تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۱۲۴۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج از معادن چگونه انجام می‌شود

‌می‌متالز - یکی از اصلی‌ترین کار‌های انجام شده در هر کشور استخراج انواع و اقسام کانی و دیگر ماده‌ها از کوه یا معادن است. اما موضوعی که در این میان قابل تأمل است روش‌های استخراج از معادن است که باید بر اساس نیاز، نوع مناسب آن در نظر گرفته شود. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم در خصوص روش‌های مختلف استخراج از معادن صحبت کنیم.

به گزارش می‌متالز،

روش استخراج زیرزمینی

روشی از استخراج از معادن وجود دارد که به صورت تمام و کمال در زیر زمین انجام می‌شود که موسوم به استخراج زیرزمینی است. این روش از استخراج، زمانی انجام می‌شود که عمق کانسار و کانسنگ نسبت به برداشت در یک سطح فراتر از آنچه که باید باشد، برود. این‌گونه استخراج به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل روش خودنگهدار، متکی و تخریبی است.

گفتنی است که این نوع از استخراج مرتبط با حفاری‌هایی در داخل تونل یا شفت‌ها انجام می‌شود که بدین صورت به رسوبات سنگ‌های معدنی دسترسی پیدا خواهد شد. در واقع با استفاده از این تونل‌ها و راه‌های ارتباطی، سنگ‌های معدنی به سطح زمین انتقال پیدا می‌کنند و در نتیجه عملیات استخراج به طور موشکافانه‌ای انجام می‌شود. ناگفته نماند که انجام این روش نیاز به تکنیک‌های متفاوت و حرفه‌ای دارد.

استخراج از معادن چگونه انجام می‌شود

روش استخراج زیرزمینی دارای مزایا و معایب بخصوصی است که مهمترین آن‌ها به ترتیب موارد زیر هستند:

دسترسی بهتر و بیشتر به ماده‌ی مورد نظر
دسترسی و امکان استخراج مواد مورد نظر در زیر دریا
دوستدار محیط زیست و کاهش آلودگی تا حد بسیار عالی
پرهزینه بودن روش استخراج زیرزمینی
احتیاج به تکنولوژی‌های خاص برای انجام
انعطاف‌پذیری پایین در زمان شکل‌گیری مشکل
کاهش ایمنی در هنگام کار
ایجاد مشکلات زهکشی

روش استخراج سطح باز (گودالی)

روش سطح باز از جمله روش‌های استخراج از معادن است که در ابتدای کار به هزینه‌ی بالایی نیاز دارد. با این وجود می‌توان امیدوار به تولید بسیار بالا از آن بود. همچنین در نظر داشته باشید که برای انجام این روش باید از ماشین آلات حرفه‌ای استفاده کرد که دارای ظرفیت مناسبی هستند. به طور کلی می‌توان گفت روش استخراج سطح باز برای استخراج حداقل ۷۰ درصد مواردی همچون ذغال سنگ، فسفات، مس، آهن، بوکسیت و مس بکار گرفته می‌شود. ضمناً می‌توان عنوان کرد که مواد‌های ساختمانی مورد مصرف نیز از این روش استخراج می‌شوند.

گفتنی است که این روی با چند تکنیک انجام می‌شود که از جمله می‌توان به روش‌های مکانیکی، استخراج به کمک مایعات، استخراج با برش‌های مستقیم و استخراج پهنه‌ای اشاره کرد. ناگفته نماند که این نوع از روش استخراج برای ذخائری مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمق کمتری دارد.

این روش از استخراج شامل زیرمجموعه‌های مختلفی بوده که از جمله می‌توان به روش استخراج دیواربلند اشاره کرد. این نوع از استخراج بوسیله‌ی یک ساز و کار هیدرولیکی انجام می‌شود که با نفوذ به درز زغال سنگ به نتیجه دلخواه حاصل خواهد شد.

استخراج از معادن چگونه انجام می‌شود

روش استخراج پلاسری

تعریف پلاسر این است که در آن مواد معدنی در رسوبات تخریبی ذخیره شده‌اند. بعضی از زمین‌شناسان رسوب‌های موجود در بعضی از مناطق را پلاسری حساب کرده و به آن‌ها ارزش می‌دهند. دقت کنی که بعضی از کانی‌های پلاسری دارای ویژگی‌های خاصی هستند که از جمله می‌توان به مواردی مانند مس، کولومبیت، کاسیتریت، ایلیمنت و ... اشاره کرد. گفتنی است که در این روش از استخراج از یک‌سری کانال‌ها استفاده می‌شود که ممکن است هر نوع کانالی باشد. بعنوان مثال برای استخراج برخی از مواد‌های معدنی از کانال‌های رودخانه‌ای استفاده می‌شود. از طرف دیگر ممکن است از کانال ماسه‌های ساحلی برای بدست آوردن انواع مواد معدنی مانن فلزات بهره گرفته می‌شود. این امکان نیز وجود دارد که از دیگر محیط‌های مناسب نیز بهره‌برداری شود تا عمل استخراج به خوبی انجام شود.

روش استخراج در محل

در روش‌های دیگر عنوان شده احتمال به حرکت در آوردن سنگ‌ها برای استخراج مواد معدنی وجود داشته است. اما در روش استخراج در محل نیازی به چنین کاری نخواهد بود. گفتنی است که از این روش استخراج معمولاً در معدن اورانیوم استفاده می‌شود، به طوری که برای انجام آن دست به انحلال منبع معدنی که در عمق‌های مختلف زمین وجود دارند، خواهند زد و سپس برای پردازش بهتر و استخراج راحت‌تر آن را روی سطح انجام می‌دهند.

منبع: سرمدنیوز

عناوین برگزیده