تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۱۹۸۰۴
‌می‌متالز - کارشناس حمل‌ونقل با بیان این‌که حمل و نقل ریلی از نظر هزینه مقرون به صرفه است بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، خشایار نادی اظهار کرد: حمل و نقل ریلی هم محیط زیست را کمتر آلوده می‌کند و هم حمل بار بسیاری با آن صورت می‌گیرد، با این وجود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به آن توجه زیادی نشده است.

وی با اشاره به قرار داشتن صرفا ۵ استان در اولویت‌های توسعه حمل و نقل ریلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: بنابراین دولت سیزدهم اول باید یک برآورد کلی از وضعیت حمل و نقل ریلی چند استان داشته و سپس برای چهار سال آینده طرحی داشته باشد و حداقل ۱۰ استان دیگر را به حمل و نقل ریلی متصل کند که نکته بسیار مهمی است.

وی بیان کرد: بحث کریدور‌های حمل و نقلی نیز در این بخش خیلی مهم هستند چراکه ما در جنوب دارای سه تا بندر خیلی مهم چابهار، شهید رجایی و امام خمینی هستیم که بندر چابهار که مورد توصیه مقام معظم رهبری هم است و توسعه سواحل مکران است توسعه سواحل مکران خیلی مهم است.

وی با تاکید بر این‌که عمده‌ترین بندر ما در حوزه جنوب بندر شهید رجایی است که کالا‌های اساسی مردم از آنجا وارد می‌شود، گفت: بندر امام خمینی، بندر غلات کشور است یعنی عمده غلات کشور از بندر امام وارد یا صادر می‌شود. بنابر این ما در حوزه حمل و نقل دریایی موفقیت خوبی داشتیم بنابراین دولت سیزدهم باید بیشترین تلاشش را روی خط آهن چابهار به سرخس بگذارد یعنی راه آهن شرق کشور را فعال کند تا به این وسیله بتواند در محرومیت زدایی از شرق موفق باشد.

وی دو خطه کردن خطوط ریلی کشور را یکی دیگر از راهکار‌های مهم در این حوزه دانست و بیان کرد: ما باید در حوزه ریلی به فکر دو خطه کردن خط‌های راه آهن موجود باشیم چراکه دو خطه کردن مسیر‌ها باعث کاهش زمان سیر و افزایش ایمنی سفر می‌شود.

نادی در رابطه توسعه راه‌های روستایی نیز بیان کرد: راهسازی به‌خصوص راه سازی در روستا‌ها خیلی مهم است. در بحث راه‌های روستایی باید نهضتی تحت عنوان آسفالت راه‌های روستایی برای ساختن راه‌های روستایی داشته باشیم. بر اساس این نهضت اولا راه‌های روستایی باید تعریف شده و سپس برای آن‌ها برنامه ریزی شود. در این دولت راه‌های روستا‌های بالای ۵۰ خانوار هدف گذاشته بوده اند که آسفالت کنند. دولت آقای رئیسی باید روی روستا‌های بالای ۱۰ یا ۲۰ خانوار هدف‌گذاری کند تا از نعمت راه‌های روستایی و آسفالت برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: اولویت دولت سیزدهم روی تکمیل طرح‌هایی که از قبل مانده یا نیمه تمام رها شده مخصوصاً طرح‌هایی که مصوبه سفر‌های مقام معظم رهبری به استان‌های مختلف باشد. در زمان حاضر چندین طرح اساسی و از مصوبات مقام معظم رهبری هستند که بیش از ۲۰ سال از آن‌ها گذشته است و همچنان ناتمام هستند.

این کارشناس ادامه داد: در بحث نوسازی ناوگان جاده‌ای در بخش حمل بار یک اشکال اساسی است. متأسفانه ما شرکت‌های بزرگ نداریم که مثلاً ۱۰۰ ناوگان حمل بار داشته باشد. در حمل و نقل باری شرکت تأسیس شده، ولی وسایل نقلیه آن مانند اتوبوس یا کامیون‌ها شخصی است و به شرکت تعلق ندارد. اگر شرکت‌های بزرگ باری و حمل و نقل بزرگ تأسیس شوند دیگر طرف حساب مردم رانندگان نیستند بلکه شرکت‌ها هستند.

نادی با بیان این که در کشوری مانند ترکیه این‌گونه نیست، اضافه کرد: در این کشور شرکت‌های حمل و نقل هستند که رانندگان را استخدام می‌کنند و تعدادی زیاد تریلی یا کامیون دارند. مردم هم می‌دانند که طرف حساب آن‌ها شرکت‌ها هستند. این کار در بحث ناوگان خیلی کمک می‌کند.

وی یادآور شد: شرکت‌های اتوبوسرانی متاسفانه بدلیل مشکلاتی که الان وزارتخانه راه و شهرسازی با وزارت صمت دارد نمی‌توانند اتوبوس نو وارد کنند بر همین اساس اولویت دولت جدید باید نوسازی ناوگان حمل و نقل و آوردن سن ناوگان آن‌ها به زیر پنج سال باشد. اگر بتوانیم به این هدف در بازه زمانی چهارساله برسیم خیلی خوب است. حالا می‌توانیم این کار را با تولیدات با کیفیت داخل انجام بدهیم که باعث افزایش تولید بشود. همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند در بحث جهش تولید، از تولیدات داخل می‌توانیم استفاده کنیم یعنی قرارداد‌هایی که بسته می‌شود اولویت با محصولات با کیفیت داخلی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط