تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۵۵۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر کارخانه آلومینیوم ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد

استفاده از تجربه گذشته در عبور از تحریم‌ها

می متالز - نشست خبری شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) با حضور محمد گودرزی مدیرکارخانه آلومینیوم ایران(ایرالکو) و مسئولان این کارخانه در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.
استفاده از تجربه گذشته در عبور از تحریم‌ها

به گزارش می متالز، در این نشست خبری، محمد گودرزی به طرح‌های توسعه‌ای ایرالکو پرداخت و از راه‌اندازی خط ۵ این کارخانه تا پایان سال خبر داد.


صنعت آلومینیوم، صنعتی استراتژیک

مدیر کارخانه ایرالکو در ابتدای این نشست خبری عنوان کرد: صنعت آلومینیوم به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در ایران و جهان مطرح است که صنایع پایین‌دست از آن بهره‌مند می‌شوند.
گودرزی در ادامه درباره تاریخچه تاسیس ایرالکو عنوان کرد: ایرالکو در سال ۱۳۴۶ تاسیس و در سال ۱۳۴۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد، در سال ۱۳۵۱ نیز با دو خط شروع به کار کرد. این شرکت ابتدا با فناوری امریکایی آغاز به کار کرد و مدیریت امریکایی‌ها نیز ۵ سال طول کشید اما در سال ۱۳۷۰ با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ۵ خط دیگر با ظرفیت ۱۲۰هزار تن به آن افزوده شد.
گودرزی در ادامه بیان کرد: همچنین در سال ۱۳۷۹ با هدف افزایش تولید و بهره‌وری طرح ساخت کارخانه ۱۱۰ هزار تنی، مورد بررسی قرار گرفت که فناوری آن توسط ژاپنی‌ها آورده شد.
وی در ادامه عنوان کرد: ایرالکو دو نوع فناوری دارد؛ یک نوع فناوری با ۶۷ آمپر و نوع دیگر با ۲۰۰ آمپر. درکل ایرالکو همچنان برنامه‌های توسعه‌ای برای خود در نظر دارد.
مدیر کارخانه ایرالکو در پاسخ به خبرنگار صمت که سیاست ایرالکو در قبال تامین نیاز داخل برای صنایع پایین‌دستی چیست و صادرات به چه شکلی ادامه خواهد داشت، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل ایرالکو تامین مواد اولیه و پودر آلومیناست چراکه به جز آلومینای جاجرم، منبع تامین داخلی دیگری وجود ندارد. از این رو بخش قابل توجهی از مواد اولیه را وارد می‌کنیم و در قبال آن نیز باید ارز بدهیم یا شمش صادر کنم.
وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر که با مشکل ارز روبه‌رو هستیم باید اقدام به صادرات شمش در قبال پودر آلومینا به صورت تهاتری کنیم، در پاسخ به این پرسش که میزان تهاتر شما چه میزان است، عنوان کرد: میزان تهاتر، بستگی به شرایط مناقصه دارد. از این رو تهاترهای مختلفی وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به جلسه‌هایی که با مدیران صنایع پایین‌دستی برای تامین مواد اولیه برگزار می‌شود، گفت: عمده این صنایع پایین‌دست از جمله نورد، قطعه‌سازی و... در خود اراک قرار دارند و از این‌رو اراک مهد آلومینیوم در ایران نام گرفته است. بنابراین سعی می‌کنیم مطالبات صنایع پایین‌دست را تامین کنیم.
مدیر کارخانه ایرالکو در ادامه افزود: با طرح‌های توسعه‌ای که در کشور در دست اجراست امیدواریم نیاز داخلی به طور کامل پوشش داده شود.
گودرزی همچنین در ادامه با اشاره به میانگین مصرف آلومینیوم در کشور عنوان کرد: سرانه مصرف آلومینیوم در کشور حدود ۵ کیلوگرم است و نسبت به سطح جهانی که حدود ۲۵ کیلوگرم است در سطح بسیار پایینی قرار دارد. از این رو تاکید و توصیه ما بر مصرف بیشتر آلومینیوم است. دولت و دست‌اندرکاران نیز در این زمینه و برای افزایش سرانه مصرف آلومینیوم باید بیش از این به فکر طرح‌های توسعه‌ای باشند. البته با طرح‌هایی همچون آلومینیوم جنوب، بخشی از نیاز داخل پوشش داده خواهد شد و امیدواریم در برنامه‌های ۱۴۰۴ بتوانیم به ظرفیت ۱/۵ میلیون تن آلومینیوم برسیم.
وی با اشاره به میزان تولید ایرالکو در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته ایرالکو ۱۷۲ هزار تن تولید داشت که از این میزان ۵۰ تا ۶۰ هزار تن را صادر کرد و بقیه در داخل به مصرف رسید. در کل ترجیح می‌دهیم تولیدات، بیشتر به مصرف داخلی برسد، مگر اینکه نیاز به مواد اولیه و واردات داشته باشیم که در این صورت باید تهاتر کنیم.


۸۰ هزار تن بیلت

مدیر کارخانه ایرالکو همچنین در پاسخ به این پرسش که در زمینه بافت‌های فرسوده در اراک و ساخت‌وساز، چه میزان به تولیدات ایرالکو اضافه می‌شود، عنوان کرد: ایرالکو در مباحث شهری، پیگیر موضوع تولید بیلت است که در این زمینه، بلیت با قطر ۱۸ سانت را تولید می‌کنیم. در این باره ۵۰ هزار تن به ظرفیت کارگاه ریخته‌گری کارخانه اضافه شده است. در کارگاه قدیم نیز ۳۰ هزار تن تولید می‌کنیم و در مجموع ۸۰ هزار تن تولید داریم.


استفاده از تجربه‌های گذشته

گودرزی همچنین در پاسخ به خبرنگاران در زمینه تاثیر تحریم‌ها بر کارخانه ایرالکو عنوان کرد: تحریم، شرایط کار را برای ما سخت‌تر خواهد کرد چراکه نخستین موضوع، تامین مواد اولیه خواهد بود و در این زمینه دولت و مسئولان باید فکر اساسی بکنند. البته این تهدیدها را در دوران گذشته تجربه کرده‌ایم و می‌توان از تجربه‌های پیشین در این زمینه سود جست. در زمینه تامین پودر آلومینا، جاجرم و یک کارخانه که قرار بود در آذرشهر راه‌اندازی شود (تاکنون راه نیفتاده است) را داریم. در صورت راه‌اندازی این کارخانه، بخش عمده‌ای از مشکلات ما برای تامین مواد اولیه برطرف می‌شود. در هر صورت باید بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم چراکه اگر تحریمی اعمال شود، در زمینه ورود کشتی‌ها، تامین ارز و... با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.


۲۰۰ آمپر، فناوری به‌روز است

مدیر کارخانه ایرالکو همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فناوری ۲۰۰ آمپر در کارخانه، به روز است، عنوان کرد: تا چند سال گذشته، فناوری روز همین ۲۰۰ آمپر بوده است. البته در ۷ یا ۸ سال گذشته شاهد بودیم که در کشورهای اروپایی و چین، این فناوری را تا ۵۰۰ و ۶۰۰ آمپر هم ارتقا داده‌اند اما ۲۰۰ آمپر نیز جزو فناوری‌های روز به‌شمار می‌رود.


خروج ایرالکو از فهرست آلایندگی

مدیرکارخانه ایرالکو همچنین در پاسخ به پرسشی درباره میزان آلایندگی شرکت ایرالکو عنوان کرد: من فکر می‌کنم موضوع آلودگی ایرالکو یک بحث تمام شده است چراکه این شرکت از فهرست کارخانه‌های آلاینده خارج شده است. در گذشته آلودگی ایرالکو زیر سقف خود کارخانه بود که برای این حل این مشکل خطوط تولید را تغییر دادیم و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. ایرالکو با توجه به اتهام‌هایی که در زمینه آلودگی به آن وارد شده است می‌تواند ادعای خسارت کند. در زمینه آندسازی نیز قرار بود شرکت در سایت ایجاد شود اما به خیرآباد منتقل شد و قرار است در قالب یک شرکت جدید مستقل به نام «کربن‌سازی امیرکبیر» کار کند. این آندسازی با تاخیر روبه‌رو شد و تاخیر ایجادشده به این دلیل بود که قرار شد دولت تسهیلاتی به آن اختصاص دهد که نداد.


سهامداری ایرالکو

مدیرکارخانه ایرالکو همچنین درباره سهامداری ایرالکو عنوان کرد: ترکیب سهامداری ایرالکو شامل ۳۰ درصد سهام عدالت می‌شود که مربوط به دولت است، ۲۰ درصد آن متعلق به موسسه مهر اقتصاد ایرانیان، ۳۳درصد مربوط به دو شرکت خصوصی و ۱۱ درصد نیز متعلق به آقای علی‌محمدی و بقیه آن متعلق به کارکنان و سهامداران خرد است.


تعرفه آلومینیوم امریکا

گودرزی در پاسخ به این پرسش که تعرفه امریکا چه تاثیری بر آلومینیوم داخلی ایران خواهد داشت، عنوان کرد: به طور کلی، تعرفه امریکا سبب افزایش نرخ جهانی شده است و ممکن است بر افزایش نرخ داخلی نیز تاثیرگذار باشد.


ادامه همکاری با چین

مدیر کارخانه ایرالکو در پاسخ به این پرسش که آیا ان‌اف‌سی چین تمایل به همکاری دارد یا خیر، گفت: شرکت «ان‌اف‌سی» چین همچنان تمایل به همکاری با ما دارد. البته ما برای تامین مواد اولیه، مجبور به همکاری با هندی‌ها هستیم و آنها ترجیح می‌دهند با روپیه با ما معامله کنند. از این رو اگر نتوانیم ارز آنها را تامین کنیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم.


ارز متقاضی، نرخ آلومینیوم را افزایش می‌دهد

مدیر کارخانه ایرالکو همچنین درباره تقاضای ثبت سفارش ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این ارز یک ماه معوق مانده است و اگر به ما اختصاص پیدا نکند، ناچار به صادرات شمش هستیم. وی افزود: اگر ارزی که با عنوان ارز متقاضی مطرح می‌شود و ۶۵۰۰ تومان است، نرخ آلومینیوم را افزایش دهد و شرایط ناپایداری ایجاد کند، ناچار می‌شویم به سمت صادرات برویم چراکه ۶۰ درصد مواد اولیه ما ارزبر است.


هزینه حمل‌ونقل ۳ درصد

گودرزی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره توجیه اقتصادی طرح‌های توسعه‌ای با توجه به دوری از بازارهای وارداتی و صادراتی ایرالکو گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مرکز کشور معایبی مانند هزینه بالای حمل‌ونقل دارد اما مزایایی مانند تامین آسان قطعات و تجهیزات برق به عنوان مهم‌ترین خوراک کارخانه و نیروی انسانی نیز دارد. ضمن اینکه ۳ درصد هزینه تمام شده، مربوط به حمل‌ونقل است.


اشتغال ۴۴۰۰ نفر در ایرالکو

گودرزی در زمینه قیمت‌ها نیز عنوان کرد: اختلاف قیمتی که به تازگی به‌وجود آمده، به دلیل اختلاف نرخ ریال با دلار است و به همین دلایل بسیاری از کسانی که شمش آلومینیوم خریداری می‌کنند آن را در بازار آزاد می‌فروشند و به کارخانه نمی‌برند.
مدیر کارخانه ایرالکو با اشاره به اینکه۴۴۰۰ نفر در ایرالکو مشغول به کار هستند، گفت: ۲۷۹۰ نفر قراردادی و ۱۶۰۰ نفر پرسنل پیمانکاری هستند. همچنین این کارخانه ۲۰ هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. گودرزی در ادامه سخنان خود افزود: استراتژی ما این است که خام‌فروشی نداشته باشیم.
در همین راستا کارخانه ۵۰ هزار تنی بیلت در مجموعه راه‌اندازی شده که به ۸۰ هزار تن نیز افزایش خواهد یافت. وی از روند جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ابزار نارضایتی کرد و گفت: متقاضی جذب سرمایه‌گذاری خارج از ایرالکو هستیم تا ارزی از کشور خارج نشود. همچنین به دنبال این هستیم که سهم تولید آلومینیوم آلیاژی را افزایش دهیم. گودرزی در پایان سخنان خود به معدن گینه اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین چالش بهره‌برداری از معدن گینه، انتقال مواد معدنی به ایران است. برای مثال یکی از راه‌های پیشنهادی، انتقال مواد معدنی به شکل سیال و به وسیله خطوط لوله است اما در این زمینه به جمع‌بندی نرسیدیم. بحث دیگری هم درباره هند مطرح بود اما آن هم به نتیجه نرسیده است.


طرح‌های توسعه‌ای ایرالکو

در این نشست خبری همچنین علیرضا احمدی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و تحقیقات ایرالکو به طرح‌های توسعه‌ای این کارخانه اشاره کرد و گفت: طرح‌های توسعه‌ای ایرالکو از زمان تاسیس آن همواره وجود داشته و ادامه خواهد داشت، از این رو مشکلی بابت طرح‌های توسعه‌ای وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود تحریم‌ها، طرح‌های توسعه‌ای با مشکلی رو‌به‌رو نخواهد شد، گفت: تمام تجهیزات طرح‌های توسعه‌ای که برای یکی دو سال گذشته تعریف شده، وارد سایت شده است. تجهیزات خط ۵ نیز که تا پایان سال وارد مدار می‌شود، وارد شده و هم‌اکنون در حال نصب است. کارگاه ریخته‌گری نیز راه‌اندازی شده است.
احمدی ادامه داد: البته یک‌سری برنامه و چشم‌اندازها وجود دارد که در سال‌های آینده تعریف خواهد شد و در این زمینه می‌توان به افزایش ظرفیت ایرالکو، ایجاد نیروگاه و همچنین ایجاد آندسازی در خیرآباد اشاره کرد. قرار است ۲۴۰ هزار تن در خیرآباد به ظرفیت خطوط احیا افزوده شود. البته در زمینه طرح‌ها در سال‌های آینده همه چیز بستگی به شرایط کشور دارد، هرچند در این زمینه مطالعه‌سنجی خود را انجام داده‌ایم و در کل قرار است ۲۲۰ هزار تن شمش خالص به ظرفیت کارخانه اضافه شود.
وی همچنین در زمینه نحوه عرضه سهام ایرالکو در بورس عنوان کرد: ما گاهی سهام را در بورس عرضه می‌کنیم اما خریداری وجود ندارد. یکی از مشکلات ما در بورس این است که بیشترین خریداران، مصرف‌کنندگان خرد هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده