تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۱۷۱۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آیین راه اندازی نخستین آزمایشگاه صنعت ۴.۰ در کشور مطرح کرد؛

پیشگامی فولاد مبارکه در زمینه هوشمندسازی صنعتی در کشور/ انتخاب دانشگاه صنعتی برای راه اندازی نخستین آزمایشگاه صنعت ۴.۰ مایه افتخار است

‌می‌متالز - رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مایه افتخار است که شرکت فولاد مبارکه دانشگاه صنعتی اصفهان را برای نخستین آزمایشگاه صنعت ۴ را انتخاب کرده است چرا که این شرکت در زمینه هوشمندسازی صنعتی در کشور پیشگام است.

به گزارش می‌متالز، شامگاه دوشنبه، ۱۴ تیرماه، اولین آزمایشگاه صنعت ۴.۰ در کشور در قالب تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت ایریسا، با حمایت ویژه شرکت فولاد مبارکه افتتاح شد. در آیین امضای تفاهم نامه راه اندازی و تجهیز نخستین آزمایشگاه صنعت ۴.۰ در کشور، سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه، سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، رسول سرائیان، مدیرعامل شرکت ایریسا، احمدرضا تابش، رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی و جمعی از اساتید و مدیران شرکت ایریسا و شرکت فولاد مبارکه حضور داشتند.

سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در این مراسم اظهار کرد: امروز ورود به نسل چهارم دوراهی بودن و نبودن است و اساسا رقابت پذیری، تغییر فضای کار و ماموریت‌ها نشان می‌دهد که در مسیر پیش رو خواهیم بود و یا حذف شدنی هستیم.


پیشگامی فولاد مبارکه در زمینه هوشمندسازی صنعتی


وی افزود: امروزه اهداف دانشگاه صنعتی اصفهان بازتعریف شده است و محیط دانشگاه باید به انتظارات جامعه هدف پاسخ دهد و از سوی دیگر با ورود تحریم‌ها ونوسانات بازار صنعت ناگزیر به هدف گذاری هوشمندسازی است که شرکت فولاد مبارکه در این مهم پیشگام صنایع کشور شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه با پیش گرفتن هوشمندسازی، ماندن را انتخاب کرده است و دانشگاه صنعتی اصفهان هم با توسعه مراکز تحقیقات و ایفای مسوولیت اجتماعی و جذب نیروی انسانی و هیئت علمی پرکار سعی دارد، ماندن را در دوراهی بودن و نبودن انتخاب کند.

وی اضافه کرد: فصل مشترک دانشگاه صنعتی اصفهان با شرکت فولاد مبارکه «هوش مصنوعی» است و توجه به نوآوری، تجاری سازی و تبادل فناوری و اشتراک گذاری ساختار‌های پژوهشی به همکاری با شرکت فولاد مبارکه و فولادهرمزگان برآمده است.

ابطحی راه اندازی و تجهیز نخستین آزمایشگاه صنعت ۴.۰ در کشور را به فال نیک گرفت و گفت: امروز شاهد آغاز همکاری با صنعت هستیم تا به دستاورد‌های بزرگی دست یابیم و مایه افتخار است که شرکت فولاد مبارکه دانشگاه صنعتی اصفهان را برای نخستین آزمایشگاه صنعت ۴.۰ را انتخاب کرده است.

شایان ذکر است موضوع صنعت ۴.۰ یا نسل چهارم اتوماسیون صنعتی، به ایجاد یک تحول دیجیتال در صنعت می‌پردازد. به عبارت دیگر این مفهوم، بیانگر درهم تنیدگی و ارتباط همه جانبه اجزای سخت افزاری و نرم افزاری هوشمند از طریق بستر اینترنت اشیاء در محیط صنعتی است. برقراری ارتباط اجزا از طریق شبکه اینترنت نسبت به اتوماسیون‌های نسل قبل که تنها از طریق شبکه‌های داخلی به هم مرتبط بودند، بستری برای بکارگیری هوش مصنوعی در مدیریت سیستم شده و همچنین امکان استفاده از زیر ساخت‌های پردازش ابری و محاسبات لبه را در کل زنجیره صنعت فراهم می‌سازد.

به طور خاص در صنعت فولاد از مرحله استخراج گرفته تا بخش تولید و تحویل محصول نهایی، هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله هوشمندسازی فرآیند تولید، ارتباط با مشتریان، تحلیل و مدیریت بازار، هوشمندسازی فرآیند تعمیر و نگهداری، نظارت بهینه بر محیط کار و بهبود ایمنی محیط کار مورد استفاده قرار گیرد. همه این موارد موجب بهبود بازده و ایمنی محیط کار در کنار کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده