به گزارش می متالز، اگرچه تولیدکنندگان محصولات معدنی زنجیره ارزش از محاسبه نرخ فروش بر پایه قیمت شمش فولاد عرضه شده با معدلگیری از نرخ سه ماه خبر میدهند اما قیمت محصولات پایه زنجیره یادشده با توجه به تغییرات نرخ ارز و قیمتهای جهانی هیچ تغییری نداشته است.در همین حال آنها تولید خود را ادامه دادهاند ولی دغدغههای یادشده سبب بروز نگرانیهایی برای تولیدکنندگان کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله شده است.
علاوه بر این، مبحث نرخ فروش و سردرگمیها در بازار داخلی وهشدار فولادسازان به معدنیها در زمینه صادرات مواد معدنی، بحث عقبماندن طرحهای اکتشافی برای تهیه خاک از طرحهای توسعهای زنجیره فولاد در کشور و همچنین نبود زیرساختهای لازم برای ناوگان حملونقل بهویژه زمینی از دیگر عواملی است که دربرگیرنده فعالیت معدنداران در شرایط کنونی اقتصاد است.
در همین حال مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در حاشیه بازدید از بخش نمایشگاهی همایش فلزات غیرآهنی «دنیایاقتصاد» گفت: گلگهر به سنگ نیاز دارد و در حال حاضر بخشی از سنگآهن مورد نیاز برای تولید کنسانتره و گندله را از سایر معادن خریداری میکنیم.وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت سرمایهگذاریهای گلگهر در بخش اکتشافات معدنی به چه صورت است، گفت: اکتشافات در حال انجام و پیجویی است اما حداقل ۵ سال زمان میبرد تا به مراحل بعدی یعنی استخراج نزدیک شویم. همین زمانبر بودن اکتشافات سبب شده تا ما خاک موردنیاز خود را از دیگر معادن خریداری کنیم.
وی گفت: مستنداتی هست که برخی از شرکتهای تحتپوشش سازمانهای دولتی اقدام به فروش سنگآهن خام با نرخ دلار آزاد میکنند. این در حالی است که ما خارج از دستور معاونت معدنی وزارت صمت تاکنون عمل نکردهایم. نرخ فروش گندله ما معدل ۲۳ درصد از نرخ فروش شمش فولاد بود و با وجود عدم عرضه شمش فولاد در یک ماه گذشته از سوی فولادیها با معدل سه ماهه فروش را انجام دادهایم.
وی در برابر این پرسش که فولادسازان به چه دلیل از نحوه مبادلات گندله با شرکت گلگهر گلایه دارند، تصریح کرد: گلگهر به تنهایی تولیدکننده گندله نیست و تولیدکنندگان دیگری نظیر اپال سنگان، میدکو و زرند ایرانیان هم هستند. علت بروز گلایهها این بوده که تاکنون به دلیل مجهز بودن گلگهر به ناوگان حملونقل زمینی این قسمت از سناریو را ما پوشش میدادیم اما با توجه به مشکلات اخیری که برای صنف کامیونداران پیش آمده، امکان حمل از سوی ما به شکل زمینی با سختیهایی همراه است. وی افزود: به متقاضیان اعلام داشتهایم که خود برای حمل بار اقدام کنند. این درحالی است که طبق مفاد قرارداد، بحث حملونقل بر عهده گلگهر نیست و تاکنون نیز با آنها بدینگونه همکاری داشتهایم، ضمن اینکه بازهم تاکید دارم که فقط گلگهر تامینکننده بار برای فولادسازان نیست.
تقیزاده با اشاره به این مطلب که نباید رویدادها را یکطرفه بررسی کرد و باید تمامی جهات موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: تولید گندله در گلگهر معادل ۱۲ میلیون تن است، مصرف داخل کشور نهایتا ۱۰ میلیون تن باشد، صادرات مازاد گندله حق ماست. آن هم در شرایطی که ارزآوری میتواند در راستای منافع ملی باشد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر تاکید کرد: سوال بنده این است که چرا در شرایطی که ما در داخل سنگآهن کلوخه و دانهبندی نیاز داریم شرکتهای تابعه اقدام به صادرات سنگآهن میکنند.تقیزاده گفت: سنگآهن را در قیمتهای ۱۳۰ تا ۲۱۰ هزار تومان از داخل خریداری میکنیم که متوسط مصرف روزانه ۵۰ هزار تن در گلگهر است، دیده شده که سایرین سنگآهن خام را تا ۳۲۰ هزار تومان هم فروختهاند. این خاک از کشور در حالی خارج میشود که بر بهای تمام شده تولید کنسانتره و گندله تولیدی از سوی گلگهر بیتاثیر است.
وی افزود: اگربه قیمتها در مناقصات توجه شود با احتساب فقط قیمت کنسانتره، هر تن کنسانتره ۴۵۰ هزار تومان تمام میشود. این در حالی است که اگر گلگهر تمامی خطوط خود را تعطیل کند و فقط کنسانتره را به قیمت ۴۷۰ هزار تومان تحویل چین بفروشد، صرفه بیشتری دارد.
تقیزاده تصریح کرد که ما بیش از ۱۲۵ درصد از تعهدات خود را درعملکرد ۹۷ به فولادسازان محقق کردهایم و گلایههای آنها در حالی که مشکلات حمل و نقل و بدهیهایشان پابرجاست، بدون اثر است. وی درخصوص آهن اسفنجی در واکنش به شایعات دپوی محصولات برای فروش با قیمت صادراتی نیز یادآورشد: با وجود عرضههای متعدد در بورس کالا متقاضی برای خرید آهناسفنجی نبود و زیرمجموعههای گلگهر با وجود عدم اقبال از سوی متقاضیان، اقدام به صادرات نکردهاند. این در حالی است که دپوی آهناسفنجی در انبارها برای مدت طولانی کاملا کاری غیراقتصادی برای مجموعه ما بهشمار میرود.
وی معتقد است که فولادسازان نیز همانند معدنیها که برای صفر تاصد فعالیت خود در کشور تلاش میکنند تا زیرساختهای لازم مهیا شود، در راهاندازی سیستم حملونقل بهتر و تخلیه و بارگیری تخصصی مناسب اقدامات سرمایهگذاری صورت دهند تا توسعه زنجیره ارزش به شکل متوازنتری سرعت گیرد تا اتفاقی که امروز سبب یکطرفه شدن رشد در زنجیره به سمت کفه فولادسازان است، نیفتد.