تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۱۶۸۱۱
سرویس خبر : صنایع کوچک

شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی خواهان ممنوعیت واردات ۵ ساله شدند

‌می‌متالز - دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی، خواستار ممنوعیت واردات محصولات این گروه برای دوره پنج ساله و با هدف حمایت از شرکت‌های داخلی شد.

به گزارش می‌متالز، عباس هاشمی درباره لزوم ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی گفت: طبق ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولید کشور مصوب ۹۸، وزارت صنعت موظف است ثبت سفارش کالا‌های مصرفی با دوام دارای مشابه ساخت داخل را تا پایان برنامه ششم توسعه ممنوع کند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت این قانون و رو به پایان بودن برنامه ششم توسعه، درخواست تداوم ممنوعیت‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه در راستای حمایت از صنایع نوپای داخلی و صیانت از سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده در زمان تحریم‌ها از وزارت صنعت و کمیسیون صنایع مجلس درخواست شد.

این مقام مسوول ادامه داد: این مساله به معنای اجازه ورود ندادن به خارجی‌ها نیست. بلکه یک دوره زمانی پنج ساله در نظر گرفته شده تا با تغییر دولت‌ها و مسوولان با آن برخورد سلیقه‌ای نشود و تغییر نکند.


قاچاق لوازم‌خانگی


هاشمی با تایید ورود لوازم‌خانگی قاچاق با برند‌های مشهور به بازار گفت: انتفاعی که در کار قاچاق وجود دارد، جذابیت و انگیزه زیادی ایجاد کرده است. این مساله به‌ویژه از طریق کشور‌های نا امن اطراف ایران انجام می‌شود و مبارزه با قاچاق به جدیت و عزم و اراده ملی نیازمند است.

وی افزود: برای ارتقای دانش فنی، دستیابی به فناوری‌های روز و قالب‌های روز جهان و به‌ویژه تامین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه لوازم‌خانگی باید بتوان با دنیا تعامل کرد، اما با سیاست‌هایی که آسیبی به صنایع داخلی وارد نکند. این انجمن در تعامل با وزارت صنعت به دنبال طراحی استراتژی درستی برای نحوه همکاری با خارجی‌ها است تا اگر بار دیگر برجام و گفتگو‌های سیاسی به نتیجه رسید، بتوان با برنامه عمل کرد.

بر اساس این گزارش، این روز‌ها با فضای مثبت پیش آمده در فضای سیاست خارجی و احتمال لغو تحریم‌ها، زمزمه‌ها برای بازگشت خارجی‌ها به بازار لوازم‌خانگی همچون بسیاری دیگر از بازار‌ها قوت گرفته، اما به گفته کارشناسان تا تحقق زمزمه‌ها راه درازی در پیش است.

سال گذشته بیش از ۱۵میلیون دستگاه لوازم‌خانگی تولید شد که در مقایسه با سال ۹۸، رشد ۷۸ درصدی داشت.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده