تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۴۴۸۱۶
سرویس خبر : انرژی

آخرین وضعیت پیشرفت بخش دریایی طرح گوره-جاسک تشریح شد

می متالز - مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس در تشریح پیشرفت بخش دریایی طرح ملی گوره-جاسک، گفت: پس از تنفیذ قرارداد توسعه بخش دریایی پروژه احداث خط لوله گوره – جاسک در ابتدای سال جاری، در راستای اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت نفت و به‌منظور تکمیل بخش زودهنگام این طرح تا قبل از پایان سال جاری، پیمانکاران را به‌سرعت تجهیز و مستقر کردیم.
آخرین وضعیت پیشرفت بخش دریایی طرح گوره-جاسک تشریح شد

به گزارش می متالز، رسول فلاح نژاد با بیان این‌که محل اجرای طرح گوره-جاسک در زمره مناطق محروم قرار دارد و به همین دلیل از اندک امکانات زیرساختی نیز برخوردار نبوده و حتی دسترسی مناسبی هم نداشت، گفت: استقرار اولیه پیمانکاران مستلزم ایجاد زیرساخت‌های اقامتی و رفاهی، ایجاد راه دسترسی، تأمین حراست و حفاظت، تصفیه، برق، آب و فاضلاب، ارتباطات، دسترسی بسیار سخت به مصالح و لوازم و نیروی انسانی ماهر وجود داشت و مستلزم ساخت هم‌زمان کمپ‌ها و دفاتر مسکونی و اداری به همراه شروع عملیات اجرایی توأم با حجم بالایی خاک‌برداری و خاکریزی بود که البته به دلیل جنس بستر زمین و سستی و استحکام ضعیف بستر نیازمند تحکیم و کوبش شمع بوده که زمان و پیچیدگی کار را افزایش داده است.

وی اظهار کرد: در بخش دریایی نیز شرایط کاملاً خاصی به دلیل کار در دریای عمان و اتصال به اقیانوس وجود دارد که با شرایط شناخته شده و تجربه شده خلیج‌فارس که تقریباً تمامی تأسیسات نفتی و گازی قبلی در آن احداث شده است کاملاً متفاوت است. در این شرایط ما با احتمال پدیده‌هایی نظیر سونامی، گل فشان، امواج اقیانوسی و طوفان ها و عمق بالای دریا مواجه هستیم که ساختار زمین‌شناسی و ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و مطالعات لرزه‌خیزی خاص خود را دارد.

تأمین کالا به موازات انجام فعالیت‌های عمرانی

فلاح نژاد افزود: به‌موازات انجام فعالیت‌های عمرانی و اجرایی، در خصوص تأمین کالا نیز کلیه لوازم و تجهیزات موردنیاز به‌ویژه گوی‌های شناور و ملحقات، خطوط لوله دریایی و شیرآلات و اتصالات مربوطه، سامانه اندازه‌گیری و میترینگ و باقی ملزومات مانند سیستم کنترل و برق سفارش داده شده و هم‌اینک عمده آنها مراحل نهایی ساخت و تست را طی کرده و بعضاً نیز به محل سایت حمل شده و در حال دریافت و ترخیص است که به‌مرور در آذرماه در محل سایت دریافت و عملیات نصب شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی فشرده‌ای که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم امیدواریم نخستین مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری زودهنگام را تا اواخر بهمن‌ماه به انجام برسانیم.

وی توضیح داد: قرار است سه گوی شناور در فاصله حدود ۷ کیلومتری از ساحل و در عمق حدود ۵۰ متری نصب شوند؛ حجم و اندازه این گوی‌ها تقریباً ۲ برابر اندازه و حجم گوی‌های شناور متداول است که در نقاط دیگر مورداستفاده هستند چرا که قرار است به‌وسیله آن‌ها، ۱ میلیون بشکه نفت در روز با دبی بیش از ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت بارگیری شود.

لوله‌های موردنیاز به‎زودی به محل پروژه انتقال می‌یابد

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر این‌که کل پروژه به شرکت‌های داخلی واگذار شده است، شرکت تأسیسات دریایی را مسئول ساخت گوی‌های شناور و خطوط لوله دریایی معرفی کرد که سال ها تجربه فعالیت‌های مشابه را داشته و با شرایط خوبی در حال پیشبرد کار است.

وی افزود: لوله‌های موردنیاز بخش اول ساخته و تحویل شده که پس از پوشش‌دهی در بندر امام و یارد تأسیسات دریایی در خرمشهر، به محل پروژه انتقال می‌یابد.

فلاح نژاد اظهار کرد: پیش‌ازاین عملیات ترانشه و حفاری در ساحل به‌منظور آماده‌سازی بستر برای لوله‌کشی انجام شده است و عملیات نصب دریایی این خط لوله ۸ کیلومتری از آذرماه آغاز خواهد شد و هم‌زمان ساخت ۳ گوی شناور بزرگ که سفارش ساخت آن‌ها داده شده نیز در جریان خواهد بود که در حال حاضر بر اساس برنامه‌ریزی، موقتاً یک گوی متوسط و موجود با ظرفیت بارگیری حدود ۵ هزار مترمکعب در ساعت را آماده کرده و تست‌های لازم از آن به عمل‌ آمده است تا در بهمن‌ماه برای بخش زودهنگام بتوانیم آماده دریافت و بارگیری نفت و میعانات گازی باشیم.

عناوین برگزیده