تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۳۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جنگ تجاری آمریکا-چین اولین قربانی خود را گرفت

بازارهای سهام اولین بازنده جنگ تعرفه‌ها

می متالز - با بالا گرفتن جنگ تعرفه بین آمریکا و چین، به نظر می رسد که بازار های جهان بیش از پیش با نگرانی به عواقب این اقدامات نگاه می کنند. جنگ تعرفه ها که با فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و با وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم آغاز شد باعث شد که ارزش سهام در بازار های آمریکا و جهان به خصوص در شرق آسیا به شدت با نوسانات شدیدی همراه شود.
بازارهای سهام اولین بازنده جنگ تعرفه‌ها

به گزارش می متالز، این اقدام ترامپ بیش از هر کشوری، اقتصاد چین را هدف گرفت. ترامپ که به شدت از تراز تجاری منفی آمریکا و چین ابراز نارضایتی کرده و این ناراحتی ار همواره از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داده بود هدف از این اقدام خود را کاهش تراز تجاری منفی بین آمریکا و چین اعلام کرد. ترامپ حتی نسبت به خطرات بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین واکنش نشان داد و در پیامی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد گفت:» وقتی کشوری (آمریکا) عملا در تجارت با هر کشوری که با آن ارتباط بازرگانی دارد، میلیاردها دلار ضرر می کند، جنگ تجاری خوب و پیروزی در آن آسان است.”

چین نیز در واکنش به این اقدام آمریکا از روز سوم آوریل،  طیف وسیعی از کالا های آمریکایی را که در حدود 128 قلم کالایی می شدند مشمول تعرفه قرار داد. به این ترتیب عملا جنگ تجاری بین آمریکا و چین آغاز شد تا بازارهای جهان با ترس و تردید این جنگ تجاری را دنبال کنند.

روز جمعه خبرگزاری شین هوا گزارش داد که  اتاق بازرگانی بین المللی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد است که محافل صنعتی و بازرگانی چین قاطعانه با چنین سخنان و رفتارهای اشتباه و غیر منطقی مخالفت می کنند و از دولت آمریکا می خواهند تا بیش از این اشتباه نکند.

در بخشی از این بیانیه آمده که براساس نتایج بررسی، پس از احتمال اعلام تعرفه 50 میلیارد دلاری آمریکا بر کالای چین تا کنون، مشکل اجرای قرارداد و ریسک نقض قرارداد در تجارت دوجانبه چین و آمریکا افزایش یافته‌است که به این ترتیب آمریکا به شدت نظم تجارت بین المللی عادی را با مشکل رو به رو کرده و آسیب غیر قابل محاسبه ای به محافل صنعتی و بازرگانی دو کشور وارد آورده ‌است.

اتاق بازرگانی بین المللی چین همچنین با انتقاد از اقدام دولت آمریکا اعلام کرده است که ساز و کار با ثبات تجارت چند جانبه به سختی تحقق یافته‌است که تمام اعضای سازمان تجارت جهانی باید به آن احترام بگذارند و از آن حمایت کنند. ما از محافل صنعتی و بازرگانی بین المللی از جمله محافل صنعتی و بازرگانی آمریکا در خواست می کنیم که به موقع اقدامات موثر را عملی کنند و از دولت آمریکا بخواهند به کار اشتباه خود پایان داده و از سازوکار تجارت چند جانبه حفاظت کند.

وزارت های بازرگانی و امور خارجه چین نیز روز جمعه اعلام کردند: اگر آمریکا با نادیده گرفتن مخالفت چین و جامعه جهانی، بر ادامه یک جانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری اصرار کند، چین اقدامات قاطع برای مقابله با آن در پیش خواهد گرفت و به هر قیمتی، از منافع کشور و مردم دفاع خواهد کرد.

جنگ تجاری را باخته‌ایم

با این حال  رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده جنگ تجاری را باخته است. با این حال او از تعرفه‌های خود علیه کالاهای چینی دفاع کرد و گفت این حرکت ممکن است اندکی درد برای ما داشته باشد اما در بلندمدت ایالات‌متحده وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

رویترز گزارش داد ترامپ در مصاحبه ای رادیویی با برنامه رادیویی نیویورک «برنی و سید” (Bernie & Sid.) ، گفت:» ما همین حالا هم جنگ تجاری را باخته‌ایم. ما جنگ تجاری نداریم، ما جنگ تجاری را (به چین) باخته‌ایم. من نمی‌گویم که هیچ دردسری برای ما به وجود نمی‌آید، اما بازارها تا به این‌جا ۴۰ تا ۴۲ درصد بالا رفته‌اند، ممکن است ما بخشی از این سود را از دست بدهیم. اما وقتی کار ما تمام شد کشوری بسیار قدرتمندتر خواهیم داشت.”

رویترز همچنین گزارش داد روز گذشته رسانه های دولتی چین نیز علیه اقدام ترامپ هشدار دادند و به سختی به ایالات متحده حمله کردند.

شینهوآ خبرگزاری رسمی چین روز گذشته اعلام کرد: «اگر ایالات متحده می گوید که هر گونه هزینه ای را پرداخت خواهد کرد، باید به شدت مورد حمله قرار گیرد.”

در بخش دیگری از این پیام با حتمی بودن شکست آمریکا در این جنگ تجاری گفته شده که تنها کاری که می توان کرد زدن ضربه ای محکم به آمریکا است تا جایی که درد آن را به یاد داشته باشد.

فرار سرمایه گذاران  نتیجه جنگ تعرفه ها

گاردین نیز در گزارشی با اشاره به تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازارهای بورس و وضع تعرفه های جدید اعلام کرده که این اقدامات باعث فرار سرمایه گذاران خواهد شد.

میانگین شاخص سهام داو جونز صنعتی (Dow Jones industrial) 572 واحد کاهش داشت و این کاهش در حدود 2.3 درصد بود. سهام بوئینگ Boeing)) و کاترپیلار(Caterpillar) بیشتر از سایر شرکت ها از جنگ تجاری با چین صدمه دیدند و به ترتیب 3.1 و 3.5 درصد کاهش یافت. شاخص اِس اند پی 500 (S&P 500) 1.7 درصد و نزدک Nasdaq)) 2.2 درصد کاهش داشتند و این امر باعث شد که سرمایه گذاران به معاملات  اوراق قرضه و طلا نقل مکان کنند. سهام شرکت های مرتبط با تکنولوژی نیز در بورس نیویورک مانند اپل و آمازون کاهش بیش از 2٪ را تجربه کردند. سهام صنایع نفتی ایالات متحده به دلیل ترس از جنگ تجاری با کاهش 2.3٪ رو به رو شد زیرا پکن توانست صادرات خام را محدود کند. چین پس از کانادا دومین وارد کننده نفت آمریکا است.

با وجود تلاش های مقامات دولت ترامپ برای کاهش احتمال وضع هر گونه تعرفه های جدید، بازار سهام با افت رو به رو شد. با این همه استیو منوخین (Steve Mnuchin) وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا در گفت و گویی که با شبکه CNBC  داشت گفت که وی « با احتیاط « نسبت به توافق ایالات متحده با خوشبین است. اما لَری کادلو (Larry Kudlow) مدیر کل مجمع اقتصاد ملی (The National Economic) در گفت و گویی که با بلومبرگ داشت اعلام کرد که مذاکرات با چین آغاز نشده است.

وی اعلام کرد: «پاسخ چین به شکایات ما ... ناراضایتی بوده است. اما خط ارتباطی باز است این یک رویکرد معتدلی است که ما در حال انجام دادن آن هستیم. این یک جنگ تجاری نیست. “

کادلو نگرانی آمریکا نسبت به انتقال فن آوری را تکرار کرد.

مدیر کل مجمع اقتصاد ملی گفت: «در اینجا هیچ رازی وجود ندارد. آنها موانع تجاری و موثری را در اختیار دارند و باید از سرقت مالکیت معنوی که آنها سعی در استفاده از آن در هر شرکتی در سرتاسر جهان دارند، جلوگیری کنیم. این ها موضوعات خوبی برای شروع هستند. “

علاوه بر جنگ تجاری، بازار سهام در آمریکا تحت تاثیر انتشار گزارش های مرتبط با اشتقال زایی در این کشور قرار گرفت. اقتصاد ایالات متحده در ماه مارس فقط 103،000 شغل به وجود آورد که کمتر از 170،000 پیش بینی شده توسط اقتصاددانانی است که توسط Bloomberg MarketWatch مورد نظر سنجی قرار گرفته اند.

نوسان در بازار کره جنوبی و واکنش این کشور به جنگ تعرفه ها

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که بازار سهام کره جنوبی در هفته آینده ممکن است نوسانات بیشتری را تجربه کند؛ زیرا سرمایه گذاران منتظر وضعیت درآمد گزارش شده در سه ماهه اول سال جاری هستند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، شاخص قیمت سهام کره کامپوزیت موسوم به کاسپی (KOSPI) روز جمعه در  2،429.58 بسته و نسبت به یک هفته قبل 0.67 درصد کاهش داشت. بازار سهام از روز دوشنبه شروع به کاهش داشت، زیرا سرمایه گذاران تحت تاثیر اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن قرار گرفتند.

کیم یونگ گو (Kim Yong-gu) تحلیلگر مالی مرکز سرمایه گزاری هانا (Hana Financial Investment)، به یونهاپ اعلام کرد:»بازار بین امید و ترس در مورد اخبار تجاری در جلسات گذشته نوسان داشته است، اما در حال حاضر علاقه سرمایه گذاران بیشتر به درآمدهای سه ماهه اول متمرکز خواهد شد. در کل، نگرانی ها بیشتر از انتظارات وجود دارد.”

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری شین هوا، وزارت صنایع، تجارت و منابع کره جنوبی جمعه 6 آوریل  با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که در واکنش به اعمال تعرفه آمریکا بر برخی کالاهای کره جنوبی از جمله ماشین لباس شویی و سلول های فوتوولتائیک و قطعات آن، کره جنوبی نیز برابر با این اقدام، برای برخی کالاهای وارداتی آمریکا تعرفه در نظر می گیرد.

این بیانیه اشاره کرد که اقدامات آمریکا نقض مقررات مربوط به سازمان تجارت جهانی است و از آن کشور خواست تا جبران خسارات شرکت های کره جنوبی را در جلسات دو جانبه تضمین کند، اما دو طرف به توافق نرسیدند.

سازمان تجارت جهانی جمعه 6 آوریل نیز تایید کرد، کره جنوبی به این سازمان اعلام کرده است که امتیاز کاهش تعرفه ها بر برخی از کالاهای وارداتی آمریکایی را در پاسخ به اقدمات آمریکا برای اعمال تعرفه های تضمین شده در محصولات کره ای از جمله ماشین لباس شویی و سلول های فوتوولتائیک، لغو خواهد کرد.

عناوین برگزیده