تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۱۹۵۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش هفتگی بورس کالای ایران

می متالز - در اولین هفته از مهرماه رقم خورد؛ورق های فولادی با ارزش ترین کالای معامله شده در تالار نقره ای در جریان معاملات اولیه هفته از مهر ماه معامله گران در بورس کالای ایران بیش از ۳۵۷ هزار و ۸۳۸ تن انواع کالا را به ارزشی بیش از ۱۸ هزار و ۶۲۸ میلیارد و ۷۹۵ میلیون ریال معامله کردند.
گزارش هفتگی بورس کالای ایران

به گزارش می متالز به نقل از آفتاب مارکتس؛ این میزان کالا در حالی معامله شد که عرضه کنندگان بیش از 415 هزار تن کالا را روی میز فروش برده بودند و برای آن حدود 639 هزار تن تقاضا در سامانه معاملات به ثبت رسیده بود.
از نظر ریالی، معامله ورق گرم B فولاد مبارکه به مبلغی بیش از 3302 میلیارد ریال بالاترین ارزش معاملات این هفته را در تالار نقره ای به خود اختصاص داد که این معامله به حجم 81 هزار و 400 تن و با رقابت 41 درصدی روی قیمت پایه اعلامی و به صورت سلف انجام شد. این محصول بیشترین حجم تقاضا را نیز برای خود به ثبت رساند؛ بطوریکه در مقابل عرضه های انجام شده بیش از 141 هزار تن تقاضا در بازار مشاهده شد.
معامله مس کاتد ملی صنایع مس ایران نیز با حجم 3000 تنی ارزش معاملاتی حدود 1652 میلیارد ریال را رقم زد تا این محصول با رقابت 8 درصدی روی قیمت پایه به فروش برسد.
ورق گرم C و ورق سرد  B «فولاد» نیز به ترتیب رتبه های بعدی را از نظر ارزش ریالی معاملات این هفته به خود اختصاص دادند.


چه خبر از تالار پتروشیمی؟


بررسی آمار معاملات کالاهای عرضه شده توسط شرکت های فعال در بازار سهام نشان می دهد که در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر 5300 تن پلی اتیلن سنگین اکستروژن و سبک فیلم را در حالی عرضه کرد که دو محصول مذکور به ترتیب با رقابت 86 و 117 درصدی نسبت به قیمت پایه اعلامی مورد معامله قرار گرفتند.
«شپترو» هم 800 تن پلی وینیل کلراید S70 در بازار عرضه کرد و کل آن را در مقابل تقاضای 2000 تنی با رقابت 168 درصدی روی قیمت پایه فروخت.
96 تن استایرن منومر پتروشیمی پارس هم در قالب معاملات مچینگ و به صورت سلف به فروش رسید.
50 تن آمونیاک مایع و 900 تن اوره پریل پتروشیمی خراسان هم در بازار مورد معامله قرار گرفت که اوره پریل این مجتمع پتروشیمی روی قیمت پایه قیمت خورد و محصول دیگر در قالب مچینگ معامله شد.
در جریان معاملات این هفته پتروشیمی شیراز 1300 تن انواع آمونیاک مایع و گاز، آرگون و اسید نیتریک و اوره پریل را روی میز فروش برد و کمتر از 800 تن آن را فروخت.
خریداران همچنین حدود 3500 تن پلی اتیلن سنگین لوله و 4500 تن پلی پروپیلن نساجی مجتمع پتروشیمی مارون را در حالی خریدند که روی قیمت های پایه آنها به ترتیب 28 و 160 درصد رقابت صورت گرفت.
3946 تن انواع مواد پلیمری «شاراک» هم برای عرضه آماده شد و خریداران در حالی بیش از 11 هزار تن تقاضا را برای این محصولات ثبت کردند که حدود 3800 تن از این کالا توسط خریداران جذب شد. از میان کل عرضه های این مجتمع برای دو محصول پلی پروپیلن نساجی و پلی اتیلن سبک خطی بین خریداران تا 153 و 147 درصد بالاتر از قیمت های پایه رقابت صورت گرفت.
بیش از 2680 تن انواع پلی پروپیلن های گرید نساجی، شیمیایی و فیلم پتروشیمی جم نیز در بازار عرضه شد و کل آن به فروش رسید و برای عمده این کالاها رقابت صورت گرفت.
«شیران» هم طبق معمول عرضه کننده الکیل بنزن خطی به حجم 1500 تن بود و خریداران تا 73 درصد بالاتر از قیمت پایه این حجم را خریدند.
200 تن آمونیاک مایع پتروشیمی کرمانشاه نیز در تالار عرضه شد و با توجه به تقاضای 180 تنی برای آن این محصول روی قیمت پایه به فروش رسید.
نفت پاسارگاد نیز در حالی با عرضه 3000 تن انواع قیر به تالار آمد که حدود 800 تن آن را فروخت و 460 تن اسلاک واکس سنگین نفت سپاهان هم پس از عرضه 30 درصدی خریداران روی قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.


کمبود تقاضای مس 


بررسی آمار معاملات تالار صنعتی نیز حاکی از آن است که 11 هزار تن شمش بلوم ذوب آهن اصفهان نیز در بازار مورد معامله قرار گرفت و کل این معامله روی قیمت پایه اعلامی انجام شد. اما سایر محصولات عرضه شده این مجتمع فولادی به تایید بورس نرسید تا در آمار معاملات این هفته ثبت نشود.
«فولاد» هم با عرضه سنگین انواع ورق های گرم و سرد B و C به حجم 119 هزار و 700 تن به تالار نقره ای آمد و همه محصولات خود را پس از رقابت خریداران فروخت.
فولاد خراسان نیز بیش از 17 هزار و 200 تن شمش بلوم و دو سبد میلگرد به صورت نقدی و سلف روی میز فروش گذاشت و توانست کل آن را بفروشد؛ معامله گران برای سبدهای میلگرد این مجتمع فولادی تا 12 درصد برای تحویل نقدی و 10 درصد برای تحویل سلف با یکدیگر رقابت کردند.

اما «فملی» به دلیل تقاضای پایین خریداران تنها توانست از کل حدود 23 هزار و 700 تن انواع مس تولیدی خود کمتر از 4170 تن محصول را در بازار به فروش برساند و خریداران فقط برای خرید کنسانتره فلزات گرانبها و مس مفتول تولیدی این مجتمع با یکدیگر به رقابت پرداختند.
10 هزار تن آهن اسفنجی «کگل» هم در حالی عرضه شد که در نبود تقاضا این محصول روی میز فروش باقی ماند.

عناوین برگزیده