تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۳
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۱۴۸۱۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم همسایگی روستا‌های ماهنشان با معادن صفر است/ نبود جاده؛ اصلی‌ترین مشکل مردم قرقان و کاروانسرا

می متالز - دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان گفت: بی‌توجهی مسوولان به مشکلات روستا‌های قرقان و کاروانسرا تمامی ندارد، به طوری که ساکنان آن‌ها از بسیاری از خدمات دولتی مانند جاده ارتباطی مناسب، دهیاری و اینترنت بی‌بهره‌اند.
سهم همسایگی روستا‌های ماهنشان با معادن صفر است/ نبود جاده؛ اصلی‌ترین مشکل مردم قرقان و کاروانسرا

به گزارش می متالز، مدتی قبل ویدئویی کوتاه از یک نوجوان در یکی از روستا‌های ماهنشان منتشر شد که نشان می‌داد این دانش آموز برای استفاده از نرم افزار شاد مجبور است در برف سنگین در جاده تردد کند تا به اینترنت دسترسی داشته باشد. هرچند سرپرست مخابرات استان زنجان پس از انتشار این ویدئو، به آن واکنش نشان داد و قول داد تا دو ماه آینده سه روستا‌های کارونسرا، قرقان علیا و قرقان سفلی از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند، اما به نظر می‌رسد مشکلات اهالی این روستاها، محدود به نبود اینترنت نیست. مشکلاتی از قبیل نبود جاده مناسب، برف گیر بودن منطقه و بی توجهی مسوولان به این روستا‌ها نیز وجود دارد.

مهدی برجی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان به تشریح مشکلات این روستا‌ها پرداخت و گفت: روستا‌های قرقان و کاروانسرا سال‌های زیادی است که مورد بی توجهی مسوولان قرار گرفته اند. اهالی این روستا‌ها از بسیاری از خدمات دولتی مانند جاده ارتباطی مناسب، دهیاری و اینترنت بهره‌مند نشده اند.

برجی با بیان اینکه قبلا این روستا‌ها بیشترین برداشت گندم را بین روستا‌های اطراف داشتند، افزود: بی توجهی مسوولان به زیرساخت‌های آن‌ها، باعث مهاجرت اهالی در گذر زمان شد و حالا در این روستا‌ها کشاورزی مثل سابق رونقی ندارد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان ادامه داد: با توجه به تماسی که با اهالی این روستا داشتیم، این عزیزان برای طرف شدن مشکلات خودشان نامه نگاری‌های با استانداری و وزرات ارتباطات برای حل مشکلات داشتند، ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند و اگر همین روند ادامه پیدا کند تا چند سال آینده این روستا‌ها خالی از سکنه می‌شود.
وی با بیان اینکه نبود دهیاری در این روستاها، یکی از گلایه‌های اصلی اهالی است، گفت: چرا نباید در این دو روستا، یک دهیار برای پیگیری مشکلات مردم حضور داشته باشد؟  یکی از مطالبات ما از فرمانداری ماهنشان این است که در نبود دهیاری فعال در این روستاها، بودجه آن‌ها کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود؟

وی با بیان اینکه زنجان از مناطق معدن خیز کشور است، گفت: این استان در صنعت معدن درآمد بالایی دارد، اما مناطقی که همجوار معادن هستند، از نظر امکانات و زیرساخت‌ها در فقر و کمبود به سر می‌برند.


دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان ادامه داد: به نظر می‌رسد از برکات حاصل از استخراج معادن تنها کمبود آب شیرین در ماهنشان، تَرَک‌ها و شکست‌های جاده‌ها و مسیر‌های مواصلاتی و همین‌طور نبود امکانات مهم خدماتی و بهداشتی سهم مردم منطقه بوده و درآمد حاصل از برداشت‌ها در جای دیگری هزینه شده است. اگر هم فعالیتی در این راستا شکل گرفته باشد در گذشت زمان و استمرار بی‌توجهی‌ها مجدداً به وضع سابق بازگشته و بی‌ثمر شده است. توسعه تا بیخ گوش مردم رسیده، اما اثرات آن، در جایی دیگر خرج می‌شود و حتی سهم مردم از توسعه، جاده مناسب و استاندارد نیست. مسوولان ماهنشان چه زمانی قرار است به فکر بازگشت سرمایه به این شهر باشند.

برجی تصریح کرد: طبق قانون باید چند درصد از درآمد حاصل از استخراجات معادن مناطقی که در همسایگی معادن قرار دارند هزینه بشود، ولی تا امروز به دلیل پیگیری نکردن مسوولین این امر محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نبود جاده در این منطقه، اصلی‌ترین مشکلی است که هرچه سریعتر باید مسوولان به ان رسیدگی کنند. گاهی برای بردن بیمار به شهر یا هرجایی که مرکز درمانی داشته باشد، مردم مجبورند چند روز صبر کنند تا راه‌ها باز شود. اهالی این دو روستا می‌گویند که قرار بود در سال‌های ۹۴ و ۹۶ مشکل جاده حل شود، اما معلوم نیست چرا باز مسوولان به آن بی توجهی می‌کنند.

برای مشاهده ی فیلم کلیک کنید.

عناوین برگزیده