تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۵۲۱۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد ایران از دنیا عقب نماند

می متالز - شاید در کمتر بازه‌ای از تاریخ معاملات فولاد این همگرایی و رگرسیون در بازار فولاد ایران و بازار بین‌المللی مشاهده شده باشد. این روزها شدیدا بازارهای داخلی فولاد به قیمت‌های بازار جهانی نزدیک شده به نحوی که تغییرات قیمت در بازار جهانی به صورت روزانه توسط سرمایه گذاران و خریداران نهایی بررسی شده و قیمت‌های بازار فولاد داخلی کارشناسی می‌شود.
فولاد ایران از دنیا عقب نماند

به گزارش می متالز، این روزها شدیدا بازارهای داخلی فولاد به قیمت‌های بازار جهانی نزدیک شده است به نحوی که تغییرات قیمت در بازار جهانی به صورت روزانه توسط سرمایه گذاران و خریداران نهایی بررسی شده و قیمت‌های بازار فولاد داخلی کارشناسی می‌شود. شاید در کمتر بازه‌ای از تاریخ معاملات فولاد این همگرایی و رگرسیون در بازار فولاد ایران و بازار بین‌المللی مشاهده شده باشد. در این بخش به تحولات قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد و تاثیر آنها بر قیمت‌های داخلی فولاد می پردازیم.لطفا همراه آرتان پرس باشید.

به عنوان اولین فاکتور به شاخص کل قیمت بورس فولاد جهانی می‌پردازیم. در همین راستا باید اعلام کرد که پیش‌بینی‌ها نشانی می‌دهند تولید جهانی فولاد در ماه می آینده ۸٫۷٪ کاهش می یابد، اما چین تولید را بالا می برد. چین در سال گذشته عملکرد فولادی بسیار موفقی را از خود بر جای گذاشته است و توانایی مانور بالایی در خرید و فروش و حتی تغییر در میزان تولید فولاد خود به دلیل پتانسیل بالا در انبارداری فولاد دارد.

 

عواقب کاهش تولید فولاد جهانی

در صورتی که تولید جهانی فولاد کاهش یابد به دلیل بالا رفتن تب تقاضا در بازار فولاد شاهد رشد قیمت‌ها در تمامی مقاطع فولادی خواهیم بود و از سویی این التهابات به بازار داخلی نیز کشیده خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در صورتی که بازار با همین رویه ادامه پیدا کند شاهد رشد ۱۵ درصدی قیمت فولاد جهانی و به تبع آن رشد ۲۰ درصدی در قیمت فولاد داخلی خواهیم بود.

داده‌های انجمن جهانی فولاد در روز دوشنبه نشان داد که تضاد شدیدی بین تولید فولاد در چین وجود دارد که تا حد زیادی این کشور مسیر تولید را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد. میزان تولید فولاد خام از چین، همچنین بزرگترین مصرف‌کننده این فلز در جهان، با افزایش ۴٫۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۹۲٫۳ میلیون تن در ماه می رسید.

در صورتی که چین به خرید فولاد خام ادامه دهد به احتمال زیاد درخواست‌های خرید از ایران به شکلی چشم‌گیر افزایش می‌یابد و با سنگین‌تر شدن کفه صادراتی فولاد خام به احتمال زیاد قیمت قراضه و شمش فولادی در بازار داخلی افزایش می‌یابد. زیرا اقدام به خریدهای سنگین از جانب چینی‌ها باعث افزایش قیمت سنگ آهن داخلی شده و این موضوع بلافاصله بر قیمت شمش و قراضه آهن تاثیر می‌گذارد.

 

پیش‌بینی رشد آهسته تقاضای جهانی فولاد

چشم انداز کوتاه مدت بازار فولاد جهانی نشان از عدم اطمینان در مورد نوسانات تجارت و بازار مالی را نشان می‌دهد که همچنان بر فعالیت‌های صنعتی تأثیر می‌گذارد و ممکن است خطرات نزولی بیشتری ایجاد کند. بر طبق مطالعات ورلد استیل روند رشد تقاضای فولاد جهانی به دلیل عادی‌تر شدن شرایط و کاهش ریسک‌های کرونا و اخبار مثبت از کشف واکسن کرونا سبب شده است که اعتماد به بازارها برگردد و کمی کفه تقاضا سنگین شود.

از آنجایی که ورود به بازار فولاد توسط تولیدکنندگان به شکل مقطعی نبوده و شبیه به هجوم به بازار مواد اولیه برای جبران زیان‌های یکسال گذشته بوده است شاهد هیجان در برخی بازار های فولادی دنیا و به‌خصوص بازار شمش فولادی هستیم.

 

تاثیر شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری فولاد

اخیرا در ایران شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری فولاد وضع شده است که طرافداران و مخالفان خود را دارد. عده‌ای معتقدند که این شیوه‌نامه با بالا بردن قیمت مصنوعات فولادی شرایط را برای مصرف کننده نهایی سخت کرده و از سویی دیگر عده‌ای معتقدند که قیمت‌های فولاد در ایران به ارقام واقعی خود نزدیک شده و این شیوه نامه سبب شده است که رانت بزرگی از بازار فولاد داخلی حذف شود.

بزرگترین مزیت این شیوه‌نامه نزدیک شدن قیمت‌های بازار داخلی به بازار جهانی فولاد است. باید از نزدیک شدن به استانداردهای جهانی استقبال کرد زیرا راه پیشرفت از همسان سازی عملکرد و تطابق آمار کشور با سایر کشورهای دیگر به دست می‌آید. یکی از عواملی که سبب شده تا بازار فولاد ایران از بازار بین الملل تاثیر بیشتری بپذیرد موضوع شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری فولاد است.

با نرخ‌گذاری جدید دلار نیمایی در بورس کالا و محاسبه قیمت‌های صادراتی محصولات فولادی عملا بازار ایران خیز بلندی برای جهانی شدن برداشته است. در ابتدا شاید قیمت برخی کالاها بالا رفته باشد ولی زمینه برای صادرات فراهم شده و صنعت فولاد مجموعا از این شیوه‌نامه سود خواهد برد.

 

پیش‌بینی‌های جهانی از بازار شمش فولادی

این هفته آخرین هفته ماه دسامبر است و طبق شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد که هنوز اصلاح آن به پایان نرسیده است، قیمت‌های منطقه CIS در هفته جاری مبنای قیمت پایه عرضه شمش و محصولات فولادی در ماه ژانویه در بورس کالا خواهد بود. قیمت‌ها در بازارهای جهانی نسبت به ماه نوامبر به شدت بالا رفته و احتمالا این قیمت‌های جهانی از هفته بعد در بازار داخلی، انعکاس بیشتری داشته باشد. به همین دلیل امروز شمش فولادی در بورس کالا ۲۲ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شد. در واقع، خریداران شمش با رقابت بالا از همین هفته به استقبال نرخ‌های بالاتر شمش در عرضه‌های هفته‌های بعد رفتند. امروز تقاضا برای شمش بیش از دو برابر عرضه بود.

نگاهی به متوسط قیمت های جهانی فولاد که اخیرا توسط موسسه مپس در یک سال اخیر منتشر شده است، نشان می‌دهد قیمت ورق گرم از متوسط ۵۹۱ دلار هر تن ژانویه ۲۰۲۰ به ۷۶۶ دلار در هر تن در ماه دسامبر رسیده. پایین‌ترین متوسط قیمت نیز در ماه جولای ثبت شده که ۵۱۷ دلار هر تن بوده است. این موضوع به این معناست که قیمت ورق گرم بعد از یک کف‌سازی در سال ۲۰۲۰ وارد فاز صعودی شده و قاصله قابل قبولی با کف‌سازی خود ایجاد کرده است.

 

صنایع پایین‌دست فولاد در انتظار رشد قیمت

به احتمال زیاد با ادامه این روند تاثیر این موضوع را در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی شاهد خواهیم بود. از آنجایی که در بازار ایران این معاملات با ارز نیمایی مصوب انجام خواهد پذیرفت شاهد رشد قیمت خودرو و لوازم خانگی خواهیم بود. حتی اگر رشد قیمت در این دو بازار به وقوع نپیوندد حاشیه سود فعالان این دو بازار کاهش خواهد داشت.

تحلیل‌های مشابه برای بازار میلگرد نیز همین داده ها را متصور می‌سازد. عملا در دیتاهای مالی بازارهای فولاد جهانی نشانه ای از ریزش و اصلاح قیمت‌ها وجود ندارد. دلایل این موضوع واضح است. اول اینکه به دلیل عادی شدن شرایط کسب و کارهای صنعتی و بازگشت به بازار به دلیل اطمینان به اخبرا واکسن کرونا تقاضا در کل دنیا افزایش یافته و دلیل برای کاهش تقاضا وجود ندارد. دلیل دوم را می‌توان موضوعات سیاسی مانند برگزیت و تنش‌های سیاسی در خاورمیانه دانست که بخش عمده‌ای از منابع خام فولاد را در خود محصور کرده و شرایطی را ایجاد کرده که همه خریدار مواد خام فولادی باشند.

عناوین برگزیده