تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۵۳۴۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور معدنی صمت مازندران:

وضعیت اکثر معادن مازندران نظیر هراز بحرانی است

‌می‌متالز - معاون امور معدنی سازمان صمت مازندران با بیان اینکه اکثر معادن استان به مرحله بحرانی و خطر رسیده است، توقف و تعطیلی آن را الزامی دانست.

به گزارش می‌متالز، عباس عبدی با اشاره به رانش کوه و گرد و خاک در حاشیه جاده هراز اظهار داشت: واقعیت آن است که اکثر معادن استان به وضعیت بحرانی و خطر رسیده و باید فعالیت آن متوقف شود.

وی کم و پایین بودن سطح فعالیت معدن را از جمله مشکلات و مسائل ذکر کرد و گفت: وقتی برداشت از دامنه صورت گیرد و زیرپاشنه کوه خالی شود، خواه ناخواه صددرصد شاهد ریزش خواهیم بود و اکنون معادن به مرحله بحرانی رسیدیم.

وی با تاکید براینکه اکثر معادن استان باید تعطیل شوند و ادامه کار ندهند، تصریح کرد: اگر بخواهیم با این وضعیت ادامه دهیم کار خطرناک‌تر هم می‌شود، زیرا یا باد محدوده و عرصه بیشتری از سوی منابع طبیعی در اختیار ما و معادن قرار داده شود تا فعالیت‌ها طبق طرحی که در نظام مهندسی معدن طراحی می‌شود، صورت گیرد.

عبدی با اشاره بازدید از معادن محور هراز یادآور شد: احتمالاً چند واحد معدنی این معدن تعطیل می‌شود، هرچند این مساله تبعاتی نظیر گرانی قیمت شن و ماسه و کمبود مصالح را درپی خواهد داشت.

معاون امور معدنی سازمان صمت مازندران درباره دلیل رانش کوه و گرد وخاک در جاده هراز گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، حجم پایینی از بار کوه ریزش کرد، ولی چون خاک زیادی داشت شاهد ریزگرد‌ها و غبار زیاد بودیم و توده مشاهده شده بیشتر غبار است که سبب ایجاد وحشت شده است.

وی واگذاری‌های بد صورت گرفته معدنی را از جمله دلایل بروز رانش کوه در محور هراز برشمرد و گفت: عوامل طبیعی و انسانی از جمله معدنکاری و تفاوت آب و هوایی و اقلیم سبب بروز حادثه شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده