تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۶۹۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زغالی ها دوباره درخواست نرخ دادند

می متالز - سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران درباره علل تمایل این صنعت برای افزایش نرخ مجدد زغال سنگ در سال جاری گفت: در پی جلسات و مذاکراتی که با ذوب آهن داشتیم نهایتا در خرداد ماه بر مبنای افزایش قیمت 20 درصدی زغال سنگ به توافق نهایی رسیدیم. اما بعد از آن تحولاتی در کشور اتفاق افتاد که خیلی از مسائل را تحت الشعاع قرار داد.
زغالی ها دوباره درخواست نرخ دادند

به گزارش می متالز، سونامی تورم که در سه ماه اخیر به اقتصاد کشور وارد شد موجب شد تا محاسبات صنعت زغال سنگ را نیز دگرگون کند.
او افزود: تجهیزاتی که صنعت زغال سنگ برای توسعه و تداوم تولید نیاز دارد با افزایش قیمت 100 درصدی مواجه شده است. صنعت زغال سنگ علیرغم اینکه تقاضاهای بالایی داشت اما موفق نشد حتی یک میخ را با دلار 4200 تومانی وارد کشور کند. حالا هم که مقرر شده تا کلیه تجهیزات مورد نیاز این صنعت بر اساس نرخ آزاد وارد شود. بنابراین تفاوت دلار 4200 تومانی با دلار آزاد که هم اکنون بالاتر از 8500 تومان قرار دارد تورم 100 درصدی را متوجه این صنعت کرده و قیمت های فعلی فروش پاسخگوی هزینه های صنعت نیست.
وی تاکید کرد: از جمله تجهیزات و وسائل مورد نیاز برای تهیه و تولید زغال سنگ آرک، ریل و چوب است. پیش از این افزایش قیمت ها بهای آرک۲۹۰۰تومان بود که اکنون به 4800 تومان رسیده، قیمت ریل از 2400 تومان به 5000 تومان افزایش یافته و چوب هم شاهد رشد 70 درصدی قیمت بوده است. سایر هزینه های تحت تاثیر تورم جامعه نیز افزایش 40 تا 50 درصدی را متحمل شده است. با توجه به این موارد معدنکاران قطعا قادر به تداوم فعالیت نخواهند بود و احتمال دارد که از نیمه دوم سال دچار بحران شوند.
صمدی در ادامه به رشد نرخ فروش محصولات ذوب اشاره کرد و اذعان داشت: ذوب آهن که مشتری عمده زغال سنگ به شمار می رود پیش تر می بایست محصولات خود را بر اساس دلار 4200 تومانی صادر کند اما حالا می تواند دلارهای حاصل از فروش صادراتی خود را بر مبنای بازار آزاد به فروش برساند و این سود صد درصدی را برای ذوب به همراه خواهد داشت. از طرفی بهای فروش فولاد در بازار داخل دست کم 80 درصد افزایش یافته است. بنابراین با این محاسبات دیگر منطقی و اقتصادی نیست که معدنکاران زغال سنگ با نرخ هایی که در خرداد ماه توافق شده محصولات خود را بفروشند.
این مقام مسئول در ادامه توضیحات بیشتری درباره انگیزه صنعت زغال سنگ جهت درخواست افزایش نرخ مجدد در سال جاری ارائه کرد و گفت: با وجود اینکه قیمت جهانی زغال در سه ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و با رشد 5 تا 6 درصدی همراه شده اما باید توجه داشت که فاصله معنادار قیمت زغال داخلی و بازار جهانی موجب می شود که ذوب آهن برای واردات زغال بهای بیشتری را نسبت به خرید داخلی بپردازد. از سوی دیگر از این پس ذوب آهن برای تامین زغال از خارج از کشور با مشکلات شرایط جدید جهانی مواجه است. بنابراین به نظر می رسد اگز ذوب آهن بخواهد کلیه نیاز خود را از بازار داخل تامین کند باید در جهتی پیش رود که تولید زغال در داخل کشور توجیه اقتصادی پیدا کند.
صمدی افزود: پیشنهاد ما در این مرحله افزایش قیمت پایه زغال به حداقل 800 تومان است تا از ضمن موجه شدن تولید داخلی انگیزه های صادرات این محصول از کشور کمرنگ شده و صادرات زغال غیراقتصادی شود. ضمنا با این قیمت پیشنهادی یکسری از معادن زغال اقتصادی تر شده و می توانند تولیدات خود را افزایش دهند که به دنبال آن بحران تامین زغال ذوب آهن نیز کاهش خواهد یافت.
دبیر انجمن زغال سنگ ایران تاکید کرد: زمانی که کمبود مواد اولیه پیش آید مشکلات تامین مواد اولیه را نیز به دنبال خواهد داشت. در نتیجه نخستین مساله ای که ذوب آهن برای عدم رویارویی با چنین مشکلاتی باید در نظر گیرد این است که به دنبال راهی باشد تا تولید زغال در داخل کشور افزایش یابد و این تنها از طریق موافقت با افزایش قیمت این محصول میسر خواهد بود. در صورت موافقت ذوب با افزایش قیمت زغال به حداقل 800 تومان با توجه به تورم های پیش آمده این صنعت به نوعی به قیمت های سال قبل خواهد رسید.
از صمدی پرسیدیم که آیا درخواست افزایش نرخ مجدد زغال با ذوب آهن مطرح شده و واکنش آنها نسبت به این موضوع چه بود؟ او تصریح کرد: تا کنون ما منتظر ثبات و تعیین تکلیف بازار ارز بودیم تا هم هزینه های ما مشخص شود و هم درآمد ذوب به شفافیت برسد. حال که تکلیف قیمت ارز مشخص شده احتمالا از هفته آینده نامه های مربوطه را تهیه خواهیم کرد و منتظر می مانیم تا ببینیم وزارت صنعت، معدن و تجارت چه زمانی را برای جلسه مقرر خواهد کرد.
وی افزود: ما از طرف معادن زغال سنگ تحت فشار هستیم که البته با توجه به تحریم های پیش آمده و سیاست های جدید ارزی خواسته آنها کالا به حق و منطقی است. با توجه به اینکه حداقل دوره آماده سازی تولید زغال 6 ماه است باید هر چه سریعتر نسبت به افزایش قیمت این ماده اقدامات لازم به عمل آید. ضمن اینکه پرداخت های ذوب آهن
به معدنکاران با تاخیرهای 5 تا 6 ماهه انجام می شود اما حقوق کارگران معدن که حدود نیمی از هزینه های جاری معدنکاران را در بر می گیرد باید به روز و به صورت ماهانه پرداخت شود. بنابراین تاخیر در اجابت در خواست معدنکاران زغال سنگ ممکن است به ورود آن ها به مرحله بحرانی منجر شده و موجب کاهش تولید این صنعت شود.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده