به گزارش می متالز، مهرداد تولاییان با بیان این مطلب گفت: جرقه تولید ریل از سال ۱۳۷۲ در ذوبآهن زده شد، اما ترکیبی از تجربه و تعهد باعث شد تا این شرکت موفق به تولید ریل استاندارد شود.
وی افزود: برای تولید انواع ریل، راه بسیار دشواری را طی کردیم و امروز بر اساس استاندارد، تلرانس این محصول میکرونی است و صادرات این محصول میتواند برای ذوبآهن درآمد ارزی خوبی به همراه داشته و بخش زیادی از مشکلات این واحد تولیدی را برطرف کند.
معاون بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان تصریح کرد: به محض تامین نیاز داخل و در صورت نبود متقاضی به سراغ صادرات خواهیم رفت اما با توجه به اینکه دولت در سال آخر خود قرار دارد به شدت بحث توسعه ریلی را پیگیری میکند. اگر در ادامه نیز این توسعه در اولویت باشد همچنان نیاز داخل را تامین خواهیم کرد. در غیر این صورت ذوبآهن آمادگی لازم برای صادرات را دارد.
تولاییان تاکید کرد: در حال حاضر تنها مانع برای صادرات ریل ذوبآهن نیاز داخلی است، در غیر این صورت هیچ مشکلی در زمینههای فنی و بازرگانی وجود ندارد.
وی افزود: شاید برای صادرات ریل، الزاما به سمت بازارهای فعلی نرویم، اما در حال رصد بازارها هستیم، حتی در این مدت جلسات و سفارشهایی داشتیم اما اعلام کردیم باید نیاز داخل را تامین کنیم.
معاون بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان در خصوص برنامهریزی برای افزایش تولید، گفت: افزایش تولید در شعار آسان است و در اجرا کار سخت میشود زیرا تناژ کیلو کیلو افزایش پیدا میکند نه تن تن. به همین دلیل افزایش ظرفیت نیازمند برنامهریزی دقیق و حساب شده است.
تولاییان توضیح داد: خوشبختانه در شهریورماه آمار تولید ۷ هزار تن ریل را ثبت کردیم. از سویی دیگر موجودی انبارها در حال حاضر ۵۵۰۰ هزار تن ریل تایید شده که آماده حمل و نصب است. البته ذوبآهن تولید ۱۰۰ هزار تن ریل را برای سال ۹۹ هدفگذاری کرده است تا با تحویل آن توسعه خطوط ریلی با سرعت انجام شود.
گفتنی است که چندی پیش گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل راهآهن و پروانه کاربرد علامت استاندارد این محصول از سوی نیره پیروز بخت معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوبآهن اصفهان اعطا و با این گواهینامه دیگر پرونده تمام انتقادات برای ریل ذوبآهن اصفهان بسته شد.