تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۴۱۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
صدور بیانیه سازمان تجارت جهانی به زیان آمریکا؛

برد ایران از جنگ غول‌ها

می متالز -زمستان گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد: پیشنهاد اداره بازرگانی امریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از چین، با هدف حمایت از صنعت فولاد امریکا در رقابت با رقبای خارجی و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی را پذیرفته است و دولت وی بر روی واردات فولاد 25درصد و روی واردات آلومینیوم 10درصد تعرفه اعمال خواهد کرد.
برد ایران از جنگ غول‌ها

به گزارش می متالز، این تعرفه‌ها شامل حال همه کشورهایی می‌شود که محصولاتشان را به آمریکا صادر می‌کنند با این‌همه اتحادیه اروپا، استرالیا، آرژانتین، برزیل، کانادا، مکزیک و کره جنوبی تا اول ماه مه معاف شده‌اند.

با انتشار این خبر شرکای تجاری امریکا به خصوص چین بشدت از این تصمیم گیری اعلام نارضایتی کرده و تهدید کردند در صدد اقدامات تلافی جویانه برخواهند آمد.

متحدین امریکا معتقدند این اقدامات ناعادلانه به حوزه صنعت ضربات جبران ناپذیری وارد و هزاران شغل اروپایی را به خطر خواهد انداخت. بنابراین کشورها باید با شناسایی موانع تجاری جدید درصدد یافتن راه‌هایی برای ایجاد ظرفیت برای مقابله با این تهدیدها باشند.

کارشناسان نیز در این باب گفته اند، اعمال تعرفه بر روی آلومینیوم و فولاد حتی می تواند به شرکت های امریکایی، کشاورزان و کارگرانی که ارتباطی با صنعت فولاد و آلومینیوم ندارند نیز آسیب برساند. برای مثال صادرات محصولات کشاورزی امریکا مانند سویا در معرض این خطر قرار خواهد گرفت.

مدیران نفتی امریکا نیز در مورد این تصمیم به ترامپ هشدار داده و ابراز نکرانی کرده اند.آنها معتقدند تعرفه‌های فولاد ممکن است رونق انرژی این کشور را تهدید کرده و همچنین هزینه فولاد خارجی را برای شرکت های نفتی، که برای امور حفاری تا تولید به خط لوله نیاز دارند  را افزایش داده و در نتیجه می تواند منجر به اخراج درصد قابل توجهی از کارکنان آمریکایی توسط شرکت های نفتی شود.

اما کاخ سفید اصرار دارد که این تعرفه‌ها بنا بر دلایل امنیت ملی وضع شده‌اند و فراتر از مقررات سازمان تجارت جهانی هستند و از این رو درخواست‌های خسارت را غیرمنطقی خوانده است. در این بین، آمریکا موافقت کرده با چین درباره این موضوع مذاکره کند و به هند و اتحادیه اروپا اعلام کرده که آماده مذاکره درباره هر موضوعی است.

بدون شک افزایش قیمت فولاد می تواند اثرات قابل توجهی بر قدرت رقابت صنایع مصرف کننده فولاد داشته و طبیعتا با افزایش قیمت ها برای مصرف کننده منجر به کاهش رشد اقتصادی امریکا شده و حتی بیکاری کارگران کارخانه ها را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر انجمن آهن و فولاد جنوب شرق آسیا معتقد است تعرفه های وارداتی فولاد امریکا می تواند موجب افزایش شدید قیمت قراضه در بازار فولاد جنوب شرق آسیا شود. چرا که 70 درصد خطوط تولید فولاد امریکا از قراضه به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند و افزایش تولید داخلی امریکا عرضه صادراتی قراضه را کاهش خواهد داد.

با پافشاری امریکا بر اعمال تعرفه های واردات بر فولاد و آلومینیوم چین نیز وارد بازی شده و برخوردهای مشابهی نشان داد.

اینکه پایان بازی بین آمریکا و چین به کدام سو کشیده می‌شود موضوعی است که کارشناسان بین المللی از زوایای مختلف به آن پرداخته اند. اما تاثیرات این دعوا بر اقتصاد کشورهای دیگر و به خصوص ایران برای بررسی و برنامه ریزی و حمایت از صنعت فولاد کشور موضوع اصلی این گزارش است.

احمد دنیا نور مدیرعامل فولاد جنوب در این باره گفته است: این اتفاق می‌تواند هم یک فرصت خوب و هم یک تهدید برای ما باشد. اعمال این تعرفه بر روی فولاد اروپا سبب می‌شود که نقل و انتقالات این کالای اساسی بین اروپا و امریکا به حداقل برسد و بازار برای محصولات ما جا باز کند. اما از طرف دیگر این خطر وجود دارد که اگر طی ماه‌های آینده ترامپ برجام را تمدید نکند بر روی نقل و انتقالات بانکی تاثیر بگذارد و ما دوباره به دوران قبل از برجام برگردیم.

دنیا نور ادامه داد: در حال حاضر بهترین کاری که می‌توانیم به لحاظ دیپلماسی اقتصادی انجام دهیم این است که رابطه خود را با اتحادیه اروپا گسترش دهیم و روسای آنها را مجاب کنیم تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرند و در آینده نقل و انتقالات بانکی بین اروپا  و ایران انجام شود.

محمود اسلامیان رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز هشدار داد خطر هجوم واردات، فولاد ایران را تهدید می کند چرا که کشورهای صادرکننده فولاد به آمریکا به دنبال بازارهای دیگری می روند و ایران هدف مناسبی برای آنهاست چون تعرفه حداقلی دارد.

اسلامیان ادامه داد: در شرایطی که قیمت محصولات فولادی در داخل کشور به طور میانگین ۱۵ درصد کمتر از نرخ های جهانی است و خطر بالقوه واردات هم فولاد کشور را تهدید می‌کند، مطرح شدن بحث کاهش تعرفه فولاد نه تنها به صنایع پایین دستی کمکی نمی کند بلکه موجب ارسال سیگنال منفی به سرمایه گذاران صنعت فولاد کشور می شود.

رئیس انجمن فولاد با تاکید بر لزوم حفظ تعرفه فعلی فولاد کشور خاطر نشان کرد: آمریکا به عنوان سردمدار اقتصاد آزاد جهان، افزایش تعرفه های فولاد را در حالی در دستور کار قرار داده که قیمت محصولات فولادی در داخل این کشور حداقل ۵۰ درصد از قیمت های جهانی بالاتر است! بنابراین از دولت انتظار می رود با تدبیر بیشتری تصمیم گیری کرده و تعرفه فولاد را در شرایط حداقلی فعلی حفظ کند.

روسیه اخیرا بابت تصمیمات ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه فولاد از امریکا درخواست غرامت کرده است. در بیانیه سازمان تجارت جهانی که بنا به درخواست مسکو منتشر شده است، اعلام شده تصمیم دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای وضع تعرفه برای واردات فولاد و آلومینیوم یک اقدام حمایت‌گرایانه تحت مقررات سازمان تجارت جهانی محسوب می‌شود و آمریکا باید به صادرکنندگان بزرگ خسارت پرداخت کند.

چین، هند و اتحادیه اروپا نیز شکایت مشابهی در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده و تعرفه‌های آمریکایی را یک اقدام حمایت‌گرایانه خوانده‌اند.

آمادگی مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی ایران برای مواجهه با تکانه های ناشی از این دعوا می تواند بستر ساز بازاریابی های جدید و یا تعامل با کشورهایی که از این دعوا متضرر شده اند باشد.

این فرصت طلبی را شاید بتوان از نزاع سایر کشورها با آمریکا برای دریافت غرامت و جبران خسارات مالی ناشی از اعمال این تعرفه ها آغاز کرد.

شاید بخشی از این شکایت‌ها بتواند مفر جدیدی برای شکستن تحریم های امریکایی ایجاد کند و شاید هم جغرافیای تبادلات تجاری با این دعوا به نفع کشور ما تغییر کند. این تغییر و تحولات جزء آن دسته از فرصت‌هایی است که سال های متمادی باید به دنبال ایجاد آنها گشت.

عناوین برگزیده