هزار تن پروفیل استراتژیک یو آی سی ۶۰ مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده است و متخصصان بخش نورد کارخانه ذوب آهن پیش ازاین هم ریل یو آی سی ۳۳ را برای خطوط ریلی قدیمی به تولید انبوه رسانده بودند.