تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۲۰۲۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دلار در کانال ۲۳ پیشروی کرد

رشد پله‌ای در بازار ارز

می متالز - در چهارمین روز هفته، دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی پیشروی کرد؛ روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این چهارمین رشد متوالی شاخص ارزی بود و موجب شد این ارز به سقف تاریخی ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان ۲۸ تیرماه نزدیک‌تر شود. به باور تحلیلگران، الگوی رشد دلار در ابتدای مردادماه با تیرماه تفاوت معناداری پیدا کرده است.
رشد پله‌ای در بازار ارز

به گزارش می متالز، دلار در سه روز اخیر به‌صورت منظم و با یک سرعت آرام به‌صورت پله‌پله به قیمت‌های بالاتر رفته است، ولی در تیرماه، عمده نوسانات افزایشی این ارز به‌صورت تند و شارپ صورت می‌گرفت. به عبارتی ممکن بود دلار به یکباره از پله اول قیمتی به پله آخر برود، ولی در روزهای اخیر، به‌صورت گام به گام و با اطمینان بیشتری افزایش پیدا کرده است. در آن مقطع زمانی به دلیل صعود تند قیمت‌ها، معامله‌گران فنی عنوان می‌کردند زیر دلار خالی است و احتمال ریزش وجود دارد. در واقع زمانی که قیمت با شیب تندی بالا می‌رود، معامله‌گران انتظار دارند با سرعت زیادی نیز کاهشی شود؛ ولی زمانی که رشد قیمت به آرامی صورت می‌گیرد، خریدها با اطمینان بیشتری انجام می‌شود.

 

قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب تغییر نکرد

پس از اینکه قیمت دلار در تیرماه خود را به سرعت به کانال ۲۵ هزار تومانی رساند، بازار با سه روز ریزش شدید مواجه شد و پس از آن روند معاملات کمی آرام گرفت. برخی معامله‌گران فنی عنوان می‌کنند تا زمانی که قیمت دلار بالای کانال ۲۲ هزار تومانی قرار دارد، احتمال ورود خریداران به بازار بیشتر است. بازارساز نیز در روزهای اخیر تمایلی از خود نشان نداده است که با نرخ‌های بازار همراهی کند و قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب تغییر معناداری نداشته است. دیروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود که تفاوتی با روز دوشنبه نداشت. قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب در حالی تغییر نمی‌کند که پیش‌تر بازارساز هر زمان قیمت در بازار آزاد افزایشی بود، سعی می‌کرد با افزایش قیمت صرافی‌ها، خود را به نرخ بازار نزدیک کند. این مساله از یک جهت از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری می‌کرد و از سوی دیگر، موجب می‌شد منابع ارزی در قیمت‌های پایین هدر نروند.

دراین میان، یکی از فعالان عنوان می‌کند که فروش ارز توسط صرافی‌های منتخب کاهش پیدا کرده است. به گفته او، بسیاری از صرافی‌ها در مراجعه متقاضیان عنوان می‌کنند ارزی برای فروش ندارند. در کنار این برخوردهای قضایی و انتظامی نیز با نوسان‌گیران ارزی افزایش یافته است. دیروز چند خبر از چنین برخوردهایی منتشر شد. در تجربه‌های قبلی، گاهی وقتی دلالان احساس می‌کردند فضا برای فعالیت آنها ناامن شده است، در ابتدا قیمت کمی کاهشی می‌شد ولی به فاصله کمی هزینه ریسک معامله نیز به قیمت دلار و سایر ارزها اضافه می‌شد.

 

سقوط اونس از سقف، سکه‌بازان را عقب برد

در روزی که دلار به حرکت نسبتا آرام صعودی خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت. روز گذشته فلز گرانبهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه در نزدیکی مقاومت مهم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، نیاز به انرژی زیادی برای صعود دارد، ولی روز سه‌شنبه چنین توانی در بازار مشاهده نمی‌شد و معامله‌گران بیشتر به دنبال سودگیری از خریدهای قبلی بودند که در کانال ۱۰ میلیون تومانی صورت گرفته بود. در کنار این، دیروز دو سیگنال متناقض از سوی طلای جهانی به بازار داخلی مخابره شد. در ابتدای روز نرخ طلا تا هزار و ۹۸۰ دلار بالا رفت و تحت تاثیر آن قیمت سکه به بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت. با این حال، در ادامه روز طلای جهانی سقوط کرد و معامله‌گران بازار داخلی نیز با فروش سکه سودگیری خود را آغاز کردند. قیمت سکه بیشتر نسبت به روند قیمتی دلار حساس است ولی تعدادی از سکه‌بازان نسبت به ادامه رشد دلار مطمئن نبودند‌، در نتیجه سعی کردند با فروش برخی از سکه‌های خود به‌صورت موقت از بازار خارج شوند و در انتظار روند دلار و اونس در روز جاری باشند.

عناوین برگزیده