تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۰۷۸۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
رضا شهرستانی:

انتقال آب خلیج فارس عامل افزایش ارزش افزوده صنایع فولاد است

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: انتقال آب دریای خلیج فارس با همکاری شرکت‌های فولادی می‌تواند به مشکلات کمبود آب پروژه‌های فولادی و صنایع پایین دستی مناطق مرکزی کشور کمک کند و منجر به افزایش ارزش افزوده در بخش پایین دستی صنعت فولاد شود.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف آب در ایران در بخش صنعت ۳ درصد است و این میزان بسیار کمتر از بخش کشاورزی است، گفت: به طور کلی مصرف آب در ایران بیش از ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، با این حال صنعت فولاد هم به دلیل اینکه دمای کوره‌ها بالاست، نسبتا صنعتی آب بر است.

پروژه انتقال آب خلیج فارس به نفع استان اصفهان و صنعت فولاد است

رضا شهرستانی با بیان اینکه پروژه انتقال آب خلیج فارس به نفع استان اصفهان و صنعت فولاد است، افزود: در شرایط کنونی شرکت‌های فولادی برای تامین آب با چالش‌هایی روبرو هستند و گاهی برای رفع نیاز این بخش با هزینه‌های بالایی روبرو می‌شوند، از این رو با اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس با ابتکار شرکت‌های فولاد مبارکه و... تولید این شرکت‌ها می‌تواند بدون اینکه با مانعی روبرو شود، اجرایی شود و این شرکت‌ها برنامه‌های تولید و توسعه حلقه‌های میانی زنجیره را دنبال کنند، از این رو این اقدام شرکت‌های فولادی و در راس آن فولاد مبارکه قابل تحسین است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اشاره به اینکه صنعت فولاد در بخش‌های مختلف به آب نیاز دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی به ازای هر تن فولاد ۳ تن سنگ نیاز دارد، به همین دلیل شرکت فولادی برای کاهش هزینه حمل و نقل، شرکت‌های فولادی را در کنار معادن احداث کرده اند و از آنجایی که این معادن در مناطق کم آبی قرار دارند، با مشکل تامین آب روبرو شده اند، به همین دلیل این کارخانه‌های فولادی برای عبور از این چالش کم آبی، پروژه انتقال آب را اجرایی کرده اند که راهکار موثری است.

مزیت‌های انتقال آب خلیج فارس

او درباره مزیت‌های انتقال آب خلیج فارس به پروژه‌های فولادی کشور گفت: وقتی آب به بخش بالادستی صنعت فولاد انتقال می‌یابد و آب به بخش‌هایی در تولید کنسانتره، ورق گرم، ورق سرد و... می‌رسد، افزایش تولید هم رخ می‌دهد و در نهایت با رونق صنایع پایین دستی این صنعت همچون خودروسازی و... همراه می‌شود، که ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با نگاهی به دیگر پروژه‌های که در راستای کاهش مصرف آب در صنعت فولاد در حال اجراست، تصریح کرد: در شرایط کنونی برای تولید هر تن آهن اسفنجی از کنسانتره ۴ متر مکعب آب نیاز است و هم اکنون برای رفع مشکل آب تولید این محصول روی تکنولوژی خاصی کار می‌شود که در آینده می‌تواند مصرف آب برای تولید هر تن آهن اسفنجی را به صفر برساند.

او افزود: این پروژه حتی ممکن است تا پایان امسال نهایی شود و اگر به مرحله عملیاتی برسد می‌تواند تمام معادنی که به آب نیاز دارند و در حال حاضر به دلیل مشکل بی آبی فعالیت خود را تعطیل کرده اند احیا کند.

اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان یکی از نیاز‌های اساسی فولادسازان در این منطقه است که کلید خورده؛ زیرا ایران در ده سال گذشته تجربه خشکسالی داشته هرچند در دو سال اخیر بارندگی بهتر بوده، اما احتمال اینکه دوباره کاهش بارندگی را شاهد باشیم زیاد است، از این رو شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و... برای تامین آب مورد اشاره، در پروژه طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان مشارکت کرده‌اند تا این ابرپروژه در ۵ سال آینده با اهداف صنعتی و معدنی در استان اصفهان به بهره برداری برسد.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده