تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۱۵۹۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش 600 درصدی سرمایه «فخاس» در یک دهه گذشته

می متالز - شرکت فولاد خراسان به منظور اصلاح ساختار مالی و به ویژه اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود ازجمله فولادسازی شماره 2 و گندله‌سازی، چندین مرحله افزایش سرمایه داشته است؛ به طوری که سرمایه این شرکت طی یک دهه گذشته از یک هزار و 500 میلیارد ریال به 9 هزار میلیارد ریال رسیده و فولاد خراسان اکنون به دنبال ثبت افزایش سرمایه خود به 13 هزار و 500 میلیارد ریال است.
افزایش 600 درصدی سرمایه «فخاس» در یک دهه گذشته

به گزارش می متالز، افزایش سرمایه شرکت‌ها، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راهکارهای تامین مالی به شمار می‌رود زیرا هر واحد اقتصادی پس از مدتی از آغاز کار، با کسب درآمد، افزایش سود و احتمالا اجرای طرح‌های توسعه، دارایی‌های خود را افزایش می‌دهد. در همین حال، افزایش سرمایه در بسیاری از مواقع به جهت اصلاح ساختار مالی و گسترش فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در جهت تامین منابع مالی جدید انجام می‌شود. این افزایش سرمایه از چهار طریق انجام می‌‎شود که عبارت هستند از محل سود انباشته (سهام جایزه)،  محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به روش صرف سهام. هر چند که ممکن است با افزایش سرمایه شرکت‌ها قیمت هر سهم آن کاهش یابد اما این افزایش سرمایه در نهایت به سود شرکت و سهامداران است و می‌تواند تضمین‌کننده فعالیت‌های اقتصادی شرکت به ویژه اجرای طرح‌های توسعه‌ای باشد.

شرکت فولاد خراسان از ابتدای ورود به بورس اوراق بهادار، 6 مرحله افزایش سرمایه داشته و توانسته است طی این مدت، سرمایه خود را از یک هزار و 500 میلیارد ریال به 9 هزار میلیارد ریال افزایش دهد. البته این شرکت در مرحله هفتم افزایش سرمایه قرار دارد و افزایش سرمایه این شرکت در مرحله پذیره‌نویسی عمومی است. با توجه به افزایش سرمایه پیاپی در شرکت فولاد خراسان طی این مدت، این شرکت توانست طرح‌های توسعه‌ای متعددی همچون واحد فولادسازی شماره 2، واحد گندله‌سازی و طرح‌های دیگر را به بهره‌برداری برساند. افزایش سرمایه جدید این شرکت نیز صرف اجرای واحد کنسانتره‌سازی فولاد خراسان برای اطمینان از تامین مواد اولیه انجام خواهد شد.

 

افزایش سرمایه فولاد خراسان در راستای توسعه

همانطور که نمودار 1 نشان می‌دهد، روند رو به رشد افزایش سرمایه فولاد خراسان از سال 1389 به بعد انجام شد و این شرکت توانست هر نوبت سرمایه خود را خود را افزایش دهد. به طوری که سرمایه این شرکت در سال یک هزار و 500 میلیارد ریال بود اما در این سال با افزایش 33 درصدی به دو هزار میلیارد ریال رسید. شرکت فولاد خراسان در سال 1390 باز هم افزایش سرمایه داد و با افزایش 800 میلیارد ریالی معادل 40 درصد، سرمایه خود را به دو هزار و 800 میلیارد ریال رساند. این افزایش سرمایه در سال 1391 نیز ادامه یافت و در این سال سرمایه شرکت فولاد خراسان با رشد یک هزار و 400 میلیارد ریالی معادل 50 درصد، به چهار هزار و 200 میلیارد ریال رسید. با رشد یک هزار و 400 میلیارد ریالی سرمایه شرکت فولاد خراسان در سال 1393، سرمایه این شرکت به پنج هزار و 600 میلیارد ریال رسید و رشد 33 درصدی را ثبت کرد. مرحله بعدی افزایش سرمایه فولاد خراسان در سال 1395 به میزان دو هزار و 400 میلیارد تومان بود که به این ترتیب سرمایه این شرکت با رشد 42 درصدی مواجه شد و به هشت هزار میلیارد ریال رسید. افزایش سرمایه بعدی فولاد خراسان در سال 1398 ثبت شد و این شرکت با افزایش 12.5 درصدی سرمایه خود معادل یک هزار میلیارد ریال، سرمایه خود را به 9 هزار میلیارد ریال رساند. در سال 1399 نیز این شرکت به دنبال افزایش سرمایه چهار هزار و 500 میلیارد ریالی است تا سرمایه خود را به 13 هزار و 500 میلیارد ریال افزایش دهد.

عناوین برگزیده