تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۱۰۹۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آژیر خطر در معادن مازندران/ کارگران مشغول کار هستند

‌می‌متالز - بیش از سه هزار کارگر در معادن ناایمن مازندران کار می‌کنند و هر لحظه خطر بروز حادثه‌ای نظیر یورت و طزره جان آنان را تهدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، از مجموع ۲۵۰ معدن استان مازندران، ۵۰ معدن زغال سنگ بوده که تنها ۳۲ معدن فعال و بیشتر این معادن ناایمن و خطرزا هستند.

از مجموع کارگران معادن هزار و ۵۰۰ نفر در تونل‌های زغال سنگ و در اعماق زمین کار می‌کنند و بیشتر این معادن غیرایمن و غیراستاندارد هستند و هر لحظه احتمال بروز حوادثی نظیر یورت و طزره وجود دارد.

ارتقای دانش ایمنی، آشنایی با مبانی ایمنی، افزایش تمرکز در کارگاه‌های پرخطر، کاهش خطرات ناشی از حوادث از جمله الزامی است که در فعالیت‌های معدنکاری باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر ۵۰ معدن زغال سنگ در استان دارای مجوز هستند و ایمنی این معادن مطالبه کارگران و مردم مناطق مختلف مازندران است تا از تکرار حوادثی نظیر یورت و طزره جلوگیری شود.

جعفر خطی مسوول شورای هماهنگی بیمه در مازندران با بیان اینکه بیمه مسوولیت در گذشته نه چندان دور مورد توجه قرار نمی‌گیرد، افزود: مسوولیت کارفرما برابر اشخاص ثالث و کارگران از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به اهمیت کار معدنکاری و ضرورت تأمین ایمنی در این واحد‌ها یادآور شد: ۶۰ درصد کارفرمایان دارای بیمه مسوولت هستند و استقبال واحد‌های معدنی از این نوع بیمه‌ها بیشتر است و به دلیل حساسیت کار معدن، تقاضا برای بیمه مسوولیت وجود دارد.

وی با عنوان اینکه در بیمه مسوولیت حوزه معدن پنج نوع خدمت مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: باید به مسوولیت بیمه‌ای در واحد‌های معدنی توجه ویژه‌ای کرد.

معادن مازندران ناایمن هستند


غیرایمن بودن معادن مازندران و فعالیت شمار قابل توجهی در این واحدها، ضرورت توجه به ایمنی کارگاه‌ها را در این واحد‌های پرخطر الزامی می‌سازد، مجتبی مرتضوی رئیس سازمان نظام مهندسی معادن مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ایمنی معادن استان افزود: با توجه به خطرزا بودن معادن زغال سنگ متأسفانه با مشکل عدم ایمنی در این معادن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت معادن استان خوب نیست، گفت: متأسفانه وقتی اتفاقی رخ می‌دهد مسوولان و دست اندرکاران تلاش می‌کنند به اقداماتی دست زنند و پس از مدتی فراموش می‌شود.

وی با عنوان اینکه متولی معدن سازمان صمت است، تصریح کرد: با اینکه معادن روباز و زیرزمینی وضعیت ایمنی خوبی ندارند و توسط مسوولان فنی و ایمنی، اعلام خطر شده است.

مرتضوی با اظهار اینکه اقدامات لازم طبق آئین نامه‌ها برای ایمنی معادن صورت نمی‌گیرد، گفت: باید بخشی از درآمد معادن صرف ایمنی شود و بروز حادثه دلخراشی می‌تواند فاجعه ایجاد کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن مازندران با عنوان اینکه نشانه‌های بروز حوادثی نظیر یورت و طزره دیده می‌شود، گفت: در برخی معادن کارگران زیادی مشغول کار هستند و وضعیت نگران کننده است.

بازرسی از معادن پرخطر برای کاهش حوادث از جمله برنامه‌های راهبردی اداره تعاون به شمار می‌رود و کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران با اشاره به تشدید بازرسی‌ها توسط بازرسان از معادن اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته و بازرسی‌ها منجر به کاهش ۵۰ درصدی بروز حوادث شده است.

وی با تاکید بر توجه به موازین ایمنی در معادن افزود: وضعیت گازسنجی، ایمنی تونل‌ها، نحوه هوادهی از جمله مسائلی است که در معادن باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

وضعیت گازسنجی، ایمنی تونل‌ها، نحوه هوادهی از جمله مسائلی است که در معادن باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد تا از بروز حوادث جلوگیری شود

در حال حاضر ظرفیت استخراج معادن مازندران ۲۲.۵ میلیون تن بوده که سهم ذغال سنگ از آن ۷۵۰ هزار تن است، فعال سازی معادن راکد و ایمنی آن جزو برنامه‌ها در مازندران قرار دارد. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معادن استان تجهیز و نوسازی می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود سه هزار نفر در ۱۰۵ واحد معدنی فعال استان مشغول کار و فعالیت هستند.

وی با تاکید بر رفع موانع فراروی بخش معدن و تولید اظهار داشت: ایمنی معادن مساله مهمی است و باید برای پیشگیری از حوادث به ایمن سازی و ارتقای آن توجه اساسی کرد.

از مجموع معادن زغال سنگ، پنج واحد معدنی در سوادکوه فعالیت دارند که جزو بزرگترین معادن استان به شمار می‌روند و بیش از هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. طرح توسعه و ایمن سازی این معادن با حضور سرمایه گذاران در این معادن آغاز شده است.

منبع: خانه معدن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده