به گزارش می متالز، حسن قرهخانی اظهار داشت: شرکت باهنر در سال جاری عملکرد رو به رشدی در حوزه تولید و فروش انواع محصولات خود نسبت به سال گذشته داشته است. علیرغم وضعیت اقتصادی موجود در کشور که تاثیر چشمگیری بر فعالیتهای صنعتی گذاشته و همچنین بحران کرونا که دامنگیر صنعت و اقتصاد کشور بوده است، توانستهایم میزان فروش داخلی را از لحاظ تناژی چیزی حدود یک هزار تا یک هزار و 500 تن ارتقا دهیم و شرایط خوبی را برای فروش رقم بزنیم.
وی افزود: در زمینه صادرات نیز میتوان گفت نسبت به سال گذشته شاهد رشد قابل ملاحظهای بودهایم و شرکت باهنر در حوزه بینالملل نیز عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است، اما چالشهایی که در حال حاضر با آنها مواجه هستیم همچون تحریمهای ظالمانه، موجب شده بسیاری از شرکتهای خارجی از همکاری با ما به عنوان یک تولیدکننده ایرانی کنارهگیری کنند و این موضوع از رونق صادرات شرکت شهید باهنر همانند سایر شرکتهای داخلی کاسته است و نمیتوانیم مانند سالهای گذشته با بسیاری از مشتریهای مطرح خارجی معامله انجام دهیم.
کارشناس بازاریابی شرکت صنایع مس شهید باهنر تصریح کرد: در شرایط فعلی با چند کشور محدود که در همسایگی ایران قرار دارند مانند کشورهای ترکیه، عراق، لبنان، سوریه و امارات متحده عربی در حال معامله و همکاری هستیم و ارتباط سابق خود را حفظ کردهایم. گفتنی است که مشکلات ارزی که اکنون به وجود آمده، موجب کندی داد و ستد با مشتریهای مذکور شده است.
قرهخانی عنوان کرد: شرکت صنایع مس باهنر قادر به تولید انواع محصولات مسی و آلیاژی است اما در این بین تعدادی از آنها به عنوان محصول صادراتی در دستور کار قرار میگیرند. در حال حاضر، عمده محصول صادراتی ما را لولههای مسی، شینه و باسبار مسی تشکیل میدهند و اکنون روی محصولات جدیدی مانند گرده مسی و برنجی به منظور صادرات کار میکنیم. فعالیت تولید این دو نوع فرآورده آغاز شده است و تمهیدات و زمینههای کافی و لازم را برای همکاریهای بینالمللی را فراهم کردهایم.
وی ادامه داد: قابل ذکر است که گردهها در ابعاد بزرگتر در تولید صنایع دستی و تزئینی به کار گرفته میشوند؛ به طوری که گردهها را به صورت ورق درمیآورند و بعد از شکلدهی و فرمگیری در ساخت سماور و انواع ظروف مورد استفاده قرار میدهند. در واقع ما فقط تولیدکننده این ورق هستیم و سایر امور در کارگاههای مربوطه انجام میشود. ازجمله دیگر محصولات تولید شده توسط شرکت باهنر میتوان به کویل مسی، کویل برنجی، مقاطع مسی، مقاطع برنجی، ورق، لولههای مسی و برنجی اشاره کرد. در حال حاضر، تمام اقلام و تولیدات به صورت مستمر فروش داخلی و خارجی خود را حفظ کردهاند و ارتباط را با مشتریان خاص خود در صنایع مختلف مانند خودروسازی، کلید و پریز، شیرآلات، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، صنایع دستی و سایر صنایع مانند صنایع نظامی، وزارت رفاه برقرار نگه داشتهایم و یا به عبارت بهتر صنایع نام برده شده عمده مصرفکنندگان محصولات شرکت مس باهنر هستند.
کارشناس بازاریابی شرکت صنایع مس شهید باهنر اظهار کرد: طی 10 ماه گذشته از سال جاری، میزان تقاضای داخلی رو به رشد بوده است. به جرات میتوان گفت که ما توانستهایم سهم بازار خود را حفظ کنیم و علاوه بر این موضوع شروع به ساخت یک سری محصولات جدید کردهایم. لولههای آلیاژی و باسبارهای عریض ازجمله محصولات جدید ما هستند. باسبارهای عریض به باسبارهایی گفته میشود که نسبت به انواع معمولی آن اندازههای بزرگتری دارند. قابل ذکر بوده که اندازه باسبارهای معمولی 120 میلیمتر در 120 میلیمتر است که تا 160 میلیمتر در 160 میلیمتر نیز قابل افزایش است. باسبارهای با ابعاد بزرگ در ساخت تابلوهای برقی ترانسفورماتورها و همچنین تابلوهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.
قرهخانی در پاسخ به این سوال که عمده چالشهایی که صنعت محصولات مسی و برنجی را تحت شعاع قرار داده است چیست، گفت: بزرگترین معضلی که نه تنها صنعت مس و برنج بلکه سایر صنایع را تحت تاثیر قرار داده، نوسان قیمتهای جهانی و تغییرات نرخ ارز در داخل کشور است. اگر قیمت محصولات ما ثبات داشته باشند، قطعا سهم بیشتری از بازار را میتوانیم به خود اختصاص دهیم. در واقع، مشتری مطمئن است که بازار ثبات دارد و میتواند مایحتاج خود را با یک قیمت مشخص خریداری کند و بفروشند اما زمانی که با چالشهایی همچون نوسانات نرخ ارز و تغییر قیمت جهانی فلزات رنگی مواجه هستیم، بالطبع میزان تقاضا به صورت چشمگیری کاهش مییابد و یا به عبارت بهتر، با افزایش قیمتها شاهد افت تقاضا هستیم و با کاهش قیمتها نیز رکود ایجاد میشود؛ چراکه تولیدکننده و خریدار منتظر هستند تا قیمتها به روند کاهشی خود دهد و در نتیجه خرید و فروشی صورت نمیگیرد. این موارد موجب شده که از میزان فروش که در برنامه داشتیم، فاصله بگیریم.
وی اضافه کرد: افزایش و کاهش عادی قیمتها آسیب جدی به بازار وارد نمیکند اما جهش قیمتی، چه صعودی و چه نزولی به بازار آسیب وارد میکند. به طور مثال، طی دو سه هفته گذشته، شاهد روند صعودی قیمت مس تا مرز 210 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بودیم که ضربه جدی به بدنه صنعت وارد کرد و موجب رکود بازار شد. موضوع نقدینگی را نیز باید در نظر داشت که با این وضعیت قیمتها، اغلب تولیدکنندهها قطعا با کمبود نقدینگی مواجه هستند و مشتریان ما نیز از این قضیه مستثنی نیستند.
کارشناس بازاریابی شرکت صنایع مس شهید باهنر یادآور شد: در رابطه با فروش محصولات شرکت باید گفت به دو شکل حضوری و تلفنی پاسخگوی مشتریان خود هستیم. در واقع، تولیدات را در بازار آزاد در اختیار متقاضیان قرار میدهیم و در تالار صنعتی بورس کالا هیچگونه عرضهای نداریم. تیم بازاریابی شرکت باهنر تاکنون بسیار قدرتمند ظاهر شده است و با حفظ مشتریان ثابت این شرکت میتوان به نحوه عملکرد شرکت پی برد که هر روز به تعداد آنها اضافه میشود. برخی خریداران محصولات قدیمی از دور خارج شدهاند و با متقاضیان جدیدی شروع به همکاری کردهایم و این موضوع موجب شده است که بتوانیم سهم بازار خود را حفظ کنیم. مشتریان جدید اغلب شرکتهای دانشبنیان هستند که یقین دارند نیازهای آنها را شرکت شهید باهنر تامین میکند.
قرهخانی در پایان تاکید کرد: صنعت ما به حمایت جدی نیاز دارد.، در واقع، ما باید بتوانیم بازارهای داخلی خود را حفظ کنیم و در این راستا، حمایت و پشتیبانی وزارتخانه، دولت و صنایع بالادستی از اهمیت ویژهای برخوردار است که بتوان صنعت مس را در مسیر رشد و ترقی سوق داد و محصولات تولیدی را به فراتر از مرزهای کشورهای همسایه صادر کنیم. به طور کلی، افزایش صادرات برنامه و چشمانداز شرکت شهید باهنر است و این مهم به کمک و حمایت نیاز دارد.