به گزارش میمتالز، حبیبالله رضایی ملک با اشاره به استفاده از تجهیزات برقی پیشرفته ایرانی در خط ۷ مترو تهران اظهار کرد: این امر در راستای حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی و با هدف بومی سازی تجهیزاتی صورت گرفته که امکان تهیه آنها از کشورهای خارجی در شرایط تحریم به سادگی میسر نبوده است.
وی افزود: با تشکیل کارگروه ساخت داخل در شرکت مترو که از سال ۱۳۹۸ محقق شد، تلاشهای بسیاری صورت پذیرفته تا با تکیه بر توانمندی صنعتگران و سازندگان داخلی، برخی تجهیزات و اقلام مصرفی در شبکه خطوط مترو بومیسازی شده و به این ترتیب نیازمندیهای اینچنینی بدون وابستگی به شرکتهای خارجی در داخل کشور تولید شود. این امر نه تنها به چرخش چرخهای تولید صنعتی در ایران کمک کرده و باعث اشتغال زایی میشود بلکه در برخی موارد قیمت تمام شده محصولات مورد نیاز را نیزکاهش داده و باعث صرفه جویی ارزی قابل توجهی خواهد شد.
مدیر واحد مدیریت تجهیزات شرکت مترو در ادامه گفت: یکی از ملزومات برقی مهمی که در خطوط مترو مورد استفاده قرار میگیرد، ترانسفورماتورهای خشک پستهای ترکشن (RS) است که تا پیش از این عمدتا از کشورهای ایتالیا و چین تاًمین میشد، اما امروز به موجب مذاکرات صورت گرفته و سفارش به شرکت ایران ترانسفو زنجان که توانایی طراحی، ساخت و آزمایش ترانسهای مورد نظر را دارد، دو دستگاه ترانسفورماتور ۳۹۰۰ و ۳۳۰۰ کیلوولت آمپر برای نخستین بار در ایران به مرحله تولید رسیده و تستهای مربوط به صحت عملکرد آن نیز با حضور نمایندگانی از واحد مدیریت تجهیزات شرکت مترو، شرکت بهرو، موسسه حرا، شرکت فرآب و یک شرکت شخص ثالث با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.
رضائی ملک تصریح کرد: به دنبال تولید موفق اولین نمونه از ترانسفورماتورهای خشک پستهای ترکشن، قرار است برای اولین بار از این تجهیزات پیشرفته برقی در خط ۷ مترو تهران استفاده شود. البته سفارش تولید یک نمونه دیگر از ترانس ۳۹۰۰ کیلوولت آمپر و ۳ دستگاه ترانس ۳۳۰۰ کیلوولت آمپر نیز به شرکت ایران ترانسفو زنجان داده شده است که پس از تولید در خطوط مترو تهران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
منبع: خبرگزاری تسنیم