تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۷
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۰۳۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 2 هزار و 100 تنی مس در یک هفته

بازار مس کشش قیمت بسیار بالا را ندارد

می متالز - طی هفته‌های اخیر و پس از آزادسازی سقف رقابت معاملات برای مس، شاهد عرضه منظم این فلز از سوی تولیدکنندگان بودیم؛ به‌طوری که هر هفته بیش از 4 هزار تن محصول مسی در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گرفت. نکته قابل توجه در مورد بازار مس این است که قیمت آن هر هفته افزایش پیدا می‌کرد و در دو هفته گذشته به یک رکورد تاریخی رسید.
بازار مس کشش قیمت بسیار بالا را ندارد

به گزارش می متالز، بازارهای مس در دنیا شرایط نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارند؛ به‌طوری که قیمت این فلز در بازارهای جهانی حدود 6 هزار و 100 تا 6 هزار و 200 دلار در هر تن است. هر از چندگاهی تکانه‌هایی مانند رشد و یا افت ارزش دلار ممکن است روی قیمت مس به‌صورت مقطعی اثر بگذارند. با این حال همچنان جنگ تجاری روی بازار مس سایه انداخته و مانع از رشد قیمت آن به‌صورت واقعی و بر مبنای عرضه و تقاضای بازار می‌شود.

در بازار داخلی، مس داغ‌ترین فلز از نظر عرضه، تقاضا و معاملات و منظم‌ترین فلز در زمینه عرضه است. در بازارهای دیگر مانند روی، آلومینیوم و یا فولاد به سمت عرضه‌کنندگان ایراداتی وارد می‌شود، اما در زمینه مس نمی‌توان ایراد وارد کرد؛ زیرا این فلز هر هفته به‌صورت کاملا منظم و با مقدار مشخص در بازار عرضه می‌شود. با این حال، نکته قابل توجه در مورد عرضه مس آن است که هر هفته، قیمت معاملات مس به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که قیمت آن نسبت به ابتدای سال رشد 2 برابری داشته است. اگر در ابتدای سال قیمت معاملات مس به 30 هزار تومان در هر کیلوگرم می‌رسید، این میزان اکنون برای کاتد به 64 هزار تومان و برای مفتول به 67 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است. البته قیمت فوق هنوز با قیمت بازار آزاد برابر نشده است. زیرا خبرها حکایت از آن دارد که قیمت مس در بازار آزاد به 85 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

نمودار 1 نشان می‌دهد که طی روزهای 8 و 9 مهر ماه، 4 هزار و 100 تن مس در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 2 هزار و 800 تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت، 2 هزار و 100 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان کاتد مس به میزان 3 هزار تن عرضه شد که یک هزار و 100 تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. با این حال، مفتول مس به میزان یک هزار و 120 تن عرضه شد که یک هزار و 600 تن تقاضا داشت و در نهایت یک هزار تن از این محصول معامله شد. علت افت معاملات مس را می‌توان در این دانست که اولا قیمت مس همان‌طور که عنوان شد، افزایش چشم‌گیری یافته است و خرید با چنین قیمت‌هایی ممکن است برای برخی متقاضیان سنتی مقدور نباشد. در ثانی احتمال دارد با توجه به خریدهای سنگین مس در بورس کالا از ابتدای سال جاری، سطح تقاضا پوشش داده شده است و بنابراین متقاضیان از خرید مس در این مقطع صرف نظر کرده‌اند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد