تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۱۰
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۱۸۹۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پرش مس از سکوی خودروهای برقی

می متالز - کاربرد مس در فن‌آوری‌های نو باعث شده بازار این فلز تحت‌تأثیر رشد استفاده از این فن‌آوری‌ها باشد. یکی از این فن‌آوری‌های جدید خودروهای برقی هستند که رشد آن‌ها تنها در طول سال 2016- 2017، بیش از 50 درصد رشد داشته. مقاله مکینزی را در این باره می‌خوانید.
پرش مس از سکوی خودروهای برقی

به گزارش می متالز، آیا سال 2017 به عنوان سالی که در آن خودروهای برقی (EVs) به سمت تولید انبوه حرکت کردند، به یاد می‌ماند؟ مؤسسه مکینزی و A2Mac1 تلاش کرده‌اند در مقاله پیشِ رو پاسخ این سئوال را بدهند. رشد استفاده از خودروهای الکتریکی تأثیر مستقیمی بر قیمت مس در آینده خواهد داشت چراکه EVها تا چهار برابر بیشتر از خودروهای معمولی مصرف مس دارند. 

در سال گذشته، حدود 1.3 میلیون دستگاه خودرو برقی در سراسر جهان فروخته شد. درحالی‌که این رقم تنها حدود یک درصد از کل فروش خودروها را تشکیل می‌دهد؛ با این حال، این حجم فروش نسبت به سال 2016 به میزان 57 درصد رشد داشته و انتظار نمی‌روند این روندِ صعودی، کاهش یابد. بر اساس مسیر تعیین‌شده تا سال 2024، بیش از 100 مدل جدید خودرو برقی باتری دار (BEV) تولید خواهد شد که این موضوع باعث افزایش سرعت روند توسعه خودروهای برقی در بازارهای عمده مانند چین، اروپا و ایالات متحده امریکا به حدود 30 الی 35 درصد تا سال 2030 و حدود 20 تا 25 درصد در سطح جهانی خواهد شد. اکنون دیدگاه بازار از تولید خودروهای برقی با عملکرد بالا به سمت تولید خودروهای ارزان‌تر و با هدف در اختیار گرفتن سهم بیشتر بازار تغییر کرده است. یک نمونه برجسته که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، تولید خودروی برقی جدید مدل تسلا 3 است که بیش از 450 هزار پیش فروش داشته است.

عاملی که موجب می‌شود این دستورالعمل‌ها سهم بازار این خودروها را افزایش دهد، تمرکز کمپانی‌های تولیدی بر کاهش هزینه‌ها است؛ به عنوان مثال، افزایش کارایی طراحی مدل‌های جدید یا کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان به منظور تحت پوشش قرار دادن دامنه وسیع‌تری از مشتریان. هنگامی که محدوده شاخص مسافت طی شده خودروی برقی از حدود 300 کیلومتر (یا 185 مایل) پیشی می‌گیرد، تولیدکنندگان قادر خواهند بود بر کاهش هزینه و همزمان بهبود توان خودرو تمرکز کنند. این نشان می‌دهد که تولید خودروهای برقی با قابلیت کارکرد طولانی‌مدت و قابل اعتماد، در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

تعریف دامنه مناسب، بسته به جغرافیا و نوع منطقه شهری در سراسر جهان متفاوت است. اما به نظر می‌رسد متوسط کارکرد تعریف‌شده باتری‌ها از انتظارات بزرگ‌ترین بخش مشتریان فراتر رفته است. این شاخص به همراه کاهش قیمت وسایل نقلیه برقی، به این معنی است که بازار این خودروها ممکن است نزدیک به نقطه اوج خود باشد.

این‌که چه حجمِ تولیدِ خودروهای برقی برای تولیدکنندگان منجر به سودآوری خواهد شد، سئوالی است که برای بسیاری از افراد در صنعت مطرح است. تخمین زده می‌شود که بسیاری از مدل‌های این خودروها در نسخه پایه یا حتی در مدل‌های دارای آپشن‌های اضافی، هنوز هم ممکن است حاشیه سود کمی به خصوص در مقایسه با خودروهای فعلی احتراق داخلی (ICE) داشته باشند.

با توجه به سودآوری مد نظر و با توجه به سرعت بالای پیشرفت فناوری‌ها و روند طراحی مدل‌های جدید در خودروهای برقی، مؤسسه مکینزی و A2Mac1 تجزیه و تحلیل معیار دوم روند طراحی خودروهای برقی را انجام دادند.

ساخت خودرو برقی بومی با قابلیت‌های انعطاف‌پذیر

به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد، سیستم‌های بومی نسبت به سیستم‌های غیربومی به چندین طریق سودمندتر است. طراحی خودرو تنها بر اساس مفاهیم خودروهای برقی و بدون عناصر موتورهای احتراق داخلی، به معنی الزامات کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر است.

با توجه به این‌که خودروهای برقی بومی الزامات کمتری دارند، آن‌ها می‌توانند از باتری‌های بزرگتری استفاده کنند و بنابراین محدوده عملکرد آن‌ها بالاتر خواهد بود. این موضوع نشان‌دهنده این واقعیت است که خودروهای برقی بومی در مقایسه با انواع غیربومی این خودروها، به‌طور متوسط 25 درصد حجم باتری بیشتر دارند. از جمله دلایل چنین امری این است که ساختار بدنه اتومبیل در خودروهای بومی می‌تواند متناسب با ابعاد باتری ساخته شود و لازم نیست باتری را با توجه به ساختار یکپارچه اتومبیل ساخت. این درجه آزادی اضافی در طراحی این خودروها به‌طور معمول منتج به بهره بردن از باتری‌های بزرگتر و در نتیجه استفاده از مزایای بالقوه دیگری مانند محدوده‌های عملکرد بالاتر، قدرت بیشتر یا شارژ سریع‌تر می‌شود.

علاوه بر این، به دلیل این‌که تکنولوژی باتری‌ها به سرعت پیشرفت می‌کند، در نتیجه خودروهای برقی جدید دیگر محدودیت‌های مربوط به عملکرد باتری را نخواهند داشت. انعطاف‌پذیری ذاتی خودروهای برقی بومی در این‌جا نیز نقش مهمی دارند. به عنوان مثال، تولیدکنندگان بومی قادر خواهند بود باتری‌های این خودروها را بر اساس نوع کارکرد خودرو از نظر انتقال نیرو به چرخ‌های عقب، چرخ‌های جلو یا هر چهار چرخ، متناسب با نیاز طراحی کنند.

پیشرو بودن در تکنولوژی

تحقیقات نشان داده که بسیاری از مشتریان وسایل نقلیه برقی بسیار نسبت به فن‌آوری آگاه هستند. در عین حال، فن‌آوری‌های جدید تا حد زیادی به اندازه کافی بالغ شده‌اند تا بتوانند به مرحله تولید انبوه برسند. خودروهای برقی، صنعتی است که می‌توان از آن برای تست تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد. اما در عین حال، این صنعت متعهد است وسایل نقلیه خود را با بالاترین حد فن‌آوری از جمله سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS)، ارتباط خودرو با راننده و دیگر روندهایی که تجربه رانندگی و استراتژی‌های سفر را دوباره تعریف می‌کنند، مجهز کند.

هم‌زمان با استفاده رو به رشد فن‌آوری‌های ADAS در خودروهای برقی، سازندگان ملزم به افزایش و سهولت رابط‌های کاربری و سیستم‌های اطلاع‌رسانی در این خودروها هستند. به‌طور خاص، تولیدکنندگان کنترل طیف گسترده‌ای از عملکرد داخلی خودرو را به یک رابط کاربری (مانند گوشی همراه) سپرده‌اند. به عنوان مثال، کنترل سیستم‌های خودروها از دکمه به صفحه نمایش‌های لمسی رشد کرده است. این صفحه‌های لمسی یک ایده اولیه بود که اولین بار، در برخی از مدل‌های چند تولیدکننده خودرو در ایالات متحده امریکا در اواخر دهه 1980 مورد آزمایش قرار گرفت و اکنون به نظر می‌رسد به حد کافی کاربردی شده‌اند که مورد استفاده مشتریان قرار بگیرند.

یک عامل کلیدی این پیشرفت‌ها، افزایش سریع قدرت محاسباتی کامپیوترها است. درحالی‌که در خودروهای سنتی اغلب بر دستگاه‌های کنترل الکترونیکِ غیرمتمرکز تأکید می‌شد، به نظر می‌رسد جدیدترین خودروهای برقی روی قدرت رو به رشد کامپیوترها متمرکز شده‌اند. برای مثال، فناوری ADAS نیازمند توان محاسباتی بالایی برای پردازش سیگنال‌های ارسال‌شده از سنسورها در هر لحظه است.

استفاده از اهرم طراحی

دستیابی به سودآوری به‌خصوص با توجه به هزینه بالای انتقال نیروی خودرو به چرخ‌ها، هنوز برای خودروهای برقی دشوار است. از آن‌جایی که به نظر می‌رسد دامنه عملکرد این خودروها برای تولیدکنندگان به حد قابل قبولی رسیده است، کنترل دقیق هزینه‌ها برای دستیابی به تولید انبوه، عامل تعیین‌کننده است. به این ترتیب، می‌توان یک محدوده قیمت جذاب تعیین کرد تا ضمن تولید انبوه، حاشیه سود تولیدکنندگان نیز حفظ شود.

بنابراین جای کمی تعجب دارد که تولیدکنندگان غیربومی نسبت به تولیدکنندگان بومی خودروهای برقی دارای سود و بازدهی بالاتری باشند، چرا که این کمپانی‌ها به‌طور مداوم شاخص بهینه‌سازی هزینه‌ها را در نظر گرفته و خودروهای با مدل جدیدتر آن‌ها، نسبت به مدل‌های قبلی بهینه‌تر می‌شوند.

با این حال، خودروهای جدید تولیدکنندگان بومی ممکن است به سرعت بتوانند این فاصله را جبران کنند. به عنوان مثال، به دلیل مزایای استفاده از فن‌آوری‌‎های پیشرفته باتری‌ها، تولیدکنندگان خودروهای برقی بومی به نظر می‌رسد که در حال حرکت از سمت باتری‌های سبک‌تر به سمت باتری‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

به‌طور خلاصه، پیش‌بینی می‌شود که دوره‌ای سودآور در بازار خودروهای برقی را در آینده شاهد باشیم که این سودآوری به واسطه بهبود طراحی ناشی از انعطاف‌پذیری، ادغام و ساده‌سازی بوده و ارزش محصول را برای مشتریان به حداکثر می‌رساند و تحت مدیریت صحیحِ بهره‌وری هزینه‌ها، تولید انبوه را تضمین می‌کند.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده