تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۴۲۵۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

کمیته ارزش افزا مسکنی کوتاه مدت برای دردهای ذوب آهن

می متالز - در شرایط پیش آمده براى اقتصاد، بنگاه هاى اقتصادى در تلاش هستند تا با تدابیرى ویژه از بحران پیش آمده جلوگیرى کرده و صنعت خود را زنده نگه دارند.
کمیته ارزش افزا مسکنی کوتاه مدت برای دردهای ذوب آهن

به گزارش می متالز، شرکت ذوب آهن اصفهان که پایه گذار صنعت فولاد در کشور است و از آن به عنوان مادر صنعت فولاد کشور یاد مى شود، در سال هاى گذشته به ویژه پس از تحمیل نیروى کارى در گذشته با مشکلات بسیارى مواجه شد.

از سویى دیگر کمبود مواد اولیه از جمله سنگ آهن و زغالسنگ، تغییرات مدیریتى، قیمت گذارى هاى دستورى و.... توانست این شرکت را با زیان انباشت مواجه کند، البته در این باره منصور یزدى زاده مدیرعامل این شرکت گفته است؛ زیان انباشت ذوب آهن امسال صفر خواهد شد.

با این وجود این شرکت باید تلاش کند تا درآمد و بهره ورى خود را در شرایط فعلى افزایش داده تا بتواند طرح هاى توسعه اى و به روز رسانى تکنولوژى را اجرایى کند.

در همین راستا، کمیته طرح هاى ارزش افزا در ذوب آهن کار خود را شروع کرد تا بتواند گامى مهم در توانمندى بیشتر این شرکت بردارد.

اما در این میان باید به این نکته توجه داشت که طرح هاى موجود در این کمیته باید بیشتر طرح هاى زود بازده باشند تا سودآورى و بهره ورى تسریع یافته و کمک حالى براى اجراى طرح هاى توسعه اى باشند.

در صورتى که چنین کمیته اى به سراغ طرح هاى زود بازده نرود، تشکیل آن چندان گره از مشکلات ذوب آهن باز نخواهد کرد.

درواقع طرح هاى این کمیته باید پشتوانه اى براى طرح هاى توسعه اى باشند که زمان و سرمایه بیشتر نیاز دارند. کمیته طرح هاى ارزش افزا مى تواند با چنین نگاهى عملکرد موفقى از خود به جاى بگذارد.

اما در صورتى که طرح هایى مانند طرح هاى توسعه اى با زمان و سرمایه بلند مدت در دستور کار این کمیته قرار گیرد نوعى موازى کارى درون سازمانى را شاهد خواهیم بود که به مقصد چندان مشخصى نخواهد رسید.

مرتضی یزدخواستی عضو هیات مدیره شرکت و رییس کمیته طرح های ارزش افزا در سازمان گفت : ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در کشور بعد از گذشت نیم قرن از فعالیت خود با تکیه بر نیروی انسانی متخصص،امکانات،تجهیزات،دانش و تجربه نقش بی بدیلی در سازندگی صنایع مختلف داشته است که این مهم بر کسی پوشیده است.

وی افزود : این کارخانه عظیم،قابلیت های بسیار فراوانی دارد که می توان با تعریف پروژه های مختلف و سپس اولویت بندی آنها به کمک نیروی انسانی بخش ها  از محل هم افزایی ایجاد شده سازمان را به سمت ارزش آفرینی بیشتر سوق داد.

رییس کمیته طرح های ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه این نشست ها در بخش های مختلف برگزار می شود، تصریح کرد: در راستا از مدیران بخش های مختلف تقاضا داریم با توجه به حیطه فعالیت،پروژه هایی که می توانند در زمان کوتاه ارزش آفرینی بالایی را برای سازمان در پی داشته باشند بر اساس دستور العملی که تدوین شده است،اولویت بندی نمایند تا در نشست های تعاملی این پروژه ها  مورد بررسی قرار گیرند و سیر تکاملی آنها جهت حصول نتیجه دنبال شود.

از صحبت هاى یزدخواستى چنین نتیجه اى حاصل می شود که تمرکز اصلى این کمیته بر طرح هایی است که در کوتاه ترین زمان بهره ورى را افزایش دهد. درنتیجه شاید نگاه اصلى در این پروژه ها بیشتر بر روى نیروى انسانى و توسعه تکنولوژى باشد.
 
شاید بهبود خطوط تولید و نوسازى آن در کوتاه ترین زمان از طرح هاى اجرایى این کمیته باشد، یعنى اصلى ترین هدف این کمیته افزایش بهره ورى براى دستیابى به درآمد بیشتر باشد، اما باتوجه به شرایط اقتصادى کشور، وضعیت بازار داخلى فولاد و مشکلات تامین مواد اولیه می تواند نگاه اعضاى این کمیته را بیشتر بر موضوع افزایش درآمد متمرکز کند.

اما ایجاد چنین کمیته ای چه نقاط قوت و ضعفی به همراه دارد؟ سوالی که بی تردید باید ذهن مدیران ذوب آهن آن هم در شرایط فعلی را به خود مشغول کرده باشد. اولین نکته مثبت در اجرای طرح های زیرمجموعه این کمیته افزایش درآمد را به  همراه دارد موضوعی که برای ذوب آهن حیاتی است و می تواند ناجی این بنگاه اقتصادی باشد.

اما از سویی دیگر برای دست یابی به چنین نتیجه ای طرح های متفاوت و کوتاه مدت در دستور کار قرار می گیرد طرح هایی که می تواند متعلق به بخش ها و حوزه ای مختلفی باشد و به نوعی پراکندگی موضوعات را به همراه دارد. نگاهی به گذشته بنگاه های اقتصادی موفق نشان داده است که تکیه بر یک یا تنها چند هدف اصلی و برنامه ریزی های مشخص باعث موفقیت های بزرگ شده است اما پراکندگی موضوعات برای دستیابی به افزایش درآمد آن هم در کوتاه مدت می تواند هزینه های متفاوتی را در بخش های مختلف به همراه داشته باشد و این شاید نقطه ضعف این موضوع باشد.

 همچنین باید به این موضوع توجه داشت که بنگاه های اقتصادی دولتی مانند بنگاه های خصوصی نمی توانند به راحتی برنامه ریزی در بخش افزایش درآمد داشته و باید برای هر اقدامی مستندات مشخصی تهیه کنند، در واقع مدیران دولتی دست به عصا تر از مدیران بخش خصوصی حرکت می کنند و همین موضوع می تواند زمان اجرای پروژه ها را افزایش دهد. در کنار این موضوع باید به این نکته توجه داشت که تنهای چند ماهی از عمر دولت تدبیرو امید باقی مانده و تجربه نشان داده با تغییر دولت احتمال جابه جایی مدیران بنگاه های اقتصادی بزرگ و یا اجرای طرح های جدید مورد نظر دولت روی کارآمده برخی از طرح های قبلی را با مشکل همراه سازد.

اجرا هر طرحی نقاط مثبت و منفی بسیاری به همراه دارد اما ذوب آهن اصفهان در تلاش است تا با استفاده از راه های میان بر وضعیت خود را بهبود بخشیده و به جایگاه بهتری در صنعت فولاد بازگردد. کارخانه ای که همیشه از آن به عنوان اولین کارخانه تولید فولاد کشور یاد می شود باید امروز با تکنولوژی و شرایط بهتری در این صنعت فعالیت داشته باشد. این کارخانه نباید امروز با وجود سابقه فعالیت و نیروهای فعال در آن نگران تامین مواد اولیه باشد اما مدیران ذوب آهن بارها از صادرات سنگ آهن گله مند بوده و معتقدند باید میزان عوارض صادراتی بیش از گذشته شود. شاید با کاهش اعمال نظرات دولتی بر ذوب آهن این کارخانه شرایط بهتری به خود بگیرد اما ایجاد کمیته هایی مانند کمیته ارزش افزا به نوعی مسکنی برای درد های این کارخانه است.

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده