تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۱۳۸۳۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تجزیه و تحلیل آمار صادرات فولاد و آهن چین

می متالز - چین یکی از مهم ترین بازیگران صنعت فولاد و آهن در دنیاست که عملکرد آن مستقیما بر تمامی بازارهای کامودیتی جهانی تاثیرگذار است و بعضا می تواند معادلات سایر بازارهای کالایی مرتبط به کامودیتی ها را دستخوش تغییراتی کند.
تجزیه و تحلیل آمار صادرات فولاد و آهن چین

به گزارش می متالز، چین یکی از مهم ترین بازیگران صنعت فولاد و آهن در دنیاست که عملکرد آن مستقیما بر تمامی بازارهای کامودیتی جهانی تاثیرگذار است و بعضا می تواند معادلات سایر بازارهای کالایی مرتبط به کامودیتی ها را دستخوش تغییراتی کند. در این تحلیل به ارزیابی جزئی تری از وضعیت معاملات سنگ آهن و فولاد این غول تجاری خواهیم پرداخت و در خصوص چشم انداز صادرات و واردات این کشور توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

صادرات جهانی آهن و فولاد در سال ۲۰۱۹ به ۸۷ میلیون تن رسیده بود که این رقم در مقایسه با بازه زمان مشابه ان در سال ۲۰۱۶ حدودا ۲ درصد کاهش تناژ را شامل شده است. صادرکنندگان برتر چین مقاصد خود را در کشورهای  روسیه ، ژاپن ، کره جنوبی و آلمان انتخاب کرده اند و  برخی از تولیدات این کشور منحصرا برای آمریکایی ها تولید می شود که بخش قابل قبولی از درآمدهای تجاری چین را شامل می شود. چین با صادرات ۸۷٫۳ میلیون تن که تقریبا معادل ۱۵٫۸٪ از صادرات جهانی است ، با توجه به صادرات ۸۷٫۳ میلیون تنی ، بزرگترین صادر کننده آهن و فولاد در سال ۲۰۱۹ است.

این نشان دهنده کاهش ۲۹٫۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ است. چرا که شرایط بازار کامودیتی ها در سال ۲۰۲۰ با تمامی سال های یک دهه گذشته متفاوت بود و عملا تمامی معادلات جهانی را تغییر داده است.

 
صادرات آهن و فولاد چینی

صادرات آهن و فولاد چینی با وجود کاهش در حجم و تناژ  بیشترین افزایش را در مورد ایالات متحده، نیجریه، شیلی، برزیل، ازبکستان، کلمبیا و روسیه داشته است. بیشترین افت در مورد شرکای تجاری آسیایی چین به ویژه از شرق و جنوب شرق آسیا رخ داد: ژاپن، پاکستان، تایوان، هند، سنگاپور، مالزی، ترکیه، هنگ کنگ، عربستان سعودی، اندونزی، تایلند و به ویژه ویتنام و کره جنوبی. این سقوط بیشتر به دلیل تقاضای کلی ضعیف آهن و فولاد در این بازارها و افزایش پتانسیل تولید داخلی بود.

چین همواره متهم به دامپینگ جهانی قیمت فولاد و آهن بوده است و این کشور قویا این موضوع را تکذیب کرده. با همه این شرایط بسیاری از کشورها تا جایی که در توان داشتند به کمپین مبارزه با دامپینگ جین پیوستند و با قوانین قیمت گذاری این کشور مقابله کرده اند.اما تمامی این تلاش ها تا به امروز به جایی نرسیده و همیشه پایین ترین قیمت ها از سمت فولادسازان چینی ارائه می شود و برای صاحبان تجارت فولاد و آهن بسیار جذاب هستند. با وجود تمامی محدودیت ها در عرضه فولاد چین، پیش بینی می شود صادرات فولاد چین نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۹ افزایش ۳ درصدی را ثبت نماید.

 
چین بزرگترین صادر کننده آهن و فولاد جهان در سال ۲۰۱۹

چین بزرگترین صادر کننده آهن و فولاد جهان در سال ۲۰۱۹ بود. حجم صادرات سال ۲۰۱۹ چین تقریباً دو برابر دومین صادر کننده بزرگ جهان، روسیه و تقریبا ۲٫۵ برابر صادرات ژاپن و کره جنوبی بود. چین در سال ۲۰۱۹ پس از ایالات متحده، آلمان و ایتالیا و در مقابل کره جنوبی، فرانسه  بلژیک، تایلند، ترکیه و ویتنام چهارمین وارد کننده کالاهای آهن و فولاد در جهان بود.چین در این سال کالاهای آهن و فولاد تولید شده در کانجات خود را به ۲۲۲ کشور ارسال کرده است و عملا در بخش فولاد رهبری بازار جهان را از آن خود کرده است.

 
ارزیابی چشم انداز فولاد چین از منظر سنگ آهن

برای اینکه بتوان تحلیل دقیقی از وضعیت صعودی و یا نزولی بازار فولاد چین تا پایان سال داشت باید به گزارش های میزان موجودی انبارای سنگ آهن در گمرک و بنادر چین توجهی خاص داشت. ارزیابی آخرین وضعیت ذخایر سنگ آهن چین نشان می دهد که میزان موجودی سنگ آهن در بنادر و کانال های تحویل چین رشد قابل ملاحظه ای داشته که این موضوع می تواند با تعطیلات چین و کاهش حجم تقاضا در کوتاه مدت مرتبط باشد.اما مسئله ی دیگر و روی دیگر سکه دورخیر چینی ها برای تولید حداکثری در سه ماه منتهی به پایان سال ۲۰۲۰ هستند.

انتظار عرضه ی بالای سنگ آهن در بورس های چین نیز مسئله ای است که به بهبود قیمت فولاد تا پایان سال خواهد انجامید و تولید بالای فولاد در چین قطعا از قیمت سنگ آهن حمایت خواهد کرد و قیمت این ماده معدنی را با افزایش تدریجی همراه خواهد کرد. موجودی سنگ آهن چین در بنادر به رقم تقریبی صد و بیست میلیون تن رسیده که این مقدار نسبت به مقدار مشابه خود در دو هفته ی قبل رشد ۴ میلیون تنی را تجربه کرده است. این رقم از مارس سال جاری تکرار نشده بود که خود نشان می دهد چین در سال ۲۰۲۱ روند فولاد سازی را با قدرتی مضاعف و با حجم تولیدی قوی شروع خواهد کرد.

 
بازارهای فولاد و مواد اولیه چین

همواره روند بازارهای فولاد و مواد اولیه چین، شیوه تامین مواد اولیه در این کشور، هزینه های تمام شده ساخت فولاد و بسیاری دیگر از شاخص های مرتبط با قیمت گذاری فولاد در چین مورد توجه تحلیل گران بوده است. شاخص هایی هستند که احتمال رکود رد بازار صادراتی چین را محتمل می دانند و اینها مواردی است که تذکر آنها برای سزمایه گذاران فولاد بین الملل خلی از لطف نخواهد بود. در سال جاری تقاضای سنگ آهن و زغال سنگ صادراتی استرالیا در چین محبوبیت بالایی به خود اختصاص داد و به نوعی رکورد تجارت این دو ماده معدنی را جا به جا کرد.

در حال خاضر بازارهای فولاد چین وضعتی آرام را سپری می کند و قیمت زغال سنگ استرالیا به دلیل پایداری عرضه این محصول رو به کاهش است. با کاهش قیمت زغال سنگ وارداتی محصولاتی نظیر میلگرد و تختال شاهد بهبود قیمت بودند و شرایط طوری پیش رفت که توانست از حاشیه سود فولادسازان حمایت کند.

با ادامه این روند و کاهش هفتگی قیمت میلگرد و ورق گرم، حاشیه سود فولادسازانی که مدت هاست انبارهای خود را با میلکرد و ورقی که هزینه تولید آن بالاتر از نرخ فولاد تولیدی روز ست کاسته می شود و این موضوع می توان سبب رکود بازار چین شود. لذا یکی از راهکارهای پیشنهادی وضع مقررات جدید واردات سنگ آهن به چین خواهد بود تا بتواند سود نهایی تولید کننده چینی را تضمین نماید.

 
جمع بندی

تجارت جهانی سنگ آهن و فولاد در حال بازسازی و تغییرات قابل توجهی است ، بطوریکه اقتصادهای به سرعت در حال توسعه در مناطقی مانند چین ، هند و کره جنوبی به عنوان مراکز اصلی رشد در این بخش ظاهر می شوند. چین به این موضوع پی برده و استراتژی های بسیار قوی در خلق بازار فولاد و سنگ آهن برای خود بنا نهاده است. این موضوع سبب شده است که در آینده ای نزدیک اقتصادهای صنعتی اتحادیه اروپا ، ژاپن و آمریکای شمالی به تدریج نقش غالب خود رادر بازار فولاد جهانی از دست بدهند.

مدل سازی های تجاری فولاد نشان می دهد که ۶۷ درصد افزایش تولیدات و خلق درآمدها در زمینه فولاد پیش بینی شده در منطقه در حال توسعه آسیا خواهد بود. این موضوع بازار بسیار بزرگی را برای چین ایجاد خواهد کرد که تا مدت ها رهبری آن به دست چین خواهد ماند و با تضعیف رقبا عملا عرصه برای چینی ها خالی خواهد شد و این دقیقا چیزی است که استراتژی دامپینگ چینی به دنبال آن است.قطعا فولاد چین در سال آینده با عملکرد هیچ یک از سال های دهه قبل قابل مقایسه نخواهد بود و این موضوع در رشته تحلیل های بعدی به آن اشاره خواهد شد.

عناوین برگزیده