تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۱۷۱۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آینده تقاضای باتری‌ها برای نیکل

استان اونتاریوی کانادا؛ یکی از ذخایر اصلی نیکل

می متالز - استان اونتاریو در کانادا دارای ذخایر مناسبی برای استخراج نیکل دارد. شرکت‌های بزرگی مانند تسلا، اپل و تویوتا قصد دارند تا سولفید‌نیکل مورد نیاز خود برای تولید باتری‌های لیتیوم- یون را در بلندمدت از طریق معادن این منطقه تأمین کنند.
استان اونتاریوی کانادا؛ یکی از ذخایر اصلی نیکل

به گزارش می متالز، یافتن منابع دائمی نیکل، لیتیوم، مس، کبالت، گرافیت، وانادیوم و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای تولید باتری از دغدغه‌های بزرگ شرکت‌های تولیدکننده این کالای اساسی در لوازم الکترونیکی است. این امر با توجه به مشکلات عرضه نیکل در سال‌های اخیر از سوی فیلیپین اهمیت بیشتری یافته است.

تقاضای مواد اولیه برای تولید تمامی لوازم الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه و وسایل نقلیه الکترونیکی دغدغه‌ای جهانی است اما جنگ‌های تجاری کنونی دامن بیشتر فلزات اساسی را گرفته و یا خواهد گرفت. چین، اتحادیه اروپا و کانادا از جمله مناطق اصلی درگیر با جنگ تجاری تعرفه‌های آمریکا هستند و سعی می‌کنند با اقدامات متقابلی وضع تعرفه‌های صورت گرفته را پاسخ دهند. مسلما این اقدامات و بازی جنگ تجاری بر زنجیره تأمین و عرضه مواد اولیه تأثیرگذار است. اگرچه بازی «این به آن در» (Tit for Tat) در جنگ تعرفه برای اقدام متقابل، اثر مشخص خود بر بازارهای جهانی فلزات را نشان داده است. اما معمولا اثرات ثانویه این بازی در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر دیده می‌شوند و آن هنگامی است که بازار نیازمند ماده معدنی خاصی است، اما کسری بر آن غالب شده است. فلز نیکل نیز از این اتفاقات بی نصیب نماند و نوسانات مشخص اما کم دامنه‌ای را در قیمت‌ طی جنگ تجاری تجربه کرد.

در سال 2017 مجموع تولیدات جهانی نیکل به 2.1 میلیون تن رسید که قریب به 85 درصد از آن در صنعت فولادهای زنگ‌نزن مورد استفاده قرار گرفت. دهه اخیر برای تولیدکنندگان نیکل خیلی آسان نبوده است. تولیدکنندگان فولادهای زنگ‌نزن، نیکل مورد نیاز خود شامل فرونیکل و نیکل کم‌عیار را در سال‌های گذشته (حوالی سال 2011) با هزینه‌های بسیار بالاتری خریداری کردند؛ چرا که قیمت جهانی نیکل در این سال حدود 29 هزار دلار برای هر تن بود که پس از آن تا حدود 10 هزار دلار برای هر تن در سال 2018 کاهش یافت. این افت قیمتی منجر به کاهش تولید نیکل در جهان شد. قیمت کنونی نیکل در بورس فلزات لندن 13 هزار و 900 دلار برای هر تن است و چنانکه اشاره شد با نوسان در قیمت‌ها همراه بوده است. نمودار 1 تغییرات قیمتی و میزان ذخیره  این فلز را در بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد.

در مورد تقاضا ذکر این نکته ضروری است که نیکل در تولید کاتد باتری‌های لیتیوم - یون سهم بزرگی دارد و این باتری‌ها به عنوان رقیب اصلی فولادهای زنگ‌نزن در مصرف نیکل مطرح می‌شوند. این باتری‌ها به‌دلیل ابعاد کوچکتر و نیز قدرت شارژدهی بیشتر بسیار مورد توجه قرار دارند. رشد روزافزون دستگاه‌های الکتریکی مخصوصا وسایل نقلیه برقی، باعث شده است تا صنعت باتری‌ها با اقبال بیشتری روبه‌رو شود و در نتیجه آن، تقاضای جهانی مواد اولیه تولید باتری مانند نیکل افزایش یابد. در این راستا یافتن منابع و ذخایر نیکل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

منطقه سودباری (Sudbury) در استان انتاریوی کانادا یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سولفید نیکل را در بردارد. این ماده برای تولید سولفات نیکل  مورد استفاده در باتری‌ها مصرف می‌شود. نزدیک به 900 شرکت معدنی در کانادا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در معادن نیکل هستند. این امر از آنجایی اهمیت می‌یابد که دانسته شود در سال گذشته 23 معدن در فیلیپین توسط دولت بسته شدند که باعث شد عرضه جهانی نیکل تحت تأثیر قرار بگیرد؛ چرا که نزدیک به 10 درصد از کل عرضه جهانی نیکل توسط فیلیپین انجام می‌شود. لازم به‌ذکر است که کانادا نیز چیزی در حدود 10 درصد از نیکل جهان را تولید می‌کند.

عناوین برگزیده