تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۲۸۴۶۸
در نشست کمیته ارزی اتاق ایران مطرح شد:

جایگاه رمزارزها در تجارت به رسمیت شناخته شود

می متالز - کمیته ارزی اتاق ایران روز گذشته با محور بررسی نقش و اهمیت «رمزارزها» در تجارت جهانی تشکیل جلسه داد. ضرورت قانونمند شدن و به رسمیت شناختن صادرکنندگان این حوزه از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.

کمیته ارزی اتاق ایران روز گذشته با محور بررسی نقش و اهمیت «رمزارزها» در تجارت جهانی تشکیل جلسه داد. ضرورت قانونمند شدن و به رسمیت شناختن صادرکنندگان این حوزه از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.

به گزارش می متالز، کمیته ارزی اتاق ایران روز گذشته با محور بررسی نقش و اهمیت «رمزارزها» در تجارت جهانی تشکیل جلسه داد و در این نشست از سوی کمیته بلاک چین و ارز دیجیتال کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران کاربرد رمزارزها در تجارت جهانی تشریح شد.

به گفته محمود استقلال ارایه دهنده این گزارش، تا پایان سال 2021 حدود 4.5 تریلیون دلار از تجارت دنیا به شیوه الکترونیک خواهد بود؛ در این شیوه تجارت چین سهم اساسی دارد.

استقلال با اشاره به نشست اخیر مجمع جهانی اقتصاد (داووس) اظهار کرد: نکته جالب در این نشست موضع‌گیری اعضای مجمع جهانی اقتصاد درباره بلاک‌چین و استفاده از آن در اقتصاد و تجارت جهانی بود؛ بر خلاف گذشته که چندان این موضوع جدی گرفته نمی‌شد، برگزاری این نشست نشان داد که بلاک‌چین در اقتصاد جهانی به سمت رسمی شدن تغییر مسیر داده است.

این کارشناس، شفافیت، کارآیی، سرعت بالا، بی‌نام بودن، امنیت را از مهمترین خصیصه‌های بلاک چین معرفی کرد که فضایی برای ذخیره اطلاعات فراهم کرده است و حتی ادعا می‌شود که در آینده اسناد فیزیکی حذف و بلاک‌چین‌ها جای آن‌ها را خواهد گرفت.

به گفته استقلال، مطالعات صورت گرفته در زمینه بلاک‌چین و بیت‌کوین نشان می‌دهد که استفاده از آنها زمانی که تورم بالا و بی‌اعتمادی به نظام بانکی افزایش می‌یابد نیز گسترش می‌یابد. او در ادامه به ارایه توضیحاتی در خصوص بیت کوین و رواج استفاده از آن‌ها در اقتصاد جهانی پرداخت و اعلام کرد که در حال حاضر چین بزرگترین استخراج کننده بیت کوین و پس از آن آمریکا، روسیه، قزاقستان، مالزی و ایران قرار دارند.

استقلال با ارائه آمار و اطلاعاتی از روند رو به گسترس بیت کوین و همچنین فناوری بلاک‌چین اظهار کرد که بیت‌کوین مصداق بارز صادرات است. او در همین زمینه به ارایه پیشنهادهایی پرداخت که شامل استفاده از امکانات رمز ارز جهت جابه‌جایی و دریافت ذخیره وجوه معاملاتی، استفاده از خدمات کارگزاری‌ها و بسترهای مورد تایید برای تبادل، ارائه یک تعریف مشخص، آموزش فعالان تجاری و صادرکنندگان، تسهیل‌گری در ایجاد یا رسمیت‌بخشی به ساز و کارهای تبدیل و تبادل ارزهای دیجیتال و در نهایت ایجاد یک تشکل غیردولتی برای تمرکز فعالیت‌ها، امکان رسمی معامله با رمز ارزها، پذیرفته شدن استخراج رمز ارز با عنوان فعالیت صادراتی، تخصیص ظرفیت‌های تولیدی برق جهت ارائه به مزارع تولید رمز ارز بود.

او همچنین در راستای اجرایی کردن پیشنهادی فوق خواستار تداوم و به رسمیت شناختن فعالیت‌های کمیته بلاک‌چین شد تا این کمیته با همراهی بخش خصوصی و دولتی بتواند نقطه‌نظرات موجود را جمع‌آوری و عملیاتی کند.

استقلال همچنین تصریح کرد: دنیای امروز، دنیای شبکه است اما متاسفانه در ایران هنوز هم با مفهوم شبکه مشکل داریم و در حال حاضر همان رفتاری را با بلاک‌چین در پیش گرفته‌ایم که ظرف چند سال گذشته با تلگرام داشتیم. این در حالی است که چالش عدم تمرکز و شفافیت تنها مختص ایران نیست و ظرف چند سال گذشته هم شاهد بودیم که بانک‌ها به عنوان سردمداران اقتصاد، ابتدا مخالف بودند اما الان وارد میدان رمزارزرها شده‌اند.

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران پیشنهاد داد تا کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در مطالعه‌ای موردی، موضع کشورهای مشابه ایران در قبال این فناوری نوین بررسی کند.

استقلال همچنین تصریح کرد: رمزارزها به همان نسبت که ورود سرمایه را آسان می‌کند، خروج آن را هم تسهیل می‌کنند و بنابراین به عنوان یک ابزار نباید محدودیتی برای آن ایجاد کرد بلکه باید آگاهی‌ها را بالا ببریم و فرهنگسازی کنیم. مثل اینکه گفته شود اینترنت مانع از حفظ اطلاعات می‌شود بنابراین حق نداریم از آن استفاده کنیم.

پس از ارایه این گزارش، حاضران به ارایه نقطه نظرات خود و مهم ترین چالش‌هایی که پیش روی رمزارزها وجود دارد، پرداختند. «قانونمندی» و «به رسمیت شناختن در عین گمنام بودن» دو ضرورتی هستند که به عقیده فعالان اقتصادی در حوزه رمزارزها باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه ضروری است تا فرهنگ استفاده از آنها در کشور جا بیفتند.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در همین زمینه به ضرورت تصویب آیین‌نامه حمایت از توسعه صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات در هیات دولت اشاره کرد و گفت: در آیین‌نامه بخش مجزایی برای رمزارزها در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب قطعا بخش مهمی از مشکلات این حوزه حل خواهد شد و بی‌اغراق دو دهه جلو خواهیم افتاد.

به باور طلایی در حوزه رمز ارزها باید به دولت اعلام شود که اگر محصولی صادر می‌شود و این صادرات را قبول دارد، باید آن را قانونمند کند و به رسمیت بشناسد.

او همچنین بر ضرورت به رسمیت شناختن صادرکنندگان این حوزه تاکید کرد و خاطرنشان کرد ارز حاصل از رمزارزها را می‌توان در برابر واردات قرار داد که در بلندمدت دارای مزیت‌های فراوانی برای کشور است.

به باور طلایی، آموزش در سطح کلان به خصوص آموزش مدیران بانک مرکزی باعث خواهد شد تا مزیت رمزارزها شناسایی و از آن به نفع اقتصاد استفاده شود.

محمد لاهوتی دیگر عضو کمیته ارزی اتاق ایران نیز بر ضرورت به رسمیت شناختن رمز ارزها تاکید کرد و گفت: وظیفه اتاق ایران این است که به نمایندگی از بخش خصوصی و البته مطالبه‌گری بخش خصوصی از بانک مرکزی بخواهد تا این حوزه را به رسمیت بشناسند تا اینکه کنترل و نظارتشان را بر این حوزه بیشتر کنند.

او « فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی» را دو حلقه مفقوده رمزارزها عنوان کرد و خواستار رفع محدودیت ها در این حوزه شد.

لاهوتی همچنین نگرانی از خروج سرمایه‌ها را یکی دیگر از دلایلی دانست که منجر به این شده تا نگاه امنیتی به رمزارزها شکل گیرد.

«تدوین دستور العملی به منظور استفاده از رمز ارزها در حوزه تجارت جهانی» از جمله پیشنهادهایی بود که در این نشست از سوی محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران مطرح شد و او پیشنهاد داد تا اعضای کمیته بلاک‌چین اتاق ایران با مشورت از صاحب‌نظران اقتصادی این دستور العمل را تدوین کند.

قاسمی همچنین با بیان اینکه بانک مرکزی در حوزه استفاده از رمزارزها سردرگم است، اظهار کرد: دو حوزه بلاک‌چین و بیت‌کوین محل بحث‌های بسیاری بوده‌اند و فشارهای بسیاری بر نحوه استفاده از آنها وجود داشته است. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت استفاده از آنها توسط حاکمیت مقبول شود و جا بیفتد. بلکه تحقق این امر در گروی مطالعه بلندمدتی است که از تجربه سایر کشورها نیز در آن بهره گرفته شود.

عناوین برگزیده