تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۷۵۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه فولاد در بورس کالا به نرخ دلار بانک مرکزی یا دلار بازار آزاد؟

می متالز - عرضه فولاد در بورس کالا به نرخ دلار بانک مرکزی یا دلار بازار آزاد؟ سوالی که بحث بر سر آن اختلاف نظرهای زیادی را بین میان فعالان بازار ایجاد کرده است و به محل اختلاف جدی بدل شده است.
عرضه فولاد در بورس کالا به نرخ دلار بانک مرکزی یا دلار بازار آزاد؟

به گزارش می متالز، رانت شیرین نهفته در تفاوت قیمت میان فولاد بورس کالا و بازار آزاد باعث شده تا ذی نفعان این آربیتراژ به برچیده شدن آن برچسب اجحاف به حق مصرف کننده نهایی را بزنند و با لابی گری و استفاده از احساسات پاک برخی مسئولین با دادن آدرس غلط مانع از اقدام صحیح شوند. در میانه ی این هیاهو، در جایی دیگر از نماد شفافیت قیمت کشور دسته ای دیگر از سودجویان بدون دغدغه و نظارت در حال استفاده از رانت ایجاد شده می باشند.

بازار فرعی بورس کالا بدون هیچگونه حساسیت معاملات خود را انجام می دهد، جایی که سقفی برای رقابت وجود ندارد و در کمال تعجب در مواردی دیده می شود کالایی با بیش از ۲۸۰ درصد رقابت از قیمت پایه باز هم سود نصیب خریداران خود می سازد. در معاملات مورخ ۳۰ مردادماه چند معامله در بازار فرعی کالا انجام شده است که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

جالب اینکه عرضه کننده هر سه کالا یک سازمان می باشد. ۴۵ تن ضایعات فلزی راه آهن جمهوری اسلامی که با قیمت پایه ۲۱۰۰ تومان پا به رینگ رقابت گذاشته است، پس از رقابت بیش از ۲۳ درصد! به قیمت ۲۵۸۹ تومان به فروش رسیده است.

در معامله دوم ۹۰۰۰ لیتر روغن کارکرده لوکوموتیو که با قیمت پایه ۱۴۵۰ تومان عرضه شده است، با رقابت نزدیک به ۲۸ درصد نهایتا به قیمت ۱۸۵۶ تومان خریداری شده است و بالاخره در عرضه سوم ۸۰۰ عدد بشکه خالی این شرکت معظم با رقابت بیش از ۳۲ درصد ۵۸۲۷۰ تومان معامله شده است. صرف نظر از اینکه نحوه کارشناسی برای تعیین قیمت پایه بر چه اساسی است و آیا نرخ دلار در نظر گرفته شده برای محاسبه نرخ تسعیر بانک مرکزی است یا دلار بازار آزاد، عدم وجود سقف برای رقابت خریداران علامت سوال بزرگی است که در ذهن نگارنده و به طبع خوانندگان نقش بسته و تا کنون تنویری در این خصوص ارائه نشده است.

این در حالیست که وجود همین عدم سقف رقابت برای ورق گرم فولاد مبارکه، محصولی که با صرف زمان، انرژی و نیروی انسانی این مرز و بوم در بالاترین سطح کیفیت تولید و به نرخ دستوری در بورس کالا عرضه می گردید، همواره با هجمه های زیادی از سوی منفعت طلبان روبرو بود. تضادهایی از این دست فقط و فقط باعث ایجاد بی اعتمادی فعالان بازار کالایی کشور به نحوه سیاستگذاری و تصمیمات مسئولین امر خواهد شد. اگر به واقع رقابت آزاد مدنظر می باشد، باید در تمام بازارها چنین رویکردی وجود داشته باشد.

مگر غیر از این است که قراضه محصول همین فولادی است که با انرژی و مواد اولیه ی به قول برخی ارزان قیمت تولید می شود؟ و یا بشکه های روغن عرضه شده چگونه و در کجا تولید می شوند؟ بورس کالا به عنوان بازاری که همواره دم از شفافیت می زند بایستی در خصوص این تناقض ها توضیحات لازم را ارائه کند.

این نهاد وامدار اعتماد مردم است و سوءاستفاده از اعتماد این مردم نجیب نه از لحاظ شرعی و نه قانونی توجیه نخواهد داشت.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده