تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۱۷۶۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 792 هزار تنی فولاد در مرداد

هیجان 2 میلیون و 400 هزار تنی برای دریافت 800 هزار تن فولاد

می متالز - در فصل تابستان معاملات خوبی در مورد فولاد انجام شده است و این بازار شور و هیجان خاصی دارد. هر چند که هیجان اصلی به بازار فولاد از سوی مسئولان و با ارز 4200 تومانی تزریق شده است و تقاضای 2 میلیون و 400 هزار تنی برای دریافت تنها 800 هزار تن فولاد نیز حکایت از روی دیگر بازار دارد.
هیجان 2 میلیون و 400 هزار تنی برای دریافت 800 هزار تن فولاد

به گزارش می متالز، هیجان در بازار فولاد به تیترهای تکراری بسیاری از سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تبدیل شده است و همه آن‌ها تنها یک نتیجه‌گیری کلی را برای بازار فولاد و همه فلزات اساسی دارند و آن قیمت‌گذاری ارزان فلزات اساسی در بورس کالا است. متأسفانه با وجود گذشت 5 ماه از فرمان تاریخی مسئولان مبنی بر تثبیت نرخ ارز در 4200 تومان و اثرات بسیار شدید و منفی آن بر اقتصاد و بازارهای کشور، هنوز قیمت‌گذاری محصولات فلزی با ارز ارزان انجام می‌شود و همه هیجان بازارهای فلزات مربوط به آن است و از همه بدتر، همه اذعان دارند این تقاضاها واقعی نیستند؛ چرا که در سال گذشته قیمت محصولات فولاد حتی از قیمت‌های کنونی هم بسیار ارزان‌تر بودند، اما هرگز چنین هیجانی در بازار رخ نداد.

اگر قیمت‌گذاری محصولات فلزی در بورس کالا با ارز دولتی به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید، جای بسی امیدواری برای گردش اقتصاد کشور و صنایع نهایی و پایین‌دست بود. اما همه می‌دانند که حتی یک کیلوگرم از محصولات فلزی با قیمت‌گذاری دولتی به دست مصرف‌کنندگان نهایی و حتی صنایع پایین‌دست نمی‌رسند و از فاصله بین قیمت بازار بورس و بازار آزاد، تنها عده‌ای خاص قادر به بهره‌برداری هستند.

نمودار 1 حاکی از آن است که در مرداد ماه سال جاری حدود 877 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه شدند که در مقابل آن رقم عجیب 2 میلیون 441 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز تنها 792 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. شمش بلوم شرایط بسیار عجیبی را تجربه کرد. این محصول با وجود آنکه تنها به میزان 145 هزار تن عرضه شد، اما بیش از یک میلیون تن تقاضا داشت. تختال نیز شرایط نامتعادلی داشت. این محصول در ابتدای ماه پس از عرضه با تقاضاهای چشم‌گیری مواجه می‌شد، اما در پایان ماه عرضه‌ها بدون متقاضی باقی می‌ماندند.

در مجموع تختال به میزان 219 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 233 هزار تن داشت و در نهایت 142 هزار تن معامله شد. ورق گرم مبارکه نیز به میزان 343 هزار تن عرضه شد که با تقاضای 480 هزار تنی مواجه شد و 340 هزار تن از این محصول نیز به فروش رفت. ورق سرد مبارکه نیز در مقابل عرضه 83 هزار تنی، تقاضای 112 هزار تنی داشت و کل آن به فروش رفت. تیرآهن نیز به میزان 24 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 145 هزار تن داشت و 21 هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. میلگرد نیز در مقابل عرضه 21 هزار تنی، با تقاضای 74 هزار تنی مواجه شد و به میزان 18 هزار تن به فروش رفت. سبد مخلوط ذوب آهن نیز در حدود 17 هزار تن عرضه شد و 200 هزار تن تقاضا داشت و این محصول نیز تماما مورد معامله قرار گرفت. ورق گالوانیزه و ورق قلع‌اندود نیز به میزان 11 هزار تن و 6 هزار تن معامله شدند.

عناوین برگزیده