تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۱۶۳۳۰۳
سرویس خبر : زمین شناسی
سعدمحمدی:

اکتشاف نکته کلیدی برای آینده فولاد است/ لزوم رصد دائم بازارهای بین المللی

می متالز - اردشیر سعد محمدی سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت امروز دوشنبه در جریان هفتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس در محل هتل المپیک افزود: امروز یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فولاد در جهان تولید می شود که بیش از ۵۳ درصد آن یعنی یک میلیارد تن آن در چین تولید می شود و بیش از ۹۰۰ میلیون تن در داخل همان کشور مصرف می‌شود.
اکتشاف نکته کلیدی برای آینده فولاد است/ لزوم رصد دائم بازارهای بین المللی

به گزارش می متالز، وی بیان داشت: انجمن تولیدکنندگان فولاد باید شرایط آینده بازار را رصد کند و اگر قرار باشد تولیداتمان افزایش یافته اما آشنایی با شرایط منطقه نداشته باشیم، نقطه ضعفی برای ما است.

سعد محمدی گفت: برخی کشورهای اطراف ما در حال سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه هستند و این رصد باید توسط وزارت صنعت و انجمن فولاد انجام شود.

وی اظهار داشت: امسال از تولید ۳۱ میلیون تن فولاد عبور خواهیم کرد و باید به موضوع صادرات و توسعه آن توجه داشته باشیم که یک فرصت برای ما است.

سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در فضای بین‌المللی کار کنیم باید حرف های مشترک فنی با خارجی ها داشته باشیم و بتوانیم در طرح های توسعه از منابع مالی خارجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱۰ میلیون تن به ظرفیت فولاد در جهان اضافه شد و ظرفیت فولاد میانی به ۲ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تن رسیده است، این یعنی در جهان ۸۱ درصد ظرفیت موجود تبدیل به تولید می شود.

سعدمحمدی ظهار داشت: در جهان، قاره آسیا ۷۲ درصد تولید و ۶۸ درصد مصرف جهان را داراست، این آمار در اروپا شامل ۱۱ درصد تولید و ۱۳ درصد مصرف است و در منطقه خاورمیانه ایران ۷۴ درصد تولید، عربستان ۱۲ درصد، امارات ۸ درصد و قطر ۶ درصد تولید را دارا هستند، اما کشورهای یاد شده در حال برنامه‌ریزی برای طرح‌های توسعه هستند.

وی گفت: باید ارتقای کیفی محصولات محصولات مدنظر باشد و اینکه بتوانیم دانش مان را به دانش روز جهان ارتقا دهیم در این راستا و ارتقای آموزش ها یک ضرورت است، زیرا در غیر این صورت از موضوعات جهانی جامی مانیم.

معاون وزیر صمت بیان داشت: در موضوع بازاریابی جهانی نیز حرفه ای عمل نمی کنیم و باید بتوانیم به صورت آنلاین جابجایی محصول را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: باید بدانیم کدام کشورها وارد کننده هستند، روی آنها کار کنیم و برنامه های آینده شان را بدانیم.

وی گفت: در بحث کنسانتره ۲۷ واحد تولیدی در کشور مشغول به کار هستند که ظرفیت ۵۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تنی دارند و امیدواریم تا پایان سال به ۶۳ میلیون برسیم، ۷ طرح جدید ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت کنسانتره اضافه خواهند کرد و در نهایت به ظرفیت ۸۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن خواهیم رسید.

سعدمحمدی بیان داشت: برای تولید فولاد، ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم در حالی که امسال به ظرفیت ۱۱۰ میلیون تنی خواهیم رسید و این اساس طی ۳ تا ۴ سال آینده باید ۶۰ درصد به ظرفیت تولید سنگ آهن اضافه شود.

وی تاکید کرد: اگر در بخش معدن به دنبال رشد هستیم نیازمند تجهیزات و سرمایه گذاری هستیم.

وی اضافه کرد: ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن داریم اما برای ۱۴ تا ۱۵ سال آینده نیازمند توسعه اکتشافات هستیم و باید برنامه مشخص تدوین شده شده داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون در گندله ۱۵ واحد در ۷ استان مشغول به کار هستند، ظرفیت امروز ما ۵۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن است که ۲۰ میلیون و ۹۲۰ هزار تن طرح‌های توسعه تعریف شده و در نهایت به ۷۳ میلیون تن خواهیم رسید.

سعدمحمدی گفت: در آهن اسفنجی در ۱۱ استان ۲۳ واحد مشغول به کارند، ظرفیت ۳۵ میلیون تنی داریم و تا پایان سال به ۳۷ میلیون تن خواهیم رسید و با طرح های آتی دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم برای توسعه در آینده نیازمند همدلی و برنامه‌ریزی هستیم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: مطابق برنامه ششم توسعه باید ۱۳۰۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید انجام شود، زیرا هزینه‌های حمل و نقل در کشور بسیار بالا است و فقط در موضوع زیرساخت نیازمند ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری هستیم.

هفتمین دوره این کنفرانس با رعایت پروتکل های بهداشتی با نگاه ویژه به بازارهای مجازی فولاد، تولید فولادهای سبک و عصر آلیاژها در حال برگزاری است.

در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه جانبی نیز پیش بینی شده است.

ایمیدرو، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، فولاد خوزستان‌، فولاد خراسان، صبانور، فولاد هرمزگان، انجمن تولیدکنندگان فولاد، فولاد آلیاژی ایران، میدکو، اپال پارسیان سنگان، آهن آنلاین، غدیر نی‌ریز، ذوب آهن، اپال کانی پارس و پارس فولاد سبزوار، اسپانسرهای این همایش بین المللی هستند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده