تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۶۵۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بازآفرینی ظرفیت معادن بعد از انقلاب اسلامی؛

از افزایش ۹۷ درصدی تعداد معادن آذربایجان غربی تا اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بخش معدن

‌می‌متالز - تنوع و ذخایر عظیم معدنی، در جمهوری اسلامی ایران ظرفیتی بود که پیش از انقلاب اسلامی مغفول بوده و تعداد پروانه‌های اکتشافی در این بخش پیش از انقلاب صفر بود که این رقم در حال حاضر و به برکت انقلاب اسلامی به ۱۹۸ مورد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، وجود مواد معدنی متنوع در کشور، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشور‌های پرپتانسیل جهان از نظر توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت تبدیل کرده است و موقعیت جغرافیایی و وضعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، امکان صادرات صنایع معدنی را به تمامی نقاط دنیا میسر می‌کند.

باید به این امر توجه کرد که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشوری منابع معدنی بوده و نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی انکار ناپذیر است.

توجه به معادن در پیش از انقلاب اسلامی بسیار کم بوده و از این ظرفیت استفاده چندانی نمی‌شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به بخش معدن در کنار سایر مسائل نیز مورد اهمیت قرار گرفت.

آذربایجان غربی نیز به دلیل داشتن تنوع مواد معدنی و ذخایر خدادادی از این قافله مستثنی نبوده و توانسته از ظرفیت عظیم معدنی برای توسعه بهره لازم را ببرد.

استخراج سالانه بیش از ۱۶ میلیون تُن مواد معدنی در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به این امر تاکید داشته که سالانه ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۳۸ تُن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود و این میزان پیش از انقلاب ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تُن بوده است.

غلامرضا بابایی بیان می‌کند، این میزان برداشت از ۵۰۴ معدن استان استخراج و به مراکز فرآوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود و این درحالی ایت که تعداد معادن این استان پیش از انقلاب ۲۰ مورد بود.

وی به این امر اشاره می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری بر روی این معادن سه هزار و ۷۴۰ میلیارد و ۱۳۸ میلیون ریال است.

افزایش ۹۷ درصدی تعداد معادن آذربایجان غربی

در کنار افزایش میزان استخراج از معادن آذربایجان غربی به برکت انقلاب اسلامی، تعداد معادن این استان در سایه توجه انقلاب اسلامی از ۲۰ معدن به ۵۰۴ معدن رسیده است.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به این امر اشاره کرده که ذخیره قطعی این معادن یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۱۰۴ هزار تُن است.

پریسا عابدپور ادامه می‌دهد که ذخیره قطعی معادن آذربایجان غربی پیش از انقلاب صفر بود که در این بخش نیز شاهد رشد هستیم.

وی به این امر اشاره دارد که ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و ۷۵ درصد این تعداد در این استان وجود دارد و با این آمار ۵۱ نوع از این تعداد در آذربایجان غربی وجود دارد که در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری است.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بخش معدن آذربایجان‌غربی

توسعه بخش معدن در آذربایجان غربی توانسته برای پنج هزار و ۲۷۳ نفر اشتغال زایی کند و این درحالی است که پیش از انقلاب اسلامی میزان اشتغال معادن این استان ۱۰۴ نفر بود.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان است، معادن به عنوان پیشران اقتصادی در هر کشوری مطرح است.

عابدپور عمده مواد معدنی موجود در استان را دارای کاربرد در صنایعی از جمله ساختمانی، آرایشی، بهداشتی، فولاد و نفت دانست.

اطلس معادن آذربایجان‌غربی تهیه شود

باتوجه به اینکه شناسایی موقعیت‌ها و توجه به آن می‌تواند زمینه توسعه و دسترسی را راحت کند، باید یک نقشه جامع از معادن تهیه شود که این امر نیز مورد تاکید مقام عالی دولت در آذربایجان‌غربی است.
استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای توسعه معادن آذربایجان غربی گفت: برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معادن استان باید اطلس معادن که دربرگیرنده ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری است، تهیه شود.

شهریاری، اشتغال و سودآوری در بخش معدن را نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم جهت مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: تا به امروز به درستی از ظرفیت معادن در توسعه استان بهره‌گیری نشده است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده