تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۷۰۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
تقاضای 600 هزار تنی فولاد در یک هفته

بی‌تعادلی در بازار فولاد کشور با دستورالعمل‌های پیاپی

می متالز - بازار فولاد کشور طی 4 ماه گذشته هرگز تعادل به خود ندیده؛ چرا که دستورالعمل‌های پیاپی، آشفتگی در بازار ارز و تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد، همه را گیج کرده است. در هفته اول مرداد ماه برای خرید محصولات میانی شاهد تقاضای یک میلیون تنی و در هفته دوم نیز شاهد تقاضای 5 هزار تنی بودیم.
بی‌تعادلی در بازار فولاد کشور با دستورالعمل‌های پیاپی

به گزارش می متالز، دلالان در بازارهای فلزی دنیا به‌دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها دست از خرید کشیده‌اند. در نتیجه قیمت فلزات در بازارهای جهانی در حال کاهش است. اما برخلاف بازارهای جهانی، بازارهای فلزی کشور ما بسیار ملتهب هستند و متأسفانه هر روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. در عین حال تقاضای محصولات فولادی نیز در بورس کالا به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و یکی پس از دیگری رکوردهای تقاضا شکسته می‌شوند. به‌طوری که تنها با گذشت 11 روز از ابتدای مرداد ماه یک میلیون و 800 هزار تن تقاضا در بازار فولاد ثبت شده است. در حالی که شاهد ابطال 3 عرضه بزرگ فولادی نیز بودیم. عرضه‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و فولاد کاوه جنوب کیش به‌دلیل ثبت تقاضای بسیار بالا و افزایش شدید قیمت معامله ابطال شدند که اگر این تقاضاها نیز به تقاضای کل اضافه شوند، چیزی در حدود 2.5 میلیون تن تقاضا برای فولاد تنها در مدت 11 روز ثبت شده است. به‌راستی در بازار فولاد چه خبر است؟

متأسفانه به‌جای نظارت بر بازار و نیز اجرای قوانین موجود، پیاپی دستورالعمل صادر می‌شود و بخشنامه پشت بخشنامه از وزارتخانه‌های مختلف بیرون می‌آید. مسئولان باید توجه داشته باشند که صنایع فلزی نیازی به صدور دستورالعمل جدید ندارند، بلکه باید به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجازه داد در فضایی آرام و بدون دخالت نهادهای فراتر از بورس مذاکره و قیمت نهایی را خود تعیین کنند. اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در 3 ماه گذشته 4 بخشنامه و دستورالعمل را مبنی بر میزان عرضه، کف قیمت، سقف خرید، سقف رقابت، تعیین قیمت و... ابلاغ کرد که هیچ یک از این بخشنامه‌ها با ماهیت بورس کالا همخوانی ندارند. ضمن اینکه ابلاغ این بخشنامه‌ها چیزی جز عدم تعادل در بازار را در پی ندارند و باعث سرگردانی تولیدکننده و مصرف‌کننده و در نهایت ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شوند.

نمودار 1 حکایت از آن دارد که طی هفته دوم مرداد ماه یعنی از 6 تا 11 این ماه، 152 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شدند که در مقابل آن 592 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 137 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. نکته قابل توجه در معاملات این هفته آن است که تقاضای محصولات طویل به‌شدت کاهش یافته است و محصولات میانی نیز وضعیت نامتعادلی را پشت سر گذاشتند. به‌طور مثال تختال فولاد خوزستان که به میزان 30 هزار تن عرضه شد، 115 هزار تن تقاضا داشت. اما تختال فولاد هرمزگان که 30 هزار تن عرضه شده بود، 26 هزار تن تقاضا داشت و تنها 20 هزار تن معامله صورت گرفت. شمش بلوم فولاد خوزستان نیز به میزان 40 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 372 هزار تن داشت. شمش فولاد خراسان نیز با عرضه 5 هزار تن، تقاضایی در حدود 36 هزار تن داشت. محصولات طویل نیز شاهد کاهش تقاضا بودند و از 12 هزار تن عرضه آن‌ها، با تقاضای 8 هزار تنی، تنها 6 هزار تن معامله صورت گرفت. ضمن اینکه 35 هزار تن ورق گرم نیز معامله شد.

عناوین برگزیده