به گزارش میمتالز، دوره پنجم مدیریت شهری تهران در حالی به پایان رسید که تحول چشمگیری در حوزه حمل و نقل عمومی رخ نداد و از توسعه شتابان مترو یا رفع قابل توجه مشکلات حوزه اتوبوسرانی خبری نبود. اکنون با شکلگیری دور جدید شورای شهر تهران و حضور ۲۱ عضو تازهنفس شهروندان تهرانی امیدوار هستند تا با کمک دولت و مجلس برای این حوزه کلیدی و حائز اهمیت تدبیر و اقدامات خوبی صورت گیرد.
در این راستا سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران که پیش از این حدود ۱۰ سال معاون حمل و نقل و ترافیک قالیباف شهردار اسبق تهران بود، در گفتوگوی برنامه تهران ۲۰، اظهار کرد: واقعیت این است که حالِ حمل و نقل تهران خوب نیست و ناوگان عمومى دچار فرسودگى مفرط ناشى از یک دوره عقبگرد شده که جبران این عقبماندگیها شاید سالها زمانبر باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر، ناوگان ریلى تهران به ٢ هزار دستگاه واگن مترو و ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و از این رو، تأمین یکهزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاههای خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلیترین محورهای مورد تاکید شورای ششم هستند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کار ساخت ١۰٥ دستگاه واگن جدید مترو به مرحله انعقاد قرارداد رسیده که هزینه آن از محل منابع داخلى شهردارى تهران تأمین خواهد شد، تصریح کرد: خط ۱۰ مترو از محل ۲۵ درصد قراردادهای قبلی آغاز شده، اما معتقدم در این دوره باید به طور جدی عملیات احداث خط ۱۰ مترو را فراموش کرده و به جای آن و به منظور پاسخگویی به نیاز شهروندان، بر تأمین واگنهای مورد نیاز و تکمیل خطوط در دست احداث تمرکز کنیم.
وی افزود: قریب به ١ سال است که تأمین اتوبوس جدید و نوسازى ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت تقریباً صفر بوده و در حال حاضر، تنها ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که این تعداد هم در مرز فرسودگى قرار دارند و امروز تهران به بیش از ٧ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد. اکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین که در دوره گذشته تأمین شده بود، به دلیل خرابی قطعه در پارکینگ خوابیده و باید به فوریت با همکاری خودروسازان داخلی نسبت به تأمین قطعات مورد نیاز این اتوبوسها اقدام شود.
به گفته وی، تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شده و در دست پیگیری است.
عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به تأکید مجری برنامه تهران ۲۰ بر عدم اجرای مصوبات قانونی در خصوص حمل و نقل عمومی، گفت: در قدیم میگفتند: «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟»، اما امروز باید گفت: «قوانین را چه کسی اجرا و چه کسی پیگیری کرده؟»
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیشبینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام کند. بر این اساس، تا پایان اجرای قانون برنامه، باید ۲ هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوطه به خطوط ریلی شهری اضافه شود که از این تعداد، ۱۰۵۰ دستگاه سهم تهران است.
تشکری هاشمی اظهار کرد: در اواخر سال ۹۷ قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از طریق دریافت تسهیلات مالی خارجی بین وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و کنسرسیوم چینی - ایرانی (واگنسازی تهران و سی آر سی چین با راهبری شرکت نورینکو) منعقد شد که جاریسازی قرارداد منوط به تأمین سهم ۱۵ درصدی دولت به عنوان پیشپرداخت فعالسازی فاینانس تدمین ۶۳۰ دستگاه واگن شد که هنوز محقق نشده و از زمره دیون دولت به شهرداری تهران تلقی میشود.
منبع: خبرگزاری تسنیم