تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۰
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۳۳۹۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر صف‌های فروش در صنعت پتروشیمی

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه صنعت پتروشیمی گفت: شرکت‌های موجود در این صنعت که همواره جزو صنایع پر بیننده با بیشترین حجم معاملات همراه با ارزش بالاست، گاه در برخی موارد با تشکیل صف‌های خرید و فروش هرچند موقت برخورد کرده است.
تاثیر صف‌های فروش در صنعت پتروشیمی

به گزارش می متالز، از آنجا که صنعت پتروشیمی صف‌های خرید با ارزش‌ داشته است، نقدینگی بخش حقیقی به‌صورت نوسانی ورود و خروج داشته است بنابراین در برخی موارد تشکیل صف‌های خرید و فروش در این صنعت سبب شده است که سهامداران بدون تحلیل در این صف‌ها مشارکت کرده و سبب قفل شدن نمادها شوند.

عوامل موثر بر ارزش ذاتی سهام‌ها

با توجه به اینکه این صنعت مزایای بنیادی دارد در چند وقت اخیر با انتشار ابلاغیه بانک مرکزی شاهد ارزندگی بیشتر این نمادها بودیم اگرچه با توجه به ماهیت صادراتی عمده محصولات این صنعت در شرایط رشد قیمت دلار، مزایا و سودهای سرشاری وارد این شرکت‌ها می‌شود و سود انتظاری را برای پایان سال مالی آنها افزایش می‌دهد.

میلاد سعدآبادی، گفت: ارزش ذاتی یک سهم از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد که چهار عامل کلیدی عبارتند از دارایی‌های شرکت، درآمدهای شرکت، سیاست تقسیم سود و رشد انتظاری سود شرکت در سال‌های آینده البته رشد سود انتظاری می‌تواند از متغیرهای دیگری همچون گسترش بازار فروش و ارائه خدمات و رشد قیمتی آن‌ها تأثیر پذیرد.

وی با اشاره به نقش عوامل فوق در تعیین ارزش ذاتی سهم توسط تحلیلگران افزود: حباب یک سهم تفاوت ارزش ذاتی ان با ارزش بازاری است که می‌تواند خود به صورت مثبت یا منفی رخ دهد. برای نمونه زمانی که مبادله سهم با ارزش ذاتی ۵۰۰ تومانی در بازار با قیمت ۷۰۰ تومانی باشد، فاصله ۲۰ تومانی همان حباب مثبت سهم است. باید توجه داشت این تفاوت قیمتی که حباب تلقی می‌شود از دیدگاه اقتصادی هیچ توجیهی ندارد.

یک کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یک دلایل ایجاد حباب رشد نقدینگی در یک جامعه است که سبب رشد تقاضا می‌شود درحالی‌که امکان گسترش عرضه آن کالا یا سهم وجود ندارد؛ به عبارت دیگر محدودیت عرضه در کنار رشد تقاضا این حباب مثبت را ایجاد می‌کند که سبب رشد قیمت سهم می‌شود.

سعدآبادی عنوان کرد: رفتار سفته بازانه از دیگر عوامل رشد قیمتی است. به‌گونه‌ای که افراد با علم به اینکه سهم با ارزشی بالاتر از قیمت واقعی مبادله می‌شود، اقدام به خرید سهام می‌کنند تا با قیمتی بالاتر به فرد دیگری بفروشند تا سود مطلوبی کسب نمایند

وی با اشاره به عامل سوم در ایجاد حباب افزود: تفکر گله‌ای عامل مهم دیگری است که حباب قیمتی را ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر افراد با مشاهده صف خرید یا فروش بدون هیچ‌گونه بررسی و تحلیل به آن می‌پیوندند. تشکیل صف خریدوفروش و تقویت آن سبب افزایش فاصله قیمت بازاری با ارزش ذاتی سهم می‌شود.

تشکیل حباب‌های ناپایدار در شرایط خاص بازار سرمایه

این کارشناس سرمایه‌گذاری با بیان ناپایداری حباب سهم گفت: با ترکیدن حباب قیمتی چه از نوع مثبت و چه منفی، ارزش بازاری به نرخ ذاتی آن بازگشت می‌کند. علت تشکیل حباب منفی می‌تواند دو عامل باشد که به شرایط خاص بازار مربوط می‌شوند. این دو عامل عبارتند از ترس سهامداران از افت بیشتر قیمت و ایجاد صفوف فروش مصنوعی.

سعدآبادی گفت: تشکیل صفوف فروش مصنوعی توسط بازیگران سهم ایجاد می‌شود که تمایل دارند سهم در دیدگاه عموم کاهشی جلوه نماید. این رخداد موجب می‌شود افرادی که دانش لازم را ندارند در مقام فروشنده قرار گیرند. البته حباب‌ها هیچ‌گاه پایدار نبوده و سرانجام از بین خواهند رفت.

لزوم بازارگردانی برای سهام‌های با شناوری پایین

این کارشناس بازار سرمایه درباره بازارگردانی سهام توضیح داد: لزوماً همه شرکت‌ها نیازمند داشتن بازارگردان نیستند؛ زیرا بسیاری از سهام با داشتن میزان عرضه و تقاضای تعادلی در بازار مبادله می‌شوند. به عبارت دیگر وجود حد شناوری مطلوب برای شرکت‌ها نیاز به بازارگردان را پاک می‌کند؛ زیرا وظیفه بازارگردان نشاندن اوردرها (Orders) در بازار است.

سعدآبادی افزود: وجود بازارگردان برای شرکت‌هایی لازم است که شناوری پایینی دارند. برای درک بهتر باید بدانیم که شناوری یک سهم مربوط به حضور تعداد افرادی است که تمایلی به ماندگاری بلندمدت در سهم را نداشته و آمادگی فروش سهام آن شرکت را در معاملات روزمره دارند. برای نمونه زمانی که سهام شناور یک شرکت ۲۰ درصد است، یعنی حدود ۲۰ درصد سهامداران می‌توانند در مقام فروشنده قرار بگیرند.

بازار گردانی عاملی برای کاهش جامپینگ قیمتی

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرکت‌هایی که درصد شناوری پایینی دارند زمانی که تعداد بسیاری متقاضی خرید یا فروش سهم داشته باشند، با تغییر قیمتی روبه‌رو می‌شوند. به عبارت دیگر با ایجاد تقاضای بسیا فوری با جامپ (Jumping) قیمتی رو به بالا و با ایجاد عرضه بسیار، جامپینگ قیمتی به سمت پایین رخ می‌دهد.

سعدآبادی تأکید کرد: در شرایط پایین بودن شناوری، شرکت‌ها باید از ابزار بازار گردانی استفاده کنند تا از جامپینگ قیمتی جلوگیری شود و سهام در یک قیمت تعادلی خریدوفروش شود و در صف قفل نشود، همه شرکت‌های تأمین سرمایه و کارگزاری تنها درصورتی‌که سهامدار عمده موافقت کند امکان بازار گردانی سهام یک شرکت را خواهند داشت.

وی در پایان تصریح کرد: همه شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و تأمین سرمایه امکان ارائه خدمات بازار گردانی سهام شرکت‌های حاضر در بورس را دارند. در نتیجه سیاست شرکت‌ها تأمین می‌کند که چه میزان برای بازارگردانی سهام شرکت در بورس، ایجاد صف‌های متعدد خریدوفروش و یا بالانس قیمتی سهام در بازار اهمیت قائل هستند.

با توجه به خبرهای منتشر شده از نمادهای پالایشی، تشکیل صف‌های خریدوفروش به معنای کاهش ارزش این نمادها نیست؛ بلکه باید با تحلیلی دقیق اقدام به خریدوفروش سهام شود و تنها به تشکیل صف‌های خریدوفروش توجه نشود تا به تبعیت از شرایط حاکم بر بازار نمادهای تحت مالکیت خود را از دست بدهد.

عناوین برگزیده