تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۲۷۰۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت:

شنای معکوس بازارهای ایران

می متالز - قیمت نفت و دیگر کامودیتی‌ها با تغییر چشمگیری نسبت به هفته قبل مواجه نبودند. با این حال انس طلای جهانی با ریزش بیش از ۵ درصدی نسبت به هفته قبل در حال نوسان در اطراف ۱۹۵۰ دلار هستند.
شنای معکوس بازارهای ایران

به گزارش می متالز، در بازار‌های جهانی، بازار‌های اروپا افت کرده؛ چرا که انگلیس قوانین قرنطینه جدیدی برای مسافران اعلام کرده که می‌تواند به صنعت توریسم انگلستان آسیب وارد کند و به این ترتیب یورو هم بعد از ۸ هفته رشد متوالی در برابر دلار آمریکا به تعادل رسیده است.
اما در آسیا به دلیل امیدوارکننده بودن شاخص‌های اقتصادی ماه ژوئیه چین، که نشان از ادامه روند بهبود اقتصادی این کشور دارند، بازار‌های سهام این کشور و هنگ کنگ مثبت بودند. هر چند شاخص خرده فروشی چین کمی ضعیف بوده است.
از طرف دیگر، در آمریکا شاخص‌های سهام به این دلیل که سرمایه گذاران هنوز هم به تصویب بسته حمایتی جدید آمریکا خوشبین هستند، از وضعیت نسبتا با ثباتی برخوردارند. هر چند اختلاف نظر دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر بسته حمایتی باعث می‌شود تا روند بهبودی اقتصاد آمریکا به تعویق افتد. در عین حال شاخص مدعیان بیکاری آمریکا هم به زیر یک میلیون نفر رسیده که خبر خوبی برای اقتصاد این کشور است. چراکه این پایین‌ترین مقدار این شاخص، بعداز شوک اقتصادی کرونا در ماه مارس است. هر چند باید به این نکته توجه کرد که این وضعیت اقتصادی آمریکا می‌تواند در ماه سپتامبر به دلیل اینکه اکثر برنامه‌های حمایتی دولت در این ماه به پایان می‌رسند، وخیم‌تر شوند.

اما در بازار‌های کالایی، قیمت نفت و دیگر کامودیتی‌ها با تغییر چشمگیری نسبت به هفته قبل مواجه نبودند. با این حال انس طلای جهانی با ریزش بیش از ۵ درصدی نسبت به هفته قبل در حال نوسان در اطراف ۱۹۵۰ دلار هستند.

شنای معکوس بازارهای ایران

در بازار‌های داخل، اما با آرام گرفتن نسبی قیمت دلار شاهد اصلاح در بازار‌های سهام و طلا هستیم. هرچند همچنان به دلیل برقرار بودن نرخ تورم انتظاری بالا و صعودی، در بازار‌های کالایی و مسکن و خودرو هیچ نشانه‌ای مبنی بر ملایمتر شدن قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد؛ و اگر در برخی کالا‌ها مانند PVC یا همان پلیمر جذاب بازار محصولات پتروشیمیایی، در رینگ بتروشیمی بورس کالا هم فاصله گرفتن از رقابت‌های قیمتی بالا و تلاطم بازاری مشاهده می‌شود، اهرم قدرتمند کنترل آن، کاهش سهمیه‌های تخصیص این محصول در سامانه بهین‌یاب بوده است؛ و بدین ترتیب مادامی که گشایش تاثیر گذاری در فضای سیاسی و روابط بین المللی، در جهت افزایش توان صادراتی و ارزآوری صنایع کشور اتفاق نیافتاده است، انتظاری به جز رشدی بودن روند بازار‌ها را نمی‌توان متصور بود.

شنای معکوس بازارهای ایران

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته

شنای معکوس بازارهای ایران

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه

عناوین برگزیده