جمعی از اهالی روستای بَنان صبح امروز در دومین روز متوالی با تجمع در مقابل این معدن، نسبت به مشکلات آب این روستا اعتراض داشتند و با ارسال نامه‌ای به دادستانی شهرستان و رونوشت آن به دفتر امام جمعه، فرمانداری و دفتر نماینده مردم در مجلس از ایشان برای احقاق حق خود تقاضای پیگیری کردند.

یکی از اهالی این روستای با بیان اینکه ما به قانون پایبند هستیم افزود: امروز و در دومین روز متوالی، در یک تجمع آرام، با استمداد از سه شهید این روستا به حقوق تضییع شده خود اعتراض داریم و تقاضا داریم مسوولین امر نسبت به برآورده شده حقوق اهالی روستا پیگیری لازم را داشته باشند.

اهالی روستای بنان معتقدند که مسوولین شهرستان پیگیر حل این مشکل هستند، اما متاسفانه مسوولین و نمایندگان معدن خمرود که یک معدن در مالکیت اسمی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و در اجاره شرکت فولاد زرند است، همکاری لازم را در این زمینه ندارد.

«علی صادق‌زاده» فرماندار زرند در این باره بیان داشت: قنات روستا مشکلی ندارد و قنات روستا خشک نشده است. یک قنات قدیمی داشته است که خشکسالی داشته. در حال حاضر یک مقدار آب مازادی از معدن آمده که امروز هم آقای بخشدار هم پیگیر هستند موضوع را حل و فصل کنند تا فعلاً از این طریق کمکشان کنیم.

وی ادامه داد: ادعای اهالی روستا این است که قنات در اثر فعالیت معدن خشک شده است که کارشناسان در این زمینه تایید نکرده‌اند، و اگر کارشناسان هم تایید کرده باشند سیستم قضایی باید در این زمینه تصمیم بگیرد؛ در حال حاضر هم پرونده‌ای در دستگاه قضایی در این زمینه دارند و اگر آنجا تعیین و تکلیف شود و اگر تایید کردند ما می‌توانیم خسارت بگیریم و پیگیری کنیم.

صادق زاده با بیان اینکه در روستای بنان در حال حاضر کسی سکونت ندارد و بیشتر افراد در جاهای دیگر ساکن هستند، افزود: در حال حاضر مالکین متقاضی این هستند که بتوانند از آب مازاد معدن استفاده کنند که پیگیر این هستیم با گرفتن تعهد (در عدم ادعای مالکیت آب)، به صورت موقت این آب مازاد به روستا داده شود، که در این زمینه پیگیر حل موضوع هستیم.

روستای بنان یک روستا از توابع دهستان دشتخاک زرند می‌باشد که طبق اعلام یکی از اهالی، این روستا دارای 40 تا 45 خانه است که حدود 20 خانوار به صورت دائم در آن زندگی می‌کنند و بقیه اهالی به دلیل مشکلات قطعی زیاد برق و نبود گاز در دشتخاک و زرند ساکن هستند..

به گفته وی و نامه‌ای ارسالی به دادستان که در اختیار صدای زرند هم قرار گرفته است، خشک شدن شریان حیات بخش این روستا بر اساس نظر کارشناسان دادگستری، و طبق بیان رئیس اداره امور آبیاری و جهاد کشاورزی شهرستان زرند، ناشی از فعالیت معدن زغالسنگ خمرود می‌باشد که می‌تواند خسارت زیادی به زعفران‌کاری‌ها و درختان این روستا بزند، لذا اهالی روستا از مسوولین امر تقاضا دارند که به صورت جدی و بر اساس قانون پیگیر رفع این مشکل و احقاق حق مالکین روستا باشند.