تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۰۲۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحول در افزایش کارایی آسیا‌های صنعتی

‌می‌متالز - متخصصان شرکت «پیشرو صنعت دانش فراز»، موفق به طراحی و اجرای «سامانه کنترل و شبیه‌ساز خُردایش موادمعدنی» در داخل آسیا‌های صنعتی شده‌اند که بهره‌وری را به‌طرز چشم‌گیری بالا برده است.

به گزارش می‌متالز، در مجتمع‌های صنایع معدنی، تجهیزات زیادی وجود دارند که کار استخراج مواد معدنی، خرد کردن آنها، انتقال مواد به کارخانه و آسیاکردن موادمعدنی را انجام می‌دهند؛ درواقع سنگ‌شکن‌ها موادمعدنی را خرد کرده و این مواد از طریق نوار‌های نقاله به آسیا‌های صنعتی منتقل می‌شوند و در آنجا کار خُردایش موادمعدنی صورت می‌گیرد.

آسیا‌های صنعتی از تجهیزات اصلی در فرآیند استخراج و خُردایش موادمعدنی هستند که بازده آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی در صنایع معدنی برخوردار است. می‌توان گفت هر آسیای صنعتی در ساعت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سوددهی دارد؛ یعنی اگر هرکدام از آن‌ها به هردلیلی متوقف شود یا از خط تولید خارج گردد، ضرر مالی هنگفتی را متوجه آن کارخانه می‌کند. به‌همین دلیل است که افزایش بهره‌وری آسیا‌های صنعتی از مهم‌ترین دغدغه‌های مجتمع‌های صنایع معدنی محسوب می‌شود.

شرکت «پیشرو صنعت دانش فراز» از شرکت‌هایی است که با درک اهمیت افزایش بازده در آسیا‌های صنعتی، سامانه‌ای را طراحی و تولید کرده است که قابلیت کنترل و بهینه‌سازی خُردایش موادمعدنی در داخل آسیا‌ها را دارد.

شرکت «پیشرو صنعت دانش فراز» (که در ادامه به اختصار آن را «دانش فراز» خواهیم گفت) در سال ۹۲ به‌طور رسمی فعالیتش را در دو حوزه طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی و همچنین طراحی و راه‌اندازی سامانه کنترل و شبیه‌ساز خُردایش موادمعدنی آغاز کرد.

در بخش طراحی و ساخت قطعات صنعتی، شرکت دانش فراز موفق شده است تا به‌امروز بالغ‌بر ۳۰۰۰ قطعه و تجهیز صنعتی را از طریق مهندسی‌معکوس، طراحی و تولید کند که اسناد و مدارک فنی آن‌ها نیز موجود است و می‌توان درجهت بومی‌سازی از آن‌ها استفاده کرد؛ علاوه‌بر این، توان بهینه‌سازی کارکرد مکانیکی کل خط تولید نیز از دیگر قابلیت‌های این شرکت در حوزه ساخت تجهیزات صنعتی به‌شمار می‌رود.


با «سامانه کنترل و شبیه ساز خُردایش مواد معدنی»، بیشتر آشنا شوید


مدیرعامل شرکت دانش فراز، در خصوص نحوه عملکرد این سیستم و همچنین مزایای استفاده از آن، به جام‌جم می‌گوید: «آسیا‌های صنعتی از نقاط بحرانی (Critical) در صنایع معدنی هستند و مبحث افزایش بهره‌وری آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به‌همین دلیل سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم که قابلیت کنترل و بهینه‌سازی خردایش موادمعدنی در داخل آسیا‌های صنعتی را دارد و به‌این ترتیب، بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای در عملکرد آسیاها، بهره‌وری آن‌ها را تقریبا تا ۵ درصد افزایش می‌دهد؛ این میزان افزایش کارآیی، دستاورد بسیار بزرگی در صنعت محسوب‌می‌شود.»

تحول در افزایش کارایی آسیا‌های صنعتی


عماد جمعه زاده در ادامه می‌گوید: «من و شریکم (دکتر رضایی‌زاده) که در نقش بنیان‌گذاران شرکت دانش فراز هستیم، هر دو در رشته مکانیک تحصیل کرده‌ایم و به‌واسطه دانش‌فنی‌ای که طی سال‌های فعالیت‌مان در صنعت به‌دست آورده‌ایم، موفق به طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مربوط به این پلتفرم شده‌ایم؛ درواقع مکانیزمی که آسیا‌های صنعتی برای خردایش موادمعدنی به‌کار می‌برند، به‌دلیل استفاده از خصوصیات دینامیک ذرات، از نظر تئوری مکانیزم بسیار پیچیده‌ای به‌حساب می‌آید. محصول ما با تکیه‌بر دانش‌فنی و همچنین روند بهبود و تکمیلی که به‌مرور زمان روی آن صورت گرفته است، در حال حاضر قابلیت کامل کنترل و بهینه‌سازی خردایش موادمعدنی درون آسیا را دارد؛ درواقع این سامانه برای نکات مهمی مانند سرعت گردش آسیا، میزان دانه‌بندی آن و ... حالت بهینه را تشخیص می‌دهد و این باعث می‌شود علاوه‌بر افزایش راندمان آسیاها، بخش کنترل کیفی کارخانه نیز بتواند پارامتر‌های مختلفی مانند میزان سایش لاینِرها، نرخ گلوله‌ای که درون آسیاست و ... را به‌صورت آنلاین و بدون متوقف‌کردن خط تولید، کنترل کند.»

چشم‌انداز ادامه مسیر


هم‌بنیان‌گذار شرکت دانش فراز، ضمن اشاره به این نکته که تاکنون سامانه اختصاص این شرکت در مجتمع «میدوک» صنایع ملی مس ایران نصب شده و در حال استفاده است، خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر باتوجه به افزایش درخواست از جانب مجتمع‌های صنایع معدنی، مبنی‌بر طراحی و اجرای فرآیندی که از معدن تا آسیا را کنترل و بهینه‌سازی کند، ما در شرکت دانش فراز تصمیم گرفته‌ایم در گام بعدی، فعالیت‌مان را روی این بخش متمرکز کنیم.»

وی می‌افزاید: «روند کار در مجتمع‌های صنایع معدنی به‌این صورت است که در ابتدا خوراک از معدن استخراج شده و سپس وارد سنگ‌شکن‌ها می‌شود، در ادامه مواد خرد شده از طریق نوار‌های نقاله وارد آسیا‌های صنعتی می‌شود تا فرآیند خردایش روی آن‌ها صورت بگیرد؛ در چنین حالتی اگر سامانه‌ای وجود داشته باشد که به‌جای پایش یک جزء، کل خط تولید را پایش کند، می‌توان گفت کل خط بهینه‌سازی می‌شود. ما در بخش توسعه محدودمان در حال کار کردن روی این فرآیند هستیم که اصطلاحا به آن «معدن تا آسیا» (Mine to Mill) گفته می‌شود.»

جمعه‌زاده در پایان با ذکر مثالی تشریح می‌کند: «ویژگی این سیستم می‌تواند در این باشد که به‌عنوان مثال اگر کارفرما نیاز داشته باشد اندازه خوراک معدنی را هم کنترل کند، این پارامتر می‌تواند تابعی از کارکرد سنگ‌شکن باشد و از طریق پایش کل‌فرآیند معدن تا آسیا، این خصوصیت را هم می‌تواند در سیستم کنترلی خودش پایش کند.»

ویژگی منحصربه‌فرد «سامانه کنترل خُردایش موادمعدنی»


به گفته مدیرعامل شرکت دانش فراز، پلتفرم ابداعی این شرکت نه‌تن‌ها نمونه مشابهی در ایران ندارد، بلکه از نمونه خارجی آن هم امکانات بیشتری دارد. جمعه‌زاده می‌گوید: «یک سامانه مشابه نام «millsense» وجود دارد که شرکتی فنلاندی-فرانسوی آن را تولید می‌کند؛ اما سامانه کنترل خردایش موادمعدنی‌ای که شرکت دانش فراز آن را تولید کرده است، امکان پیش‌بینی سختی خوراک معدنی در لحظه را دارد که سامانه «millsense» هم از این نظر ضعیف‌تر عمل می‌کند و به چنین قابلیتی مجهز نیست. از طریق این ویژگی، بدون نمونه‌برداری از دستگاه و فقط با استفاده از پارامتر‌های فیزیکی اندازه‌گیری شده، می‌توان به‌صورت لحظه‌ای سختی خوراک معدنی را پیش‌بینی کرد.»

راه‌های ارتباط با «پیشرو صنعت دانش فراز»


تماس: ۰۳۴۳۲۴۵۶۸۰۹

ایمیل: Psdfco@gmail.com

آدرس: کرمان، انتهای خیابان امام جمعه، پارک علم‌وفناوری، ساختمان دانش، طبقه دوم

منبع: جام جم آنلاین

عناوین برگزیده