تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۱۴۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس ‌شنبه (5 آبان)

می متالز - معاملات امروز نیز با فشار عرضه آغاز شد تا در نبود تقاضای موثر رفته‌رفته بر شدت فروش‌ها افزوده شود و شاخص کل کانال 180 هزار واحدی را برای دومین بار طی هفته‌های اخیر واگذار کند. پس از واکنش بازار به گزارش‌های میان‌دوره‌ای، به نظر می‌رسد بازار نگران عملکرد حیاتی شرکت‌ها برای مهرماه است. مساله احتیاط در آستانه فرا رسیدن دور دوم تحریم‌ها و تعطیلی میانه هفته پررنگ‌تر از روزهای قبل جلوه‌گر شده است.
نقشه نیمروز بورس ‌شنبه (5 آبان)

به گزارش می متالز، با وجود به اوج رسیدن جریان اطلاعات در بورس تهران در یک هفته اخیر، اما تردید و دودلی نسبت به روزهای آتی در بین فعالان بورسی موج می‌زند. انعکاس این تردید‌ها در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» قابل مشاهده است. فقدان اجماع و پراکندگی پیش‌بینی‌ها از روند هفتگی شاخص بورس، چه از سوی کارشناسان و چه از سوی سهامداران، نشان می‌دهد که ریسک‌های محیطی وزن قابل‌ملاحظه‌ای در برآوردها پیدا کرده‌اند. افت سطح عمومی قیمت سهام در معاملات امروز نیز در آینه همین تردیدها منعکس شده است.

وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی سهام ارزنده نیز تحت فشار عمومی فروش در دامنه منفی قیمت در حال معامله هستند و عملکرد‌ها وزن کمتری در ترازوی معامله‌گران دارد. به نظر می‌رسد بار روانی دور دوم تحریم‌ها و تشدید ریسک‌های تجاری در کنار جلسه‌های محدودتر معاملات این هفته از روز آغازین هفته بر جریان دادوستدها تاثیر گذاشته است.

در میان نمادهای امروز بیشترین تاثیر منفی بر نماگر اصلی بازار از ناحیه سهام گروه‌های پتروشیمی و پالایشی رقم خورده است. با این حال، نماد «فارس» بیشترین اثر مثبت را بر  شاخص بر جای گذاشته است. از طرف دیگر، دو نماد «شاراک» و «شخارک» نیز به واسطه عملکرد فراتر از انتظار خود در نیمه ابتدایی سال توانسته است در محدوده مثبت ملموس قیمتی قرار گیرند.

 

لاک دفاعی سرمایه‌گذاران

درست چند روز پس از انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی و واکنش سهامداران به این موضوع، اکنون با منفی شدن جریان معاملات شاهد واکنش‌هایی تند از سوی سرمایه‌گذاران هستیم. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ثانویه و تغییر و تحولات منطقه‌ای با محوریت اعمال بیشترین فشار اقتصادی ممکن، سهامدارانی که در شرایط مطلوب سودآوری قرار گرفته‌اند، اکنون به هر قیمتی فروشنده هستند و در سهم‌هایی که گزارش‌های بسیار خوب 6 ماهه به بازار روانه کردند شاهد فشار فروش شدید سهامداران هستیم. فشار فروش شدید در نمادهای «زاگرس» ، «هرمز» به عنوان شرکت‌هایی که بهترین گزارش‌های 6 ماهه را ارائه کرده بودند بیانگر این نکته است. این واکنش سرمایه‌گذاران منجر به پدید آمدن شرایط خوب برای خرید سهامداران می‌شود. اما با تداوم ریزش قیمت‌ها، به تعویق انداختن اخذ موقعیت خرید برای عبور از شرایط نامتعادل فعلی برای سرمایه‌گذاران مطلوب‌تر خواهد بود. با این حساب ریزش بیشتر قیمت‌ها قاعدتا با افزایش موقعیت‌های خرید به منظور احتمال بالاتر بازگشت قیمت‌ها همراه خواهد شد و افزایش ارزش معاملات همزمان با اصلاح قیمت‌ها می‌تواند یک نشانه مثبت از بازگشت بازار باشد. هرچند نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ثانویه از لحاظ روانی می‌تواند معاملات را از شرایط عادی خارج کند و بروز چنین شرایطی به پدید آمدن موقعیت‌های خرید مناسب کمک خواهد کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نباید با خوشبینی زیاد از تحولات اقتصاد جهانی غافل شد.
 

رکود در انتظار بازارهای جهانی؟

طی روزهای پایانی هفته گذشته و در زمانی که بازارهای داخلی در تعطیلی به سر می‌برد شاهد افت شدید قیمت جهانی نفت بودیم. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که بورس‌های جهانی نیز با ریزش قیمت‌ها همراه بودند و هرچند این ریزش‌ها تا حدود خوبی جبران شد اما بازگشت قیمت‌ها در بازارهای متشکل می‌تواند یک روند مقطعی برای کنترل هیجان منفی باشد و در بازارهایی که کمتر قابلیت کنترل دارند، بازگشت قیمت‌ها کمتر دیده می‌شد. کارشناسان بر این باورند که نگرانی در خصوص شروع رکود اقتصاد جهانی و بروز نشانه‌هایی در این خصوص عاملی در جهت کاهش تقاضای موثر و تاثیر مستقیم بر تمام بازارهاست. این اتفاق در بازار نفت با مسائلی نظیر تلاش عربستان و روسیه برای جبران کسری عرضه نفت ناشی از تحریم‌های ایران توجیه می‌شود که با توجه به ساختار کلی موجود به نظر نمی‌رسد چندان قدرتمند باشد. بنابراین باید علت ریزش قیمت‌ها را نه در طرف عرضه که این بار در شک و تردید نسبت به کیفیت طرف تقاضا جستجو کرد. در همین خصوص بازار محصولات پتروشیمی جنوب شرق آسیا نیز با تکانه‌های نسبتا شدید در برخی محصولات همراه بوده‌است که در جدول زیر خواهیم دید.

عناوین برگزیده