تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۱۵۵۹۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صبانور، الگویی برای توسعه زیست‌محیطی صنایع استان همدان

می متالز - رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اسدآباد با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی کارخانه گندله‌سازی صبانور، عنوان کرد: این کارخانه ضمن ایجاد فضای سبز باعث دریافت ذرات گردوخاک اطراف کارخانه می‌شود و این مهم باعث شده است که آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود.
صبانور، الگویی برای توسعه زیست‌محیطی صنایع استان همدان

به گزارش می متالز، به‌مناسبت روز هوای پاک با شعار «هوای پاک تعهد مسوولان، مشارکت مردم»، از کارخانه گندله‌سازی شرکت توسعه معدنی صنعتی صبانور (سهامی عام) واقع در دهستان چهاردولی بخش مرکزی اسدآباد توسط خبرنگاران استان همدان بازدید به‌عمل آمد.

در این بازدید سرپرست بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی با بیان اینکه تنها کارخانه گندله‌سازی غرب کشور در استان همدان مستقر شده است، عنوان کرد: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (سهامی عام) درحال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال غرب کشور است.

قدرت‌الله فرهادنیا با اشاره به عملیات اجرایی ساخت این کارخانه صنعتی، عنوان کرد: عملیات اجرایی این کارخانه در شهریورماه سال 63 آغاز و طی 36 ماه این پروژه تکمیل شد.

گندله‌سازی نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال دارد

فرهادنیا با بیان آنکه این کارخانه تاکنون برای 150 نفر اشتغال ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این کارخانه با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر 117 میلیارد تومان و با مساحت 27 هکتار راه‌اندازی شده است و با تولید روزانه دو هزار تُن گندله، نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال شهرستان اسدآباد دارد.

سرپرست بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی ظرفیت اسمی سالیانه این طرح را 550 هزار تُن شمرد و مطرح کرد: درحال حاضر این کارخانه در سه نوبت کاری با تمام ظرفیت درحال فعالیت بوده و روزانه به‌صورت میانگین بیش از 100 ماشین سنگین بارگیری گندله دارند.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه کنسانتره باباعلی در مجاورت این کارخانه، بیان کرد: این واحد صنعتی در مجاورت کارخانه کنسانتره سنگ آهن احداث شده است و از محصول این واحد صنعتی تغذیه می‌کند.

سرپرست بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی با بیان اینکه کنسانتره سنگ آهن برای تولید آهن آلیاژی باید به گندله تبدیل شود، گفت: گندله‌ها گوی‌های تولیدشده از کنسانتره‌ها و کانه‌های طبیعی آهن هستند که با ترکیبات کانی‌شناختی و شیمیایی متفاوت‌اند، درواقع هدف واحد گندله‌سازی تبدیل کنسانتره آهن به گندله آهنی با هندسه و تخلخل، یکنواخت است.

فرهادنیا با بیان اینکه گندله یعنی گلوله‌های تولیدشده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به‌کار می‌رود، عنوان کرد: از آنجایی که کنسانتره محصول کارخانه کانه‌آرایی است و به‌صورت کانه‌های آهن دانه‌ریز بو‌ده که به این شکل فیزیکی قابل مصرف نیستند، این نرمه‌ها تراوایی گاز را در کوره بلند به‌صورت ناموزون کاهش می‌دهند و عملکرد کوره بلند را مختل می‌کنند.

وی افزود: در کارخانه احیای مستقیم نیز اشکالاتی را ایجاد می‌کنند، بنابراین نرمه‌های آهن را به‌صورت گندله درمی‌آورند که به‌عنوان فرآورده میانی از معدن تا کوره‌های تولید آهن و فولاد درنظر گرفته می‌شود.

سرپرست بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی عنوان کرد: محصولات تولیدی این شرکت درحال حاضر شامل سنگ آهن دانه‌بندی شده،کنسانتره و گندله آهن است.

گندله همدان به فولاد آذربایجان و فولاد مبارکه اصفهان ارسال می‌شود

فرهادنیا با بیان آنکه چون در کشور به این محصول نیاز مبرم داریم بنابراین صادرات آن ممنوع شده است، ابراز کرد: محصولات این شرکت به‌دلیل اینکه در غرب کشور منحصربه‌فرد هستند، به فولاد آذربایجان و فولاد مبارکه اصفهان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در کشور با کمبود گندله مواجه هستیم، اذعان کرد: گندله این کارخانه یکی از باکیفیت‌ترین گندله‌های کشور است، به همین دلیل کارخانه‌های فولادسازی زیادی خواستار این گندله هستند.

گندله‌سازی همدان با رعایت اصول محیط‌زیست تأسیس شده است

سرپرست بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی با بیان آنکه این کارخانه با رعایت اصول زیست‌محیطی تأسیس شده و فعالیت می‌کند، گفت: به‌دلیل آنکه این کارخانه در منطقه سرسبز و در مجاورت‌ زمین‌های کشاورزی ایجاد شده، در زمان طراحی کارخانه به مسائل زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: خوشبختانه در بازدید‌هایی که اداره محیط‌زیست شهرستان اسدآباد و استان از کارخانه داشتند، تاکنون هیچ‌گونه مشکل محیط‌زیستی ثبت نشده است.

فرهادنیا با اشاره به غبارگیر‌هایی که در کارخانه نصب شده است، خاطرنشان کرد: دو دستگاه غبارگیر با ظرفیت 300 هزار متر مکعب بر ساعت، دو دستگاه کیسه‌ای و الکتروفیلتر کارخانه نصب شده است که از آلودگی‌های زیست‎محیطی جلو گیری کند.

وی افزود: در همین راستا برای حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلوده شدن منطقه، درخت‌کاری هشت هکتار این منطقه انجام شده است.

فرهادنیا با اشاره به اینکه در کارخانه مقدار بسیار کمی هدررفت منابع و دورریز داریم، عنوان کرد: یکی از خصوصیت بارز کارخانه گندله‌سازی استفاده مجدد از ضایعات است که به همین دلیل این کارخانه آلودگی زیست‌محیطی کمی ایجاد می‌کند.

سرپرست بهره‌برداری کارخانه گندله‎سازی با اشاره به چشم‌انداز این کارخانه در سال‌های آینده، مطرح کرد: مقرر شده است در سال‌های آینده شرکت صبانور با احداث کارخانه فولاد، فرآیند تشکیل سنگ آهن و آهن را تکمیل کند.

فرهادنیا با اشاره به قطعی برق صنایع، ابراز کرد: در چند روز گذشته قطع شدن برق باعث توقف در کار شده است که از مسئولین تقاضا داریم مشکل برق صنایع را هرچه سریع‌تر حل کنند.

کارخانه گندله‌سازی صبانور حامی محیط‌زیست

رئیس اداره حفاظت محیط‎زیست اسدآباد با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی کارخانه گندله‌سازی صبا نور، عنوان کرد: این کارخانه ضمن ایجاد فضای سبز، باعث دریافت ذرات گردوخاک اطراف کارخانه می‌شود و این مهم باعث شده که آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود.

مجید اسکندری با اشاره به غبار و آلودگی که از کارخانه خارج می‌شود، گفت: این کارخانه با نصب امر بگ فیلتر و الکتروفیلتر گردوغبار خروجی دودکش کارخانه را به حداقل و زیر حد استاندارد محیطی رسانده است.

وی افزود: اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد به‌صورت فصلی از دودکش این کارخانه آنالیز به‌عمل می‌آورد و تاکنون خروجی‌های آن استاندارد بوده و مشکل خاصی نداشتیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اسدآباد با بیان اینکه کارخانه موظف است به‌صورت فصلی اقدام به خوداظهاری کند، گفت: با شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های معتمدی که همکار اداره حفاظت محیط‌زیست هستند قرارداد داریم و به‌صورت فصلی نمونه‌برداری‌ها از دودکش گردوغبار محیط انجام می‌شود و تاکنون زیر حد استاندارد بوده و مشکل خاصی ازنظر آلودگی ایجاد نکرده است.

فرآیند تولید

رئیس کنترل کیفیت واحد گندله‌سازی با اشاره به خط تولید این کارخانه، عنوان کرد: کنسانتره توسط کامیون‌ها به این کارخانه حمل و در انبار تخلیه می‌شود و بنتونیت نیز براساس میزان مشخصی ترکیب و روی نوار نقاله منتقل می‌شود.

مجتبی محبوبی‌راد در ادامه گفت: در آنجا درصورت نیاز خشک شده و سپس با نوار نقاله به میکسر برای ترکیب بهتر و از آنجا به بالینگ برای تشکیل گندله خام منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از تشکیل گندله در بالینگ توسط دیسک‌ها به تی‌جی منتقل می‌شود، مطرح کرد: در تی‌جی سایز مورد نیاز جدا و توسط زنجیره به داخل زون‌ها برده می‌شود و در این مرحله گرما کم‌کم افزایش می‌یابد و در انتهای زون چهار گندله‌ها به داخل کوره دوار ریخته شده و در آنجا پخته می‌شوند، سپس توسط کولینگ خنک شده و در انتها به انبار محصول منتقل و از آنجا تخلیه شده و بارگیری صورت می‌گیرد.

محبوبی‌راد افزود: کارخانه گندله‌سازی اسدآباد تنها کارخانه گندله غرب کشور بوده و صنعت گندله‌سازی ازجمله صنایع با سوددهی بالا به‌شمار می‌رود.

رئیس کنترل کیفیت واحد گندله‌سازی با بیان اینکه کشور به کنسانتره نیاز دارد، خاطرنشان کرد: میزان نیاز سالانه کارخانه تولیدی فولاد کشور به گندله افزون‌بر 26 میلیون تُن است.

وی با بیان آنکه صادرات این محصول ممنوع است، مطرح کرد: با وجود کارخانه‌های گندله‌سازی و ایجاد کارخانه‌های گندله بیشتر، قطعاً نیاز کشور مرتفع خواهد شد و بعد از این مرحله و تأمین نیاز کشور، می‌توان برنامه‌ای برای صادرات این محصول داشت.

عناوین برگزیده