تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۵۱۸
کد خبر: ۲۱۷۰۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

لزوم تغییر در نحوه‌ی فروش ورق و ضرورت تامین نیاز لوله‌سازان به مواد اولیه

‌می‌متالز - شرکت گروه صنعتی سپاهان در صورت تامین مواد اولیه (ورق) قادر خواهد بود سالانه ۴۲۰ هزار تن انواع لوله‌های فولادی برای صنایع مختلف با قطر ۲/۱ تا ۸ اینچ، از جمله لوله‌های مورد نیاز صنایع نفت و گاز، لوله‌های دقیق و فوق‌دقیق صنعتی و ساختمانی تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، مهندس کیومرث میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان ضمن تشریح تاریخچه و فعالیت این شرکت گفت: مجموعه شرکت‌های گروه صنعتی سپاهان شامل نورد و لوله پروفیل سپاهان و ساخته‌های فلزی اصفهان است، ضمن‌آنکه شرکت بارآهن سپاهان نیز از جمله شرکت‌های تحت پوشش این گروه است که مواداولیه محصولات یاد شده را از طریق خط انحصاری راه‌آهن به منظور کاهش تردد و حوادث جاده‌ای حمل، تولید و توزیع می‌نماید. با احداث این شرکت، زمینه انتقال مواداولیه از طریق ریل فراهم گردیده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۵۲ رسماً آغاز به کار کرده و در تمام سال‌ها در تولید انواع لوله‌های فولادی فعال بوده، افزود: در اواخر دهه ۶۰ با ارجاع ماموریت ساخت پروفیل به شرکت ساخته‌های فلزی اصفهان، رویکرد شرکت گروه صنعتی سپاهان تولید لوله‌های گاز بوده و هم‌اینک نیز لوله‌های گاز تا ۸ اینچ را تولید می‌کند. این شرکت از ۴۲۰ هزار تن ظرفیت اسمی خود در سال ۹۸، ۱۶۵ هزار تن انواع لوله تولید نموده، ضمن‌آنکه در سنوات گذشته نیز تا ۲۴۰ هزار تن محصول نیز تولید کرده است.

وی با اعلام اینکه این شرکت همواره ۱۰۰درصد نیاز خود به مواداولیه را از طریق فولاد مبارکه تامین می‌کند، گفت: از ابتدای سال ۹۹ با سخت شدن شرایط واردات، همه تولیدکنندگان به فولادمبارکه روی آوردند و متاسفانه فولادمبارکه هم عموم مشتریان از جمله تولیدکنندگان قدیمی را در مضیقه تامین مواداولیه قرار داد، به‌طوری که در بهترین حالت فقط۳۰ درصد نیاز ما را مرتفع ساخت، لذا به همین دلیل (کمبود مواداولیه) گروه صنعتی سپاهان در سال ۹۹، حداکثر ۱۰۸ هزار تن تولید و فروش داشت و این میزان تولید در شرایطی تحقق یافت که بخش قابل توجهی از نیاز به مواداولیه از طریق بازار آزاد تهیه و تامین گردید.

میرزایی افزود: تمام این موانع در حالی بود که سهمیه بندی سیستم بهین‌یاب و همچنین محدودیت‌های اعمال شده از طرف بورس هم عملاً زمینه تامین مواداولیه را با مشکل روبرو کرد، ولی شرکت علیرغم کاهش شدید تولید ناشی از عدم امکان تامین مواداولیه به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمود تا از اخراج و تعدیل نیرو‌های انسانی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سپاهان تاکید کرد علیرغم تداوم شرایط موجود برای تامین مواداولیه، گروه صنعتی سپاهان پیش‌بینی بودجه خود را برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۰ هزار تن تنظیم، برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق آن دارد تا ضمن حفظ تداوم فعالیت تولیدی باعث ایجاد اشتغال پایدار برای کارکنان خود باشد.

وی همچنین دومین مشکل این شرکت را نحوه فروش ورق از سوی مبارکه دانست و با ذکر مثالی عینی افزود: فروش ورق توسط شرکت فولادمبارکه به‌صورت عرضه در بورس‌کالا و تحویل در حدود سه ماه بعد و نقدی می‌باشد، یعنی تولیدکننده وجه کامل را پرداخت و مواداولیه مورد نیاز خود را سه ماه بعد تحویل می‌گیرد. با توجه به قیمت هر کیلوگرم ورق در حال حاضر و حجم فعالیت این شرکت تامین این حجم از نقدینگی و بار مالی آن باعث افزایش قیمت تمام شده و بعضاً باعث نبود امکان تامین مواداولیه به دلیل عدم امکان تامین نقدینگی می‌گردد.

میرزایی با اعلام اینکه مشکل نقدینگی، شرکت را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده، تصریح کرد که در حال حاضر این مجموعه برای تامین نقدینگی خود با توجه به چند برابر شدن قیمت‌ها و نحوه فروش مبارکه (سلف‌خری) شدیداً در مضیقه قرار گرفته است.

او افزود: این گروه در حال حاضر برای بالغ بر یک هزار نفر ایجاد اشتغال کرده و به همین دلیل ضروری است که در تامین مواداولیه و نقدینگی مورد نیاز آن مورد حمایت و توجه ویژه قرار گیرد.

گزارش ها حاکی است، در ادامه مهندس هوشنگ قلی‌زاده، قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان نیز در سخنانی با اعلام اینکه هم‌اینک تقاضا برای ورق بیش از ظرفیت تولید فولادمبارکه است، گفت: به هر شکل باید بپذیریم که این میزان کمبود وجود دارد و با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد، دیگر با شرایط سابق نمی‌توان لوله را تولید و به فروش رساند؛ لذا به نظر می‌رسد که وزارت صمت باید با اتخاذ مدیریتی قوی و با نظارتی دقیق مانع از ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تولید لوله و پروفیل شود.

به گفته وی، در حال حاضر بدون ظرفیت‌سنجی، امکانات ایجاد می‌شود و مجوز‌های متعددی صادر می‌گردد، لذا نباید این وزارتخانه اجازه دهد همان اتفاقی که در برخی صنایع افتاد در صنعت لوله و پروفیل نیز رخ دهد.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان خاطرنشان کرد که بسیار طبیعی است، وقتی وزارت صمت به کنترل قیمت‌ها روی می‌آورد همه افراد سودجو به فکر کسب مجوز و گرفتن سهمیه می‌افتند و آنگاه افراد غیرحرفه‌ای نیز صاحب سهمیه می‌شوند در نتیجه تولیدکننده واقعی که با کمبود مواجه شده، سهمیه افراد یادشده را با هدف تامین نیاز خود از بازار آزاد خریداری می‌کند که با توجه به اختلاف قیمت ایجاد شده، قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

او همچنین گفت: وقتی کمبود ورق باشد، تولیدکنندگان لوله‌های فولادی شبکه نفت و گاز نیز نمی‌توانند در مناقصات شرکت‌های بزرگ عمرانی مانند شرکت‌های گاز منطقه‌ای شرکت کنند.

فراموش نکنیم که مشتریان ما شبکه‌های گاز و یا منازل آماده لوله‌کشی گاز هستند که هرگونه سهل‌انگاری عواقب خطرناکی در پی دارد، لذا ما باید طبق استاندارد شرکت‌های گاز عمل کنیم که تامین و رسیدن به اهداف آنان نیاز به ورق‌های مبارکه دارد، پس بنابراین ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم از ورق‌های غیراستاندارد وارداتی به عنوان ماده اولیه استفاده کنیم و صرفاً نیاز به محصولات مبارکه داریم.

وی با تاکید بر اینکه لوله‌های مورد نیاز دیگر صنایع هم نیاز به مواداولیه با کیفیت بالا دارد، افزود: در نهایت زمانی که بحث ایمنی جمعی مطرح است، این شرکت همواره با بهره‌گیری از مواداولیه مناسب سعی در تولید محصولی با کیفیت دارد همانگونه که طی سالیان گذشته همواره سعی کرده با حفظ کیفیت، برند خود را سرآمد نگاه دارد.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان در ادامه موضوع طرح توسعه شرکت را یادآور شد و گفت: این شرکت از ابتدا با ابداعات و تولیدات جدید خود درصدد نوآوری بوده و طبق استاندارد‌های روز دنیا عمل کرده است. مثلاً لوله گاز توکار، لوله‌های بویلر، لوله‌های API از جمله آن‌ها بوده‌اند.

او خاطرنشان کرد که این شرکت تنها کارخانه تولید‌های فولادی در بخش‌خصوصی است که در بورس حضور فعال دارد و اطلاعات آن در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

قلی‌زاده همچنین موضوع افزایش بی‌رویه قیمت ورق (رشد ۳۰درصدی در سه ماه) را یادآور شد و تصریح کرد که هم‌اینک یکی از مشکلات اساسی ما افزایش قیمت ورق و ثابت بودن قیمت قراردادهاست.

وی با اعلام اینکه عموم قرارداد‌های گاز یک‌طرفه است و اگر در برنامه تولید تاخیری صورت گیرد تولیدکننده مشمول جریمه می‌شود، گفت: این در حالی است که اگر طرف مقابل در پرداخت خود تاخیر کند جریمه‌ای شامل او نمی‌شود! به همین دلیل افزایش هزینه‌ها فشار سنگینی بر ما وارد می‌کند.

او پیشنهاد کرد که فولاد مبارکه محصولات خود را به قیمت جهانی به فروش برساند تا مصرف‌کننده واقعی به اهداف خود دست یابد و آن‌هایی هم که مصارف غیرحساس دارند و ورق با کیفیت چینی نیر بر ایشان کفایت می‌کند دیگر متقاضی ورق مبارکه نباشند.

قلی‌زاده با تاکید بر اینکه بخش مهمی از مقوله مانع‌زدایی تسهیل تولید است تا سرمایه در گردش ما چندبار در سال بچرخد و قیمت تمام شده کاهش یابد، افزود: تمام حاشیه سود ورق ارزان‌تر در بورس کالا نصیب دلالان و غیرتولیدکنندگان می‌شود، بنابراین ما معتقدیم که این چرخه معیوب است و باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌گردد. طبیعتاً با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توسط دلالان، فضای کسب‌وکار به شدت کوچک‌تر می‌شود؛ بنابراین اگر مجموعه تولیدات فولادمبارکه در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار داده شود، آنان نیز محصولات خود را وارد بازار می‌کنند و ضمن ایجاد اشتغال پایدار وکنترل قیمت‌ها، طرح‌های توسعه عمرانی کشور نیز بدون چالش و تاخیر انجام می‌پذیرد.

قائم‌مقام گروه صنعتی سپاهان پیشنهاد کرد که فهرست خرید‌های پنج ساله اخیر از مبارکه مورد بررسی قرار گیرد تا بر اساس آن سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قدیمی صاحب سهمیه شوند و در اولویت قرار گیرند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در سال پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها، نیاز واقعی تولیدکنندگان لوله و پروفیل مرتفع و زمینه ایجاد اشتغال و تولید بیشتر فراهم شود.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش

عناوین برگزیده