به گزارش می متالز، پنجاه و هشتمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان پیش از ظهر دیروز (چهارشنبه 28 آبان) بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نگرانیهایی در بخشهای مختلف جامعه ایجاد کرده است، گفت: به همین جهت اتاق زنجان همچون سال گذشته و ابتدای سال جاری، آمادگی دارد تا در راستای رسالتهای اجتماعی خود و کاهش استرسهای جامعه همکاری لازم را با نهادهای مربوطه و مراکز درمانی و بهداشتی انجام دهد.
علی یگانه فرد، افزود: شیوع این ویروس منحوس اصناف، واحدهای تولیدی و صنعتی و ... را دچار زیانهایی کرد که امید است با مدیریت و همکاری دولت بر این مشکلات نیز فائق آییم.
او در ادامه با اشاره به سند چشمانداز افق ۱۴۰۴ و سیاستهای کلی نظام در این بخش، اظهار کرد: طبق سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور ایران در سال ۱۴۰۴ باید کشوری دست یافته به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی شامل آسیای میانه و قفقاز و غرب آسیا و کشورهای همسایه باشد، یکی از این سیاستهای کلی نظام در خصوص حملونقل توسعه و اصلاح شبکه حملونقل و تبدیل شدن کشور به هاب تجاری منطقه با هدف سودآوری ملی است.
یگانه فرد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بهطور مشخص در مواردی تعیین اهداف کلان برای صور چهارگانه حملونقل، ایجاد زیرساختهای لجستیکی و حملونقل چندوجهی مدنظر قرار داده شده، گفت: باوجود قرارگرفتن استان در موقعیت ترانزیتی مطلوب، آمار و اطلاعات حاکی از آن است که بخش حملونقل استان وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین بررسی نتایج حاصل از جداول مرکز آمار ایران در خصوص تعداد خدمات انبارداری، باسکولهای عمومی، مؤسسات ترخیص کالا و سردخانهها و همچنین مقایسه ارزشافزوده حسابهای بخش مذکور با استانهای همجوار و میانگین کشوری بیانگر این است که شرایط مطلوبی در استان حاکم نیست و در سطح پایینتری قرار دارد.
رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه ایجاد منطقه لجستیک و راه اندازی بندر خشک در استان مستلزم تجهیز و توسعه بخش حملونقل و زیرساختهای خدماتی آن است، تصریح کرد: در برش لجستیک و حملونقل در نقشه راه تجارت خارجی استان مواردی ازجمله روابط استان با بنادر داخلی همچون بندر انزلی، امیرآباد و چابهار و در بخش روابط ریلی استان از طریق ایستگاه بینالمللی بناب با کشورهای ترکیه، تاجیکستان قفقاز شمالی و روسیه دیده شده است.
یگانه فرد ادامه داد: همچنین برگزاری نمایشگاههای مرتبط با صنعت لجستیک ذیل نقشه راه تجارت خارجی ازجمله نمایشگاه لجستیک قزاقستان و همچنین هاب منطقهای زمینی جهت انجام صادرات به آسیای مرکزی دیده شده و در برش لجستیک و در نقشه راه تجارت خارجی ضرورت همکاری جادهای ریلی استان با سه بندر برای تجارت خارجی تأکید شده است.
رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه جهت انتقال بار ازجمله خاک روی مسیر دائمی ریلی از ایستگاه بناب به سمت تاجیکستان موردنیاز است، ابراز کرد: همچنین به یک کریدور جادهای برای اتصال به چابهار و یک کریدور ریلی برای شرق به غرب نیاز است.
یگانه فرد با اشاره به استفاده از تجربه چین در ایجاد بنادر خشک اظهار کرد: برنامهریزی دولت چین در راستای بنادر خشک، ایجاد مناطق در مسیر یک کمربند یکراه است و چهار منطقه اقتصادی بهمنظور گسترش بنادر خشک در نظر گرفته شده که هر یک از بنادر دریایی چین طرف تجاری تعدادی از بنادر خشک هستند و ایران نیز در این راه نیازمند ایجاد سر بنادر در مسیر تجاری است.
یگانه فرد در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت ناوگان حملونقل در استان به مشکلاتی و موضوعاتی در این راستا اشاره کرد و افزود: عدم پرداخت تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی بابت نوسازی، عدم امکان پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای حملونقلی و به متقاضیان حقوقی بابت خرید ناوگان و کمبود ناوگان حملونقل یخچال دار برای حمل بار کشاورزی و فسادپذیر و ... ازجمله اهم مسائل در این بخش است، همچنین بابت نوسازی ناوگان نیاز به پرداخت تسهیلات است که در این راستا به حمایت شبکه بانکی نیاز است.
رئیس اتاق زنجان با اشاره به نرخ کرایهها و افزایش حدود ۳۰ درصدی میانگین نرخ کرایه حمل و اختلاف زیاد آن در استان نسبت به سایر استانهای کشور، گفت: در این بخش افزایش نرخ کرایه برای مواد معدنی حداکثر تا ۱۲ درصد مورد درخواست صاحبان بار بود، اما صاحبان کامیونها و شرکتهای حمل بر افزایش ۲۵ الی ۳۰ درصدی اصرار دارند که با توجه به نرخ بالای کرایه در استان، پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن شرایط و عوامل تأثیرگذار در قیمت، با تشکیل کمیتهای قیمتگذاری متعادل و منطقی در استان صورت گیرد.
او با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع توسعه حملونقل، ایجاد مزیت رقابتی، توسعه حملونقل ریلی با اولویت تجهیزات شبکه و پایانههای باری و اتصال به مراکز بزرگ اقتصادی تجاری صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی و توسعه صادرات و ترانزیت بار پیشبینی شده است، گفت: راهکار در این بخش ایجاد زیرساخت و دسترسی آسان به ایستگاه ریلی سلطانیه و آسفالتریزی مسیر چشمه بار ریل پسند است.
رئیس اتاق زنجان با اشاره به موضوع مرکز لجستیکی و عدم پیگیری و اقدام در راستای مصوبه سفر ریاستجمهور در خصوص انتخاب زنجان بهعنوان مرکز آماد و پشتیبانی، گفت: در این بخش راهکارهایی ازجمله صدور مجوز فراخوان جذب سرمایهگذار برای توسعه و ایجاد پارکینگ کانتینر در استان، تسریع در راهاندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان و توسعه زیرساختهای لازم از قبیل سردخانه و سالنهای سورت و بستهبندی میوه و همچنین پرداخت تسهیلات و اعطای مشوقهای لازم برای سرمایهگذاری در حوزه زیرساختهای توسعه لجستیکی منطقه از قبیل ایجاد مجتمعهای انبارداری و سردخانه پیشنهاد میشود.
یگانه فرد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به موضوع پروازها و ترانزیت خارجی در حملونقل و لجستیک، ابراز کرد: یکی از مشکلات، محروم ماندن استان در محمولههای صادراتی و وارداتی از تخفیفات پروتکل بین ایران و ترکیه است به دلیل کسری فاصله 41 کیلومتری ایستگاه بینالمللی بناب از ایستگاه بازرگان و همچنین پیگیری کد گمرکی ایستگاه بینالمللی بناب است.
رئیس اتاق زنجان با تأکید بر اینکه عدم وجود پروازهای خارجی با محوریت پروازهای تجاری از فرودگاه استان، نبود هواپیمای باری در استان و عدم توقف پروازهای خارجی سایر استانها در استان جهت پرواز مجدد از زنجان نیز از دیگر موضوعات موردتوجه در این بخش است، گفت: رایزنی برای بهرهمند شدن محمولههای صادراتی و وارداتی استان از تخفیفات پروتکل ایران و ترکیه در ایستگاه بینالمللی بناب، عملیاتی شدن جانمایی مرکز لجستیک در داخل منطقه ویژه اقتصادی استان و استفاده از سرمایهگذاری و مشارکت مردمی ازجمله خرید سهام توسط مردم جهت راه اندازی مرکز لجستیک استان، خرید هواپیمای باری و یا راه اندازی یک پرواز خارجی از استان به یک هاب تجاری ازجمله ترکیه، دبی، امارات و غیره پیشنهاد میگردد.