تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۵۲۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آتش ترامپ بر جان متحدان استراتژیکش

هیچ کشوری از تعرفه‌های وارداتی امریکا مستثنا نیست

می متالز - آتشی که رئیس‌جمهوری امریکا در جامعه تجارت جهانی برپا کرده، دامن متحدان استراتژیک این کشور را هم گرفت.
هیچ کشوری از تعرفه‌های وارداتی امریکا مستثنا نیست

به گزارش می متالز، ترامپ حالا می‌گوید تولیدکنندگان خارجی فولاد و آلومینیوم به دلیل سهولت دسترسی به بازار امریکا به تولیدکنندگان داخلی آسیب زده‌اند و این اتفاق برخلاف امنیت ملی ایالات متحده است. او حدود ۳ ماه پیش برای دفاع از صنایع فلزات امریکا، فرمان اجرای افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم را امضا کرد تا براساس آن تعرفه‌های واردات فولاد به امریکا ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. هر چند همان زمان اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، مکزیک و کره جنوبی از این طرح معاف شدند، اما هفته گذشته و همزمان با آغاز اِعمال تعرفه‌های یادشده، ویبلر راس، وزیر بازرگانی امریکا با بی‌نتیجه خواندن مذاکره‌های تجاری امریکا با شریکان تجاری غربی خود اعلام کرد امریکا تعرفه‌های جدیدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا وضع می‌کند؛ اقدامی که ممکن است به بروز جنگ تجاری میان این کشورها دامن بزند. وزیر بازرگانی امریکا اما می‌گوید مذاکره با کانادا و مکزیک برای احیای نفتا (قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی) بیش از آن چیزی که انتظار می‌رفت طول کشیده و برای همین دولت امریکا تصمیم گرفته معافیت این دو کشور را دیگر تمدید نکند، البته نظر کارشناسان این است که ترامپ بار دیگر به دنبال امتیاز گرفتن و امتیاز دادن است.


واکنش‌ها

در پی تمدید نشدن معافیت‌ها، موجی از اعتراض‌ها به ترامپ وارد شد. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، تصمیم امریکا را برای وضع تعرفه‌های جدید غیر قابل قبول خوانده و گفته است اتحادیه اروپا دست به اقدامات مشابهی می‌زند. وی همچنین تصمیم امریکا را به کل مردود خواند و اظهار کرد اکنون این اتحادیه راهی جز شکایت رسمی علیه امریکا به سازمان تجارت جهانی ندارد. اتحادیه اروپا پیش‌تر هم تهدید کرده بود که در صورت عملی شدن تعرفه‌های جدید محدوده یورو، برای شلوار جین این کشور و موتورسیکلت هارلی دیویدسن و اقلامی دیگر تعرفه وضع خواهد کرد؛ صادراتی که به اقتصاد ایالت‌های کنتاکی و ویسکانسن آسیب خواهد رساند. این دو ایالت به ترتیب میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان را در سنا و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان را در کنگره امریکا دارند. در همین راستا فرانسه اقدام امریکا را ناعادلانه و خطرناک خوانده و انگلیس نیز با ابراز ناامیدی شدید گفته که برای معافیت دائمی، با اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد. مکزیک هم گفته اقدامات مشابهی بر واردات محصولات فلزی و محصولات زراعی امریکا اعمال خواهد کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با دونالد ترامپ از تصمیم او برای برقراری تعرفه‌های سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به شدت انتقاد کرده است. بنا بر اعلام کاخ الیزه، مکرون در این گفت‌وگو اقدام دولت امریکا در برقراری تعرفه‌های تجاری سنگین را غیرقانونی خواند و از اقدام قاطع و متناسب اتحادیه اروپا خبر داد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم در واکنشی تند به تصمیم دولت امریکا گفت حساب دوستی و شراکت ۱۵۰ ساله مردم کانادا و امریکا جدا و خلل‌ناپذیر است، اما آنچه اکنون دولت ایالات‌متحده با «متحد استراتژیک واشنگتن» انجام می‌دهد به طور کامل مردود است. او افزود: اجازه دهید رک بگویم؛ میان ما و امریکا ۲ میلیارد دلار مازاد تجاری وجود دارد که با هیچ محاسبه‌ای نمی‌توانیم آن را تهدید کانادا برای امنیت ملی امریکا ارزیابی کنیم. تصمیم امروز ما برای مقابله با اقدام امریکا مربوط به مردم این کشور نمی‌شود. دوستی ما و مردم امریکا پابرجاست و باید باور داشته باشیم که در نهایت عقل سلیم غالب خواهد شد، اما آنچه امروز در رفتار دولت امریکا می‌بینیم با چنین چیزی همخوانی ندارد. ترودو افزود: واضح است که این تعرفه‌ها به کل مردودند. کانادا در ۱۵۰ سال گذشته، متحد همیشگی امریکا بوده است. ما در جنگ‌های جهانی، در جنگ کره و پس از ۱۱سپتامبر در کنار امریکا ایستاده‌ایم؛ از سواحل نرماندی تا افغانستان. دوستی دو کشور هیچ گاه کمرنگ نشده و بلکه عمیق‌تر شده، به طوری که دولت کانادا اکنون بیش از گذشته باور دارد که ارزش‌های مشترک ما و اشتراک جغرافی‌مان دست آخر بر حمایت‌گرایی ملی‌گرایانه فائق خواهد آمد. دولت کانادا همچنین اعلام کرده در اقدامی متقابل برای بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از واردات محصولات امریکایی به این کشور تعرفه وضع خواهد کرد. این تعرفه‌ها که از ابتدای ماه آینده میلادی وضع می‌شود برابر با میزان صادرات فولاد کانادا به امریکا در کل سال گذشته و رقمی حدود ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.


اهمیت تاثیر تعرفه‌ها بر کانادا

این نزاع در حالی ظاهر شده که کانادا و اروپا بزرگترین صادرکنندگان فولاد به امریکا به شمار می‌آیند و انتظار می‌رود وضع تعرفه ۲۵ درصدی برای صادرات فولاد و ۱۰ درصدی برای صادرات آلومینیوم از این کشورها به امریکا به اقتصاد این کشور لطمه جدی وارد کند. بنابر گزارش وزارت اقتصاد امریکا، کانادا با بیش از ۴۵۰ میلیون دلار صادرات فولاد به امریکا در صدر جدول صادرکنندگان قرار دارد و پس از این کشور، اتحادیه اروپا با رقمی مشابه (۴۵۰ میلیون دلار) و کره جنوبی با حدود ۲۷۰ میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مکزیک، برزیل، ژاپن و تایوان هم که همگی از متحدان استراتژیک امریکا به شمار می‌آیند، در رتبه‌های بعدی صادرکنندگان عمده فولاد به امریکا هستند. چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان که ترامپ بارها هدف اصلی وضع تعرفه‌های جدید را مقابله با تراز منفی تجاری آن اعلام کرده، در رتبه هشتم جدول صادرکنندگان اصلی فولاد به امریکا قرار دارد و پس از این کشور هم روسیه و ترکیه در رتبه نهم و دهم هستند. مکزیک دیگر کشور همسایه امریکا و از شریکان اصلی اقتصادی این کشور در واکنش به اجرایی شدن این تعرفه‌ها اعلام کرده در نظر دارد برای واردات فولاد، گوشت خوک، پنیر، سیب و بلوبری از امریکا تعرفه‌های مشابهی در نظر بگیرد. خبرگزاری فارس نیز در خبری در این باره از قول ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نوشت: تعرفه‌های اعمال شده بر مبنای منافع ملی امریکا تعریف شده‌اند و این مسئله، ما را بر لزوم ایجاد قوانین در دو حوزه امنیت ملی و همکاری اقتصادی واقف می‌کند.


امریکا امتیاز می‌دهد و می‌گیرد

با وجود اهمیتی که نتایج این نزاع بر اقتصاد جهان دارد، با وجود کمی بیش از یک هفته از آغاز آن هنوز خبری از نتایج در دست نیست. در همین حال رضا زائرحیدری کارشناس بین‌الملل در برداشت خود از آنچه تشریح شد، به صمت توضیح می‌دهد: باید صبر کرد و دید نتیجه نشست گروه هفت (نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده امریکا) که چهل و چهارمین نشست این گروه ۸ و ۹ ماه جاری میلادی (۱۸ و ۱۹ خرداد) در استان کبک کانادا برگزار می‌شود، چه خواهد شد. من فکر می‌کنم امریکا امتیاز خواهد گرفت و امتیاز خواهد داد و در نهایت اروپایی‌ها به افزایش واردات خود از امریکا تن خواهند داد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده