تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۴۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست خبری سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی مطرح شد:

قیمت مواد اولیه ما 15 تا 20 درصد گران‌تر از قیمت جهانی است

می متالز - احسان سلطانی، استاد دانشگاه و اقتصاددان گفت: افزایش نرخ ارز، بر روی رشد تولید صنعتی در ایران، تأثیر معکوس گذاشته و باعث رشد بخش‌ها و خدمات نامولد شده است که در نتیجه خدمات پشتیبان صنعت اعم از کسب‌وکار، طراحی صنعتی، برندینگ و... عملاً از این حوزه رخت بربسته‌اند.
قیمت مواد اولیه ما 15 تا 20 درصد گران‌تر از قیمت جهانی است

به گزارش می متالز، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی روز گذشته در نشست خبری با حضور احسان سلطانی اقتصاددان و استاد دانشگاه، و امیرحسین کاوه دبیر سندیکا و جمعی از فعالان حوزه تولید، روند نرخ ارز در شش دهه اخیر را بررسی کرد. در این نشست خبری موضوعاتی همچون عوامل تأثیرگذار بر نرخ ارز، اقتصاد رانتی نفت، تأمین ارز خارجی در بازار ایران و...موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ابتدای این مراسم گفت: در شرایط موجود، قیمت مواد اولیه باقیمت محصول نهایی ما یکی شده است و همچنین تضمینی هم برای فروش وجود ندارد.

وی افزود: وقتی قیمت مواد اولیه ما از پایه 15 تا 20 درصد گران‌تر از قیمت جهانی است، با این ارز گران‌قیمت، چگونه می‌توان کالای رقابتی در داخل تولید و به کشورهای همسایه نیز صادر کرد؟

کاوه در ادامه اظهار کرد: از حدود چهار ماه پیش مدیران شرکت‌های بالادستی در جلسه شورای گفتگو عنوان کردند در صورتی‌ که نرخ ارز به 4000 تومان برسد، دیگر نه به تعرفه نیازی داریم و نه حمایت دولت و همه‌چیز تنظیم می‌شود، اما امروز که دلار به 4200 تومان رسیده است، همچنان تعرفه و حمایت و گاز ارزان و... را طلب می‌کنند.

این فعال اقتصادی در پایان ضمن امیدواری به الزام شرکت‌های بالادستی به رعایت قوانین افزود: از نهادهای تصمیم‌گیری می‌خواهیم با استفاده صحیح از ابزاری که در دست دارند، در جهت کاهش سود دریافتی از صنایع کوچک و تنظیم قیمت مواد اولیه اقدام کنند.

در ادامه نشست احسان سلطانی در خصوص وضعیت تأمین ارز خارجی در اقتصاد ایران گفت: در اقتصاد ایران دولت تأمین‌کننده و عرضه‌کننده اصلی ارز است و متأسفانه بیش از 90 درصد درآمد ارزی کشور به‌جای کار و تلاش و نوآوری مردم، از محل فروش ثروت‌ها و منابع و مواد خام اولیه حاصل می‌شود.

سلطانی افزود: حتی آنچه به‌عنوان صادرات غیرنفتی مطرح می‌شود، در اصل نفتی است یا از رانت منابع ملی بهره می‌گیرد. برای مثال صادرات پتروشیمی و فولاد با رانت گسترده مواد خام و انرژی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در اقتصاد ایران ارز خارجی منبع تأمین بخش بااهمیتی از کالاهای اساسی و مواد اولیه، واسطه‌ای و مصرفی موردنیاز مردم و صنایع داخلی است.

حاکمیت مزیت‌های رانتی به‌جای مزیت‌های رقابتی در ایران

وی در ادامه در خصوص روند رشد صادرات ایران در زنجیره‌های ارزش صنعتی گفت: با توجه به وجود رانت در ترکیب صادرات رسمی کالاها و اقلام عمده صادرات غیرنفتی و عدم وجود صادرات کالاهای باارزش افزوده، مزیت‌های رقابتی جای خود را به مزیت‌های رانتی داده است.

سلطانی همچنین بابیان عدم صادرات کالای باارزش افزوده در ایران گفت: در ایران سهم مواد خام و اولیه از کل صادرات نسبت به دنیا بسیار بیشتر و سهم کالاهای صنعتی نهایی در ایران حدود 2 درصد است.

وی ادامه داد: درنتیجه سهم بخش خصوصی و بنگاه‌ها پایین و ترکیب واردات که عمدتاً مواد اولیه کالاهای اساسی است با افزایش روبرو شده است.

این اقتصاددان در رابطه با تأثیر افزایش نرخ ارز بر روی تولیدات صنعتی ایران گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز در بعضی مقاطع در برخی اقتصادها منجر به توسعه صنایع کاربر می‌شود اما در ایران تنها برخی صنایع به‌عنوان محور توسعه شناخته‌شده است.

وی همچنین افزود: افزایش نرخ ارز، بر روی رشد تولید صنعتی در ایران، تأثیر معکوس گذاشته و باعث رشد بخش‌ها و خدمات نامولد شده است که درنتیجه خدمات پشتیبان صنعت اعم از کسب‌وکار، طراحی صنعتی، برندینگ و... عملاً از این حوزه رخت بربسته‌اند.

سلطانی در پایان گفت: رباخواری، سوداگری و سفته‌بازی سه عامل مخرب و ضد تولید در ایران است که برای ترمیم آن باید نسبت به کاهش رانت و مخارج غیرضروری، اخذ مالیات از ثروتمندان به‌جای قشر متوسط و از بین بردن مالیات تورمی اقدام کرد.

عناوین برگزیده