تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۵۸۳۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پاسخ شیخان به ادعای انبوه سازان/ سیمانی‌ها در جنگ برای بقا

می متالز - بر اساس میزان برقی که به واحدهای تولیدی سیمان در نظر گرفته شده، این واحدها محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.
پاسخ شیخان به ادعای انبوه سازان/ سیمانی‌ها در جنگ برای بقا

به گزارش می متالز، سیمانی‌ها این روزها از مشکلات این صنعت استراتژیک سخن می گویند و خواستار ساماندهی این صنعت هستند. میانگین قیمت سیمان در منطقه خاورمیانه ۷۰ دلار است اما سیمان ایران به کشورهای عراق و افغانستان میانگین زیر ۱۵ دلار صادر می شود.

صاحبان صنایع سیمانی از گرانی هزینه حمل و نقل و افزایش قیمت ارز گله دارند این گله امروز با قطع و یا کاهش جریان برق و گاز تبدیل به بحران شده است. 

 بحران کمبود انرژی تولیدات شرکت های سیمانی را به کمتر از یک سوم کاهش داده و بحرانی دیگر در بازار مصرف ایجاد کرده که همان کمبود سیمان در کشور است. صاحبان پروژه های عمرانی از گرانی سیمان گله دارند و دلیل آن را عملکرد ضعیف شرکت های سیمانی می دانند.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: کارخانه‌های تولید سیمان به بهانه‌های واهی، از مدار تولید خارج شده‌اند و بعضی دیگر از این کارخانجات نیز به صادرات سیمان به کشورهای دیگر پرداخته‌اند که این مساله، باعث افزایش قیمت سیمان در بازار به هر پاکت ۴۰ هزار تومان در یک هفته رسیده است. این موضوع نه تنها از طرف دولت، بلکه از طرف مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری نمی‌شود و از عجایبی است که در ۱۰ سال گذشته تاکنون با آن برخورد کرده‌ام.

پورحاجت بیان کرد: کارخانه‌های سیمان توان تولید سیمان را دارند اما تولیدات خود را متوقف کرده‌اند.

وی گفت: آیا کسی توجه نمی‌کند که صنعت احداث در کشور در شرایطی بسیار بحرانی قرار می‌گیرد؟ آیا کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که خرید مسکن برای جوانان ایرانی به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل خواهد شد؟

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با این ادعا به صدای بورس گفت: ادعای عمدی بودن افزایش قیمت سیمان و عدم عرضه که از سوی برخی عنوان می شود بی اساس است. قیمت سیمان درب کارخانه هیچ تغییری نکرده و همچنان قیمت یک پاکت سیمان  درب کارخانه سیمان ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بدون ارزش افزوده است.

وی افزود: اگر میزان تولید سیمان شرکت‌های سیمانی کاهش پیدا کرده به دلیل مشکلات مربوط به انرژی است. بر اساس میزان برقی که به واحدهای تولیدی سیمان در نظر گرفته شده، این واحدها محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

شیخان افزود: شرکت‌های سیمان خواهان تولید سیمان برابر با ظرفیت هستند و تلاش هایی برای افزایش میزان گاز و برق اختصاص یافته به شرکت های سیمانی انجام شده که منجر به بازگشت بخشی از خط های تولید سیمان به مدار تولید شده از جمله آن در مناطق استان فارس، جنوب کشور میزان برق تخصیص یافته افزایش یافته است.

وی در نهایت ابراز امیدواری کرد: با بازگشت میزان سهمیه شرکت های سیمانی به زمان قبل جیره بندی، میزان تولیدات سیمانی ها به روال قبل برخواهد گشت و جای نگرانی در زمینه تولید سیمان وجود ندارد.

عناوین برگزیده