تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۱۱۸۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فقدان دانش، ضعف تکنولوژیک و خام فروشی؛

چند مسئله دست و پاگیر داخلی در تولید سنگ آهن

می متالز - میزان تولید گندله آهن شرکت های بزرگ سنگ آهن طی 10 ماهه 96، 25 درصد افزایش یافت. در این مدت تولید آهن اسفنجی و کنسانتره نیز به ترتیب 14 درصد و 16 درصد رشد یافته است.
چند مسئله دست و پاگیر داخلی در تولید سنگ آهن

به گزارش می متالز، 5 شرکت بزرگ تولیدکننده از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال، 26 میلیون و 448 هزار و 917 تن گندله سنگ آهن تولید کردند.

از این میزان، شرکت های گل گهر 9 میلیون و 171 هزار و 987 تن، فولاد مبارکه 6 میلیون و 330 هزار و 374 تن، فولاد خوزستان 5 میلیون و 370 هزار و 233 تن، چادرملو 2 میلیون و 893 هزار و 797 تن و هلدینگ خاورمیانه 2 میلیون و 682 هزار و 526 تن تولید کردند.

روند تولید در حالی افزایش یافته است که معدنکاران معتقدند که درحال حاضر عرضه سنگ آهن به بازار بیش از تقاضاست و بدلیل ظرفیت پایین کارخانجات کنستانتره و گندله سازی، تمام سنگ آهنی که تولید می‌شود، قابلیت جذب ندارد؛ ضمن آنکه منابع بانکی به این بخش اختصاص نیافته است و سرمایه گذار خارجی بلندمدت هم در این بخش حضور ندارد.

به گفته آنها تنها منبعی که می‌تواند به معدنکاران کمک کند، منابع حاصل از صادرات است در حالی که دولت قصد دارد با عوارض بر صادرات، این فرصت را از معدنکاران بگیرد.

فعالان بخش معدن کشور معتقدند که جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدامی قابل دفاع است اما در شرایط فعلی که کارخانجات کنستانتره و گندله سازی در داخل کشور توان جذب سنگ‌آهن تولید داخل را ندارند، جلوگیری از صادرات این ماده معدنی، مشکلات تازه ای را به بخش معدن تحمیل می‌کند.

 

ناگزیر به افزایش تولید سنگ آهن هستیم

در همین ارتباط نیز رئیس سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو)گفت: حجم ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اکنون 3 میلیارد تن است.بنابراین باتوجه به هدف گذاری صنعت فولاد کشور برای سال 1404 که میزان تولید فولاد باید از حدود 21 میلیون تن به 55 میلیون تن طی 8 سال آینده برسد ناگزیر به افزایش تولید سنگ آهن هستیم.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه اغلب عملیات اکتشافی انجام شده در پهنه کشور طی سالیان گذشته، اکتشافات سطحی و تا عمق 100 تا 150 متری زمین بوده است و باتوجه به میزان تولید فولاد در کشور شاید نیازی به انجام عملیات اکتشافی عمیق نبوده است گفت : ایمیدرو با هدف تامین نیاز صنایع فولاد کشور به سنگ آهن عملیات اکتشافی وسیعی را شروع کرد و به ذخایر جدیدی دست پیدا کردیم بطوریکه در یکسال اخیر در سنگان و مناطق دیگر کشور 500 میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اضافه شده است.

 

فقدان دانش تولید را با مشکل مواجه کرد

اما از سویی دیگر بهرام شکوری نایب رئیس نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در خصوص موانع پیش و روی تولید سنگ آهن در ایران معتقد است: متاسفانه در ایران برای تولید و فرآوری اکثر مواد معدنی و نه فقط سنگ آهن، با مشکلات مشابهی مواجه هستیم و این مشکلات نه به علت فقدان دانش بلکه به علت فقدان تکنولوژی‌ های بهینه برای تولید و فراوری مواد معدنی است.

وی معتقد است: در کشورهای پیشرفته دانش و تکنولوژی هم‌ پای یکدیگر رشد می‌یابند و موجب بهبود کیفیت و کاهش هزینه ‌های تمام شده محصول می‌شوند. آنچه واضح و مبره است این است که در برخی از معادن ما، استفاده از تکنولوژی‌ های پیشرفته دنیا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش استخراج معادن همگونی مناسبی در آرایش و چیدمان ماشین‌آلات بخش تولید دیده نمی‌شود.

شکوری در ادامه افزود: در بخش فرآوری نیز به همین صورت با تکیه بر روش‌های پشین، فرآوری انجام می‌شود. این مشکلات اگر چه هنوز مانع حرکت چرخ فعالیت معادن و کارخانجات فرآوری نشده اما ادامه حیات آن‌ها را با مشکل جدی مواجه می‌نماید. به عنوان مثال افت بیش از 50 درصدی قیمت سنگ آهن از سال 2013 تا به امروز، بسیاری از شرکت ‌های سنگ آهنی را با مشکل جدی مواجه کرده و بسیاری از معادن کوچک را تعطیل کرده اما شرکت ‌های بزرگی همچون واله و بی‌اچ‌ پی بیلتون هم چنان به عنوان بزرگ ترین تولید کنندگان سنگ آهن به استخراج و صادرات خود ادامه داده‌اند و حتی ظرفیت خود را افزایش داده‌اند چرا که با وجود این افت شدید قیمت، این شرکت‌ ها کماکان به علت قیمت تمام شده پایین همچنان سودآور هستند. قیمت تمام شده پایین در این شرکت‌ها به علت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، مکانیزه بودن سیستم استخراج و مدیریت صحیح منابع و بهینه‌ سازی هزینه‌ها است.

عناوین برگزیده